Web Analytics
Jump to content

Bygger Studio!

Recommended Posts

Ja, nå har jeg begynt å bygge om øvingsrommet mitt til Studio, og øvingsrom :P

Skal ha et kontrollrom og et inspillings/øvingsrom. Dette er en tråd som kommer til å ta litt tid å bli ferdig med, men tenkte det kunne være interresant å følge med på. Er det noe dere lurer på, er det bare å rope ut, om det er om hvilken type utstyr jeg skal bruke, eller om verktøy jeg bruker eller hva som helst. :)

Bilder kommer nå:

FØR:

IMG_1187.jpg

IMG_1188.jpg

Under: Åpent inn til der kontrollrommet skal være.

IMG_1189.jpg

Under: Trommescene vi har brukt i øvingsrommet.

IMG_1190.jpg

Under: her har vi begynt å ta vekk strisekkene som jeg har hengt på veggen, og der ser dere den fryktelig pene fargen som ble valgt til veggene av de som hadde øvingsrommet før oss :P

IMG_1191.jpg

IMG_1193.jpg

Trommisen jobber hardt for å få ned strisekker.

IMG_1196.jpg

alle strisekkene er nede.

IMG_1198.jpg

Demontering av trommescene.

IMG_0049.jpg

Her har vi begynt å snekre litt. en del av veggen er satt opp, og kledd med veggpapp.

IMG_0051.jpg

liten del av veggen dekket med veggpapp.

Det var det vi gjorde i dag, jobbet fra 12 til 21. et par pils, og litt grillmat så gikk det veldig fint.

Fortsetter imorgen :D

Edited by LesMarshall92

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Detta blir morsomt å følge med på. Bildedokumentasjon på progresjonen er alltid velkommen. Hva slags opptaksutstyr har dere tenkt å bruke?

Blir tatt bilder hyppig! :)

Det vil bli kjøpt inn en Presonus Studiolive 16 som vi plugger rett i Mac'en, og tar opp via den. AxeFx til gitar og bass.

Vi skal også kjøpe inn nye mikrofoner som skal brukes til trommer, og et par kondis'er til vokal.

I starten, før jeg har spart opp til Presonusmixer'n blir det bare et M-audio lydkort inn i Mac'en :)

Kanon. Hvor mange innganger har du på lydkortet? Hvor store er kontroll/innspillingsrommene? Er dette i et kommunalt bygg eller hjemme hos noen av dere? Legger dere i penger selv for ombygging eller er det noe støtte ute og går?

Blir tatt bilder hyppig! :)

Det vil bli kjøpt inn en Presonus Studiolive 16 som vi plugger rett i Mac'en, og tar opp via den. AxeFx til gitar og bass.

Vi skal også kjøpe inn nye mikrofoner som skal brukes til trommer, og et par kondis'er til vokal.

I starten, før jeg har spart opp til Presonusmixer'n blir det bare et M-audio lydkort inn i Mac'en :)

Har du kikket på de nye Phonic- mikserne? Har ikke testet, men ser ut som vanvittig mange spor med micpreamps samtidig til DAW for prisen.

Presonus er jo ganske streit merke da.. Kan jo nesten ikke gå noe lavere enn det hvis du skal ha noe som er skikkelig..

Ville ikke rørt noe Phonic-opplegg uansett. Vanskelig å få solgt videre og det har ikke noe rykte på seg for å være noe særlig..

Hvilke micer har du tenkt å kjøpe da?

Sennheiser har mye bra. Hvis jeg skulle anbefalt noe, så må det bli:

- Shure Beta 52 (kick) audix D6

- 5x Sennheiser e604/ shure sm57 / audix d4 / sennheiser md421

- 3x Røde NT55 (fine til overhead, hi hat, vokal og akustiske inst.)

Vet ikke om det blir litt utenfor busjettet ditt da, men det er jo lett å få tak i slikt brukt tror jeg.. Hør med PA-firmaer..

De har ofte mye brukt utstyr som de er interesserte i å selge og det er ofte gode teknikkere som har peiling på hva de snakker om:)

Hvilke monitorer har du tenkt å kjøpe?

Elma: Er hjemme hos meg, jeg betaler alt av byggemateriell + utstyr. presonusen har 16 kanaler inn. husker ikke helt hva det M-audio lydkortet har. Kontrollrom blir 4x3m, og innspillingsrom blir 5x4m :)

Panzerfist: Skal sjekke prisene på mic'ene du anbefalte! vet du ca-pris?

Monitorer blir Krk rokit6 eller hva de heter. har sett og hørt de blitt brukt, og låter fint nok for meg. skal kanskje kjøpe et par etterhvert med 12"element, da gitar er litt gladere i det :)

Edited by LesMarshall92

Mikrofoner er jo dyrt, så jeg vil vel tro at ei "pakke" med mikrofoner som er god til trommesett + mer vil koste rundt 10000kr.. (kanskje mer)

Men sjekk ho PA-firmaer rundt der du bor. De kjøper ikke inn møkk og de vil som regel ha litt gjennomstrømmning på utstyret, så de selger det unna før det blir gammelt og råttent.

Og det er godt mulig at du får en fin pris :)

Ok! ny dag over. i dag har jeg vært alene, så har ikke fått gjort så mye som jeg håpet på. har fått gjort litt da. :)

Imorgen får jeg hjelp av 2 kompiser, da jeg ikke får opp toppsvillene på veggen uten hjelp.

Hvis noen lurer på budsjettet mitt, ligger det på ca 110.000 uten byggematerialer nå. Materialene bruker jeg ca 20k +/- på :)

Slenger ut noen bilder!

IMG_1199.jpg

begynte med å løsne ledninger som skal utenpå veggen. så jo også ganske klart da, at de ikke hadde justerte materialer rundt 1930 :P

IMG_1200.jpg

IMG_1202.jpg

Stendere som jeg kappet, og skulle bruke i øvre del av veggen.

IMG_1204.jpg

Vatre opp, og vips..

IMG_1206.jpg

Der var de klare.

IMG_1207.jpg

Her blir det vegg med dør. får ikke gjort den ferdig før jeg får litt hjelp.

IMG_1208.jpg

Som sagt. ikke alt er rett her, så jeg må bare jobbe ut ifra det utgangspunkt som er her.

IMG_1209.jpg

Bunnsvill på vegg.

IMG_1201.jpg

Fine materialer, og masse gips :)

vurdert å kjøpe kontrollflate/mixer da? kjekt å ha noe å gi lytting fra + å ha noe å skru i :P

Vet ikke om du har ekstra aux utganger på lydkortet ditt, men en vanlig ting er å bruke en mixer med "direct out" utganger slik at du kan bruke auxene til lytting og div..

Hvilket innspillingsprogram har du tenkt å bruke forresten?