Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

XXIX Festiwal Piknik Country - Mragowo 2010


Tommern

Anbefalte innlegg

XXIX Festiwal Piknik Country - Mragowo 2010

Jada, jeg vet at navnet ser litt snodig ut, og at det oser av fjøs. Men det er altså navnet på en av Europas største country- og bluegrass festivaler, og finner sted i Mragowo - Polen. Festivalen trekker ca 100 000 + tilskuere årlig.

Sjekk ; http://www.festiwalpiknikcountry.pl/program_sb.html

Nærmest tilfeldig er det slik i år, at bandet Dusty Guitars fra Skien spiller på hovedscenen og avslutter lørdagskvelden etter kveldens "Main atraction", Veslari. Veslari er et band fra Slovakia, som ble kåret til European Countryband - 2007.

Det blir litt på kanten av hva vi vanligvis driver med dette her. Men vi regner med at når vi går på scenen kl 23:40 på lørdagskvelden, så er det polske / europeiske publikummet klar for litt mer rocka country.

Jeg vet ikke hvor blasert gjennomsnitts-forumitten på GN egentlig er. Men for meg blir dette ganske surrealistisk, i forhold til pub-jobber og noen få hundre tilskuere slik vi vanligvis driver med. Så da måtte jeg bare dele det med GN-folket ... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik- nyt øyeblikket, kos deg, og ta den ut i den grad det er på sin plass! Jeg er dypt misunnelig, og skjønner at det kan virke skremmende. Ikke at jeg er misunnelig men, eh- ogsåvidere..

Dette er en gang i livet- sjanse, til en slik opplevelse for de fleste av oss, slik jeg ser det. Gi gjerne rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik- nyt øyeblikket, kos deg, og ta den ut i den grad det er på sin plass! Jeg er dypt misunnelig, og skjønner at det kan virke skremmende. Ikke at jeg er misunnelig men, eh- ogsåvidere..

Dette er en gang i livet- sjanse, til en slik opplevelse for de fleste av oss, slik jeg ser det. Gi gjerne rapport!

Takk for det Castor. Joda, vi kjenner allerede på det.... skrekkblandet fryd liksom... :D Rapport kommer, uansett utfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da skjærer vi avgårde i morgen tidlig. Arrangøren har endret litt på programmet, så vi er første band ut av 12 forskjellige band / artister på lørdagskvelden.

Kjempeallright spørru meg.. :D Da slipper vi å hoppe etter en eller annen av de største Wirkolaene i Polen, og så kan vi nyte resten av lørdagen med skuldrene nede og strupeavkjøling / B-vitamin inntak :lol: Får vi noe "Norsk respons" fra amfiet, så avslutter vi med Levva Livet, litt Norsk folkerock og allsang kan vel ikke bli feil... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Polen-rapport

Da er Polen-turen overstått, og vi er hjemme igjen med noen nye og for oss heftige opplevelser. Og som lovet følger da en liten "rapport" for de som måtte være interessert.

Først og fremst: Polen overrasket positivt. Overalt traff vi hyggelige og servicebevisste polakker. Det var rent og pent stort sett overalt, og mat og drikke var latterlig billig. Vanskelig å svi av mer enn en hundrings for middag for 2 inkl. hver vår halvliter til norske kroner 14,-. Mragowo ligger ca 280 km øst for Gdynia, ikke veldig langt fra grensen til Hviterusland, og er en sjarmerende liten by med gamle hus og brosteinsgater. Anbefales!

Det eneste "problemet" var nattesøvnen, for området var i øyeblikket fanget i en hetebølge. Mange og tredve med høy luftfuktighet selv på natta er ikke vår greie.

Da vi ankom Mragowo og festivalområdet, ble vi også veldig godt mottatt. Damene våre ble stemplet som "crew", og fikk egne artistpass med tilgang overalt. Alt var på stell, vi var satt opp med egen øvingstid osv. Scenen var stor etter min standard, med svære ledlys-tårn på innsiden av riggtårna på hver side, pluss da storskjerm ytterst på begge sider. Heftige greier. Har ikke spec på riggen, men skal finne ut av det. Bassisten mente han talte 12 doble 18' i bånn, men tårna var tildekket med duk, så det var vanskelig å se.

Selve festivalen dro i gang på fredagen. En rekke artister av ymse slag var i gang, og det var høy stemning. Så kom lørdagen, og vi skulle varme opp årets "main atraction", Veslari fra Slovakia. Men så var det denne varmen da. Den kuliminerte i en heftig tornado, som er det verste værefenomen jeg har opplevd i mitt liv. I løpet av et par minutter var gjerder, artist og VIP-telt lagt flatt, svære trær lå veltet rundt hele området, og det var vel bare flaks at ingen av de som ble hentet av ambulanser ikke omkom. Det ble kaos, og på scenen blåste ledlystårna rett og slett ned fra riggen. I tillegg til at det ble mørkt, ble det også musetille, for alle kabelgater osv lå plutselig under vann.

Alt dette medførte naturligvis programendring. Lang historie kort, så ble vi forespurt på kort varsel om vi kunne akseptere en 5 minutters lydsjekk, og bruke riden fra orkesteret som skulle spille under TV-dekningen av talentkonkurransen etterpå. Jadda, klart vi kan det, vi er jo vikinger..... :blink: Men da ble det jo til at sologitaristen sto helt bak meg, og trommisen satt inntil den ene bakveggen, og så var det liksom ikke tid og åndsnærværelse nok til å endre på det. Sånn er det med bønder i byen for første gang, men arrangørene var i alle fall lykkelige for vår fleksibilitet.

Så sto vi der da, plutselig, uten å ha fått øvd, og ganske vantro fikk se et smekkfullt amfi. Ca 5 - 6000 i amfiet, pluss enda flere rundt amfiet. Regn med at det er minst 60 000 som hører dere nå sa konferansieren før han introduserte oss på Polsk.... Det eneste jeg forsto var... Amerikanskij Countryrocka, ... Dusty Guitars og Norwegia..., og så var det bare å kline til foran et hav av cowboyhatter, røyk, vimpler og bannere. Stemningen var jo på plass før vi begynte, så vi bare spilte igjennom repertoaret, takka litt for applausen mellom hver låt, og bukka dypt da vi var ferdige. Men dengang ei, bøttevis av applaus og plystringer, samt en bestemt konferansier, tilsa at det måtte bli et ekstranummer. Og når vi endelig var backstage igjen, ja da måtte vi faktisk sette oss ned litt gitt, for da var vi skikkelig mo i knea alle mann. Og som prikken over i'en kom producer og coproducer og takket oss for en flott gig senere på kvelden. Høflige folk :D

Og da er vel det meste sagt om "Min Beste Konsertopplevelse"... :D

post-5536-076894600 1280261311_thumb.jpg

post-5536-058587500 1280261337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi og hoi- tusen takk for rapport. Mo i knea hadde nok jeg blitt, også, selv om det hadde gått etter planen og uten vindkast og uvær! Stas at det tross alt gikk bra.

Må innrømme at jeg er skrekkelig misunnelig.. :)

Hvordan låter polsk køntri, da?

He he. :D Skikkelig innertierspørsmål!! Det låter helt forjævlig. De fleste synger på Polsk, og vokalen består da mest av radswaske sjwchiske lyder, komplett "umusikalsk og ubrukelig" som sangspråk, i mine ører. Språket var faktisk det eneste vi opplevde som negativt, komplett umulig å gjøre seg forstått, og svært få snakker engelsk :D

Edit ; Når det er sagt, så hørte jeg flere meget dyktige telemestere der. Flere hadde skikkelig Nashville-dreis på spilleteknikk og lyd, så det løfta jo :D

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.