Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjeller på telecastere


antos

Anbefalte innlegg

Hvis du mener Fender sine, er det først og fremst variasjon i hals (gripebrettradius, fret-type, profil) mekanikk (moderne, vintage) type treverk i kroppen (i all hovedsak ask eller or) og type pickups. Det som gir størst variasjon i lyden er type pickups.

Å forklare lyd, eller å ha en god oversikt over variasjonene i et så stort modellprogram er vanskelig..

Kort forklart varierer Fenders modeller seg fra Re-issue aktige modeller produsert i både USA, Mexico og Japan (kopier av eldre gitarer) samt mer moderne utgaver (standard, deluxe, osv) samt en rekke mellomting, altså modeller som kombinerer nytt og gammelt - highway1, classic player, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte da på usa modellen. Har nettopp kjøpt meg en fender telecaster highway one, og merker at denne har noe tjukkere hals enn hva jeg er vant til. Er dette spesielt for highway modellene, eller har alle tele'r en mer D-aktig form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Telene har relativt tykk hals egentlig, men både din og USA standard har vel en middels C hals med omtrent samme tykkelse om jeg ikke husker feil?

Ellers er jo forskjellene at USA Standard har moderne bro, høydejusterte stemmeskruer, blank lakk, andre pickups og et gripebrett som er mer avrundet i ytterkantene for en "mykere feel" samt mindre bånd.

Men angående tykkelse på hals - hva er du vant til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenlignet den med min Fender Stratocaster Standard, kan ikke sees med det blotte øye, men når jeg spiller på de forskjellige gitarene føler jeg at tele'n er noe tjukkere. Ser det står super size bånd på nett, hva ligger i dette? Breiere bånd? Dette har ingenting med tykkelsen på halsen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.