Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bakpanel ikke bare-bare..


Arachno

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått tak i en gammel JCM 900-combo.(4102)

Blir(ikke bare LITT)forvirra her når det gjelder disse bryterne bak på ampen,og hva de skal stå på: Høyttalerne er 16 ohms. Den ene bryteren heter "Mode selector". der kan man velge mellom "High" og "Low". Den andre heter "Impedance select". der kan man velge mellom 8 til venstre og 2 til høyre. I tillegg står det 16 i PARENTES(!) ved siden av 2.. OG SÅ er det den ene utgangen bak som det står "Recording compensated" på. Er det for å plugge rett inn i en opptaksmaskin, det da, eller? Også skurrer det litt i et par av pot'ene, regner med(håper) at det lar seg fikse med litt spray..?

Endret av Arachno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mode selector er for å skifte mellom pentode og triode drift. Triode (low) gir halv utgangs-effekt

Impedance select brukes for å tilpasse forsterkeren til høyttalerlasten. Nå er jeg litt usikker på hva som er hva og hva de mener her, men ekstern høyttaler utgangen er koblet i parallell med de eksisterende høyttalerne, så det vil normalt sett bety at impedanse velgeren skal stå i det laveste angitte ohm tallet når et eksternt kabinett også er tilkoblet - men det harmonerer ikke helt med det to-tallet i parantes. Ofte skriver de merkelige ting på slike brytere fordi det skal være enkelt for folk.. noe det ikke blir.. Du har ikke kikket etter en manual?

Recording compensated er som du sier en utgang for å kjøre rett i mixer e.l. Utgangen er utstyrt med en såkalt "høyttaler simulering" En krets som skal simulere høyttalernes egenlyd.

Skurring i pot'er kan ofte ordnes med litt rengjøring/kontaktspray, men ofte kan det være like greit å vurdere en utskifting, da de gjerne er ganske slitt hvis de har begynt å skurre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riktignok toppen,

men du finner nok forklaring på det du lurer på her:

Marshall JCM900

Det jeg lurer MEST på er vel hva "Impedance select" skal stå på når høyttalerne er 16 ohm. Den sto på 8ohm da jeg fikk den, men er dette riktig, da? Skulle den ikke stått på 16ohm? Men "16" står jo i parentes ved siden av 2,så det betyr vel da kanskje noe annet? Jeg er helt tilbakestående når det gjelder sånne ting, det må bare innrømmes. Må ha alt inn med teskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mode selector er for å skifte mellom pentode og triode drift. Triode (low) gir halv utgangs-effekt

Impedance select brukes for å tilpasse forsterkeren til høyttalerlasten. Nå er jeg litt usikker på hva som er hva og hva de mener her, men ekstern høyttaler utgangen er koblet i parallell med de eksisterende høyttalerne, så det vil normalt sett bety at impedanse velgeren skal stå i det laveste angitte ohm tallet når et eksternt kabinett også er tilkoblet - men det harmonerer ikke helt med det to-tallet i parantes. Ofte skriver de merkelige ting på slike brytere fordi det skal være enkelt for folk.. noe det ikke blir.. Du har ikke kikket etter en manual?

Recording compensated er som du sier en utgang for å kjøre rett i mixer e.l. Utgangen er utstyrt med en såkalt "høyttaler simulering" En krets som skal simulere høyttalernes egenlyd.

Skurring i pot'er kan ofte ordnes med litt rengjøring/kontaktspray, men ofte kan det være like greit å vurdere en utskifting, da de gjerne er ganske slitt hvis de har begynt å skurre.

Ok, så det er ikke noe å bry seg om hvis en ikke skal koble til et eksternt kabinett? (Og det var ikke to-tallet som sto i parentes, det var 16)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er ikke noe å bry seg om hvis en ikke skal koble til et eksternt kabinett? (Og det var ikke to-tallet som sto i parentes, det var 16)

jo, den bryteren "gjør noe" uansett den vil jeg tro. Men hvorfor mener du at høyttalerne dine nå er 16ohm ? Hvor er det markert osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To høytalere på 16 ohm i parallell blir 8 ohm.

Fra manualen jeg linka til:

6. Impedance Selector Switch

Two-way switch for matching the amplifier to speaker impedance. Amp heads feature 8 or 16 Ohm operation. Combo versions feature 4 or 8 Ohm options.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To høytalere på 16 ohm i parallell blir 8 ohm.

Fra manualen jeg linka til:

6. Impedance Selector Switch

Combo versions feature 4 or 8 Ohm options.

Se, det ville gitt mening -

8ohm om man bruker bare de innebyggede høyttalerne (2x 16 ohm i parallell gir som nevnt 8ohm)

4ohm om man hekter på et ekstra kabinett (8 eller 16 ohm) som blir stående i parallell til eksisterende høyttalere - total impedanse blir da 4 eller 5,3 ohm

8 | 2 (16) derimot.. Kunne gitt mening om de interne høyttalerne utgjorde 16ohm samlet, da hadde man kunnet koble til et 16ohm kabinett og satt bryteren til 8 for totalt 8ohm (16 og 16 i parallell) Men da burde 2 tallet bety to kabinett eventuelt, noe som blir feil..

Var litt mystisk dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir totalen altså 8ohm - og du er sikker på de markeringene på bryteren? sjekk en gang til?

Rimelig sikker, ja. Men skal bortom lokalet igjen i kveld. Får dobbeltsjekke da. Kan jo ha blingsa litt, det er ikke første gangen, i tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.