Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker og elementer.


Anbefalte innlegg

Hei!

vil jeg kunne bruke et 16 ohm element til forsterkeren min når den bare har utgang for 8 Ohm?

tenkt å brukte dette i en 1 x12 kasse for øving :)

forsterkeren det gjeler er en Marshall JCM 2255 (50/100 w)

og elementer er et Celestion Vintage 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

vil jeg kunne bruke et 16 ohm element til forsterkeren min når den bare har utgang for 8 Ohm?

tenkt å brukte dette i en 1 x12 kasse for øving :)

forsterkeren det gjeler er en Marshall JCM 2255 (50/100 w)

og elementer er et Celestion Vintage 30

Du kan, men det er ikke anbefalt. Kjøp ett til, koble dem paralell, og du er home safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe element ennå, så har ikke noe jeg kan bytte med deg dessverre.

Da misforsto jeg deg. :) Trodde du hadde et element du lurte på om du kunne bruke. Uansett ikke noe problem å få tak i et nytt 8 ohms-element. Evt. kan du få kjøpe et G12T-75 av meg.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne amp/høytalertråden, så jeg slipper å lage en selv. Har en Laney VC15, og kommer til å bygge et kabinett til den når lommeboka blir tjukk nok. Lurte på om det blir noen forskjell i lyden om man kobler høytalerne i serie eller parallell, eller om dette bare har betydning for motstanden? Outputen på denne forsterkeren er ment for både 8 Ohm og 16 Ohm uten noen form for manuell bryter til å bytte i mellom. Usikker på om den gjør det automatisk eller ikke. Vil det da bli noen lydforskjell mellom et 8 Ohms kabinett og et 16 Ohms kabinett? Det er et enkelt koblingsdiagram på side 13 i håndboka (som jeg ikke skjønner), om det skulle være til hjelp: http://www.laney.co.uk/manuals/VC15-110%20Manual_2008_2.3.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne amp/høytalertråden, så jeg slipper å lage en selv. Har en Laney VC15, og kommer til å bygge et kabinett til den når lommeboka blir tjukk nok. Lurte på om det blir noen forskjell i lyden om man kobler høytalerne i serie eller parallell, eller om dette bare har betydning for motstanden? Outputen på denne forsterkeren er ment for både 8 Ohm og 16 Ohm uten noen form for manuell bryter til å bytte i mellom. Usikker på om den gjør det automatisk eller ikke. Vil det da bli noen lydforskjell mellom et 8 Ohms kabinett og et 16 Ohms kabinett? Det er et enkelt koblingsdiagram på side 13 i håndboka (som jeg ikke skjønner), om det skulle være til hjelp: http://www.laney.co....al_2008_2.3.pdf

Virker som om du kan bruke både 16 og 8 ohms kab på den der ja. Det som virker litt dumt, kanskje, er at du kobler ut den interne høytalleren når du kobler til et eksternt kab. Så da ville jeg i hvert fall ha et kab med minst to elementer. Det du kan gjøre, er enten parallel-koble to 16 ohms elementer for da å få 8 ohm, eller sereikoble to 8 ohms og få 16 ohm. Hva forskjellen på det evt. blir, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriekoblingen gir deg en lavere total følsomhet, men en økt belastbarhet, samt en viss avskjæring av de høye frekvensene når man bruker elementer med en slik størrelse.

Hvordan er det med belastbarhet vil funke serie vs parallell? Ser du skriver at serie gir økt belastbarhet, men for meg virker det som om belastbarheten øker i begge koblingene. Mulig jeg er helt på jordet. Lærte nå i fysikken for ikke så lenge siden at i en seriekobling vil summen av spenningen over hver høytaler være lik spenningen over strømkilden, mens strømmen er lik i hele kretsen. Dvs. hver høytaler får like mye strøm som det som kommer ut av forsterkeren, men får mindre spenning hver for seg. I Parallell blir spenningen over hver høytaler lik spenningen over kilden, mens summen av strømmen gjennom alle høytalerne vil være lik strømmen gjennom hele kretsen. Dvs. strømmen blir fordelt mellom høytalerne, mens hver høytaler får samme spenning som spenningen over forsterkeren. Hvordan det blir med effekt på hver høytaler er jeg usikker på. Mulig belstbarheten øker i begge koblingene, da spenningen for den enkelte høytaler synker i serie, mens strømmen for den enkelte høytaler synker i parallell, og effekt er produkt av strøm og spenning. Mulig jeg er helt på bærtur. B)

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måte å se det hele er slik:

Effektiviteten/følsomheten for høyttalersystemet øker med 3-6db hvis man parallellkobler to elementer sammenlignet med å bruke et enkelt element

Effektiviteten/følsomheten for høyttalersystemet minker med 3db hvis man seriekobler to elementer, sammenlignet med å bruke et enkelt element

En kombinasjon av serie/parallell av 4 høyttalere gir en 3-6db økning i følsomhet sammenlignet med en enkelt høyttaler (men også en mer avrullet mellomtone/diskant i de fleste tilfeller)

Belastbarheten for systemet henger sammen med følsomheten egentlig, da dette er elektromekaniske enheter hvor de praktiske begrensningene egentlig mer ligger i konens slaglengde enn noe annet. Derfor vil alle konfigurasjoner av 2 eller 4 høyttalere øke avgitt lydtrykk grunnet økt systemfølsomhet, eller kunne tåle høyere påtrykket effekt grunnet mindre bevegelse pr membran/spole.

Skal man regne nøyaktig på slikt, må man også se på forsterkeren som driver systemet, en ideel forsterker med full effekt-dobbling uansett lastimpedanse og impedansevariasjoner er en ting - en rørforsterker med ulike tapninger på utgangstrafoen er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke dette virket enkelt i det hele tatt.

I hvert fall ikke de to første setningene dine som jeg ikke forstår noe av.

Den enkleste måte å se det hele er slik:

Effektiviteten/følsomheten for systemet øker med 3-6db ved parallellkobling sammenlignet med en enkelt høyttaler

Effektiviteten/følsomheten for systemet minker med 3db ved parallellkobling sammenlignet med en enkelt høyttaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.