Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe godt brukt Charvel med påsatt FR Licensed?


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

Vurderer å kjøpe en Charvel-gitar av en bekjent han sier han har jobba en god del med. Jeg er allikevel litt skeptisk, så vil høre hva dere synes.

Gitaren er av merket Charvel og har en god del skrammer, selv om han sier gitaren er lakka på nytt. Hvordan gitaren ser ut bryr meg ikke så mye, for den høres faktisk ganske bra ut. Gitaren har påsatt en Schallar Floyd Rose Licensed. Prøvde å heve de lyse strengene, og klarte å ryke E-strenger i forsøket. Ser ut som strengen er innebygget i låseskrua nederst på Floyden. Er dette normalt for Floyd rose, eller er dette fordi det er licensed?

Ting ser generelt sett litt halvveis ut over hele linja med gamle/skitne skruer til festesystemet og ingen beskyttelse over pickupene, eller hva det nå kalles. Gitaren er oppsatt med to sammensatte pickuper lengst nede (humbuck?) så to pickuper til litt lengre opp, men de har større mellomrom mellom hverandre.

Prisen er ikke så ille på en 1000-1300 spenn, men er ikke interessert i en gitar jeg må fikse masse på selv med tiden. Kan jeg få noe bedre for de samme pengene? Trenger dere bilder for å forstå hva jeg prøver å forklare, eller klarer dere å komme med tilbakemeldinger allerede nå?

Har allerede en Epiphone Les Paul Standard som funker bra til hobbyspillinga mi, men floyd rose virker litt kult.

Beklager om dette er feil seksjon forøvrig. Det gjelder ikke kjøp og salg via forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det du skriver virker det som en gitar med floyd-rose og HSS pickup oppsett? (HSS = Humbucker + singelcoil + singelcoil) Noe mer får jeg ikke ut av det egentlig. Strengene klemmes fast i en blokk bak sadelen på alle floyd aktige tremoloer stort sett, så hvis det var det du mente så er det normalt. Den eneste måten å heve/senke strengehøyden på er å heve/senke pinnene/ankrene som er montert i kroppen og som tremoloen hviler mot. (man kan riktignok heve/senke strengene med skiver e.l. under hver sadel, men dette er en noe mer komplisert operasjon)

Hvis gitaren spiller bra, er vel en tusenlapp ikke så mye å tenke på? du får ingen ny gitar med en velfungerende floyd rose til den prisen i alle fall.

Lær deg litt om hvordan en slik tremolo justeres før du setter i gang. Du kan blandt annet ødelegge kniveggene som hviler mot "ankrene" hvis du justerer mye på de med fullt spenn i strengene. Ødelagte knivblader = en tremolo som ikke fungerer skikkelig.

Post noen bilder hvis du vil ha noen litt mer kvalifiserte synsinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken model/type er det? Har selv en Charvel 375 Deluxe med Schaller floyd, den er fantastisk!

Usikker. Står ingenting på halsen, som forresten virker bytta ut. Den er i hvert fall i bedre stand enn kroppen. Serienummeret er 331709 hvis det er noe å gå etter. Googla det, men fant ingenting. Han sa det var en ganske gammel gitar i hvert fall, hvis det gjør gjettinga lettere. Skal spørre han mer senere.

(HSS = Humbucker + singelcoil + singelcoil)

Stemmer.

Strengene klemmes fast i en blokk bak sadelen på alle floyd aktige tremoloer stort sett, så hvis det var det du mente så er det normalt.

Legger ved bilder i lenker nederst i posten. Virker som èn del som ikke er mulig å skru fra hverandre. Kan godt hende det bare må litt olje ting, men ser ikke sånn ut. Generelt virker ting dårlig olja, litt misfarga og ser gammelt ut. Det er også brukt to forskjellige skruer for å skru fast selve vippebrettet på floyden. Gir bare generelt et dårlig inntrykk.

Den eneste måten å heve/senke strengehøyden på er å heve/senke pinnene/ankrene som er montert i kroppen og som tremoloen hviler mot. Lær deg litt om hvordan en slik tremolo justeres før du setter i gang. Du kan blandt annet ødelegge kniveggene som hviler mot "ankrene" hvis du justerer mye på de med fullt spenn i strengene. Ødelagte knivblader = en tremolo som ikke fungerer skikkelig.

Greit. Skal sette meg litt inn i hvordan det fungerer. Han mente jeg bare skulle skru øverst halsen. En skrue du finner ved å fjerne dekselet rett over strengene. Hadde dessverre ikke liten nok umbrakonøkkel.

Hvis gitaren spiller bra, er vel en tusenlapp ikke så mye å tenke på? du får ingen ny gitar med en velfungerende floyd rose til den prisen i alle fall.

Ser at prisen ikke er så ille. Problemet er bare at de lyse strengene subber, og skurrer på de første bånda på E-strengen og lignende. Floyden fungerer heller ikke prikfritt, og går over i klirring hvis jeg bender fort. Det behøver ikke være mye, bare raskt. Det er sånt som får meg til å stusse litt på kvaliteten og spørre erfarne gitarfolk som dere. :)

Bilder:

Gitaren

- Fullbilde av gitaren.

Bilde 1

- stemmeskruene er litt trege, og blokkene virker gamle og misfarga. Skruene er skitne/gamle, forskjellige festeskruer, sprekk i lakkjobben til humbucken. Det grå feltet nederst er lysfeil, og ingen skade.

Bilde 2

- Ujevn lakk, pickupene ser slitte ut, og man ser ledninger og stygge ujevnheter der nedi. Dette er ren estetikk, men en gitar man har lagt mye jobb i burde vel se bedre ut sånn sett? Bare litt fint sandpapir. rensing, polering og skruer til 1-5 kroner stykke hadde gjort seg.

Bilde 3

- Lakkskader

Bilde 4

- Serienummer og navn på gitaren hvis det sier dere noe. Liten lakkskade. Care egentlig.

Bilde 5

- Elendig bilde, men blokka strengen sitter i. Ikke mulig å bøye der det ser ut til å skulle kunne bøyes.

Håper dette hjelper dere litt. :)

Skal få lånt søsterns kamera, så får jeg tatt litt bedre bilder på onsdan.

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er byttet noen skruer og ting ser ikke akkurat helt custom-shop ut :D Men det er litt opp til deg å vurdere om gitaren fungerer greit, eller om du kan få den til å fungere greit med justering.

Det ene ankeret/pinnen/justeringsruene for tremolo (det du kaller vippeplate? - baseplate/tremolo er vel riktig her) ser jo litt merkelig ut da.. ser det identisk ut som den andre hvis du kikker under "skruehodet" ? Altså omtrent slik : 2118_1lg.jpg

(bildet fra venstre:

1 - stud/anker skrudd i foringen som sitter i gitaren

2 - skruen/anker/stud uten foringen

3 - foringen alene

Ellers ser floyd tremoloer "gamle" ut etter ganske kort bruk, så det må du bare regne med. De er liksom aldri helt blanke og fine.

Hvis den sadelen ikke kan bøyes i leddet, er det noe galt med den, men olje og pleie kan kanskje løse den saken. Skruen som sadelen er festet til tremoloen med kalles intoneringskrue, og er altså ikke beregnet for å heve/senke sadelen som du sikkert har funnet ut :)

4739_2lg.jpg

(bilde - en sadel)

Legger ved bilder i lenker nederst i posten. Virker som èn del som ikke er mulig å skru fra hverandre.

Her skjønner jeg ikke hva du mener helt

Greit. Skal sette meg litt inn i hvordan det fungerer. Han mente jeg bare skulle skru øverst halsen. En skrue du finner ved å fjerne dekselet rett over strengene. Hadde dessverre ikke liten nok umbrakonøkkel.

Du tenker på lokket som dekker truss-rod justeringen på selve hodet? Vel, man må jo justere truss-rod riktig, men det betyr som oftest en tilnærmet rett hals. Truss-rod er ikke en måte å justere strengehøyde på, det gjør man ved broen/tremolo.

skal rote frem noen lenker til andre tråder om justering av truss-rod osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer skriften på metal-platen bak, så er det jo en USA Charvel, og da er den nok i tilfelle verdt en tusenlapp. Klarer ikke tyde hvor den er bygd ut i fra bildet, da det er veldig uklart.

Resten kan jo skiftes uansett om det skulle være nødvendig. Ser ikke ut som noe av det er spesielt vrient å få fiksa. Ebay er også et fint sted om du trenger deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun de tidligste Charvel'ene ble produsert i San Dimas, USA. Charvel fra utover 80-tallet (Model 1,2,3,4,5,6,275,375,475,Fusion o.s.v.) ble produsert i Japan, mens det de fleste blir lurt av er neck-platen hvor POSTADRESSEN til Charvel er oppført. Du finner ikke noe sted på disse gitarene at de er "Made in the USA"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.