Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte elementer i vox ac30

Andr3as

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har erfaringer med bytte på disse? tenkte kanskje engang i tiden å bytte elementene på min vox ac30...

http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/12-tomme-c78392/celestion-blue-p78477/

vil disse fungere?

Bakpå amp'en kan jeg velge mellom 16ohm og 8 ohms impedans, vil dette ha noen betydning siden disse er beregnet for 8ohm?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel utstyrt med 2stk 8ohm elementer koblet i serie. Impedanse velgeren bak på forsterkeren kan settes til 8 ohm hvis du skal koble et kabinett (16 ohm) i parallell med de eksisterende høyttalerne i comboen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører jeg dem på 16 ohm så minker bassen :)

Har dem på 8 normalt, men mener å høre en endring på 16ohm...

Må vel være lagd for å kunne tåle begge deler, aldri hørt at for mye motstand kan ødelegge noe :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører jeg dem på 16 ohm så minker bassen :)

Har dem på 8 normalt, men mener å høre en endring på 16ohm...

Må vel være lagd for å kunne tåle begge deler, aldri hørt at for mye motstand kan ødelegge noe :P

Ehhh. Du bør og skal sette ampen på den motstanden høytallerne har tilsammen. (Les brukermanualen...) Det kan i verste fall brenne utgangstrinnet ditt hvis det er mismatch mellom amp og høyttaler(e).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyttalerne i den forsterkeren har vel en samlet impedanse på 16 ohm. Nå er ikke en dobling av impedansen noen kjempekrise på de fleste rørforsterkere, så med mindre du presser forsterkeren veldig, skal det litt til for at det skal øke sjansene for "destruksjon" egentlig. Du kan jo spørre vox support, eller noen som har skjema/god peil på akkurat din forsterker, men jeg vil anta at det jeg sier gjelder ganske godt for din amp.

Den "ohm-velgeren" lar deg jo bruk to ulike tappinger på utgangstrafoen normalt sett, og som sagt en dobling av lastimpedansen er ikke noen katastrofe her vanligvis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest at å kjøre ampen på 16 ohm og høytallere på 8 ohm samlet, vanligvis ikke er noe problem, men at det kan føre til et større problem motsatt? Vet ikke om VOX-amper, men vet at Marshall-amper er følsomme for dette begge veier, og kan ryke ganske fort. Uansett, er det en grunn til at ohm-switchen er der, vil jeg tro.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda som indikert, på noen forsterkere kan en dobling av lastimpedansen være et nesten like stort problem. På denne ampen vil jeg som sagt tippe at en halvering er langt skumlere enn en dobling, selv om den sikkert overlever begge delene hvis man ikke kjører ampen i full smekk kontinuerlig - noe de fleste vel sjelden gjør med en ac30 egentlig?

Men som nevnt, for å operere innenfor de sikre grensene er det best å bruke den tappingen/sette bryteren i samsvar med lasten. For tonale forskjeller er det bedre å justere bias/filter knappene som den forsterkeren vel også har?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det vel bare å finne frem den gamle fysikkboka fra videregående og regne deg fram til hvor stor total impedans du får/vil ha og sette bryteren på den riktige..

(Serieimpedans plusses, mens parallell må plusses "under brøkstreken")

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.