Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

HVORDAN forbedre meg?


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en bassist som vel har hatt bass et par år, men kun spilt aktivt i 8-9 måneder nå. Jeg har nylig blitt med i et band også. Men der spiller jeg for det meste bare det samme som gitaristene og jeg har vel egentlig ikke laget noen bassganger selv der (hvis vi ser utenom en slap-bass-intro på èn sang).

Jeg vet hvor de fleste tonene ligger på halsen og jeg føler selv at jeg har høyrehåndsteknikken inne. Må kanskje bare forbedre farten min litt, men det regner jeg med kommer.

Hva burde jeg gjøre nå for rett og slett forbedre mine ferdigheter med bassgitaren? Både i bandsammenheng men også ellers. Hvordan kan jeg lage mine egne bassganger utifra de riffa han ene gitaristen kommer med? (jeg har forresten laget noen riff jeg også, bare så det er sagt.)

Tar gjerne i mot tips, og hvis det kommer veldig mange tips kan det være jeg tar på meg oppgaven å lage dette til en samletråd med alle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Jeg er en bassist som vel har hatt bass et par år, men kun spilt aktivt i 8-9 måneder nå. Jeg har nylig blitt med i et band også. Men der spiller jeg for det meste bare det samme som gitaristene og jeg har vel egentlig ikke laget noen bassganger selv der (hvis vi ser utenom en slap-bass-intro på èn sang).

Jeg vet hvor de fleste tonene ligger på halsen og jeg føler selv at jeg har høyrehåndsteknikken inne. Må kanskje bare forbedre farten min litt, men det regner jeg med kommer.

Hva burde jeg gjøre nå for rett og slett forbedre mine ferdigheter med bassgitaren? Både i bandsammenheng men også ellers. Hvordan kan jeg lage mine egne bassganger utifra de riffa han ene gitaristen kommer med? (jeg har forresten laget noen riff jeg også, bare så det er sagt.)

Tar gjerne i mot tips, og hvis det kommer veldig mange tips kan det være jeg tar på meg oppgaven å lage dette til en samletråd med alle.

Ta en titt på youtube. sjekk ut blant annet billy sheehan. Bassist for steve vai og Mr big

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en bassist i nogenlunde samme situasjon som deg: En del sanger krever bare helt enkle basslinjer som går i harmoni med rytmegitaristen. Det jeg gjerne gjør når jeg lager basslinjer til sangene gitaristene i bnadet mitt skriver er å høre sangene om og om igjen (kun gitarlinjer med trommer og gitarkomp), til jeg finner noe som passer. Om jeg har hørt sangene ~10 ganger uten å "høre" noe annet enn rytmegitarlinjen, prøver jeg som regel bare å spille sammen med rytmegitaren. Man MÅ ikke være en bassgud for å høres bra ut. Trikset er vel egentlig bare å se når du må divergere fra gitarlinjen. Jeg har fullstendig frihet til å lage basslinjene til sangene vi spiller i bandet jeg spiller i, enkelte ganger følger jeg rytmegitaristen nærmest slavisk, andre ganger går jeg helt av kartet. Det hele er egentlig en modningsprosess som de fleste bassister må gjennom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Lytt til alle typer musikk og prøv å spill det du hører. Over tid vil det gi deg økt forståelse for ulike stilarter, og du har et større repertoar å spille fra når du skal lage egen musikk.

- Bruk tid på å finne ut hva som egentlig skjer på noen låter du liker veldig godt. Ikke bare lær deg bassgangene, men se hele låta under ett - hvorfor fungerer det sammen? Dette vil nok kreve litt teorikunnskap. Band er samspill, så om alle bare fokuserer på sin egen greie vil det ikke nødvendigvis låta bra sammen. :)

Mine to tips.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Jeg hører mye på musikk og prøver, kanskje ikke alltid, å høre etter bassen og sammensetningen generelt. Jeg bør vel kanskje og sette meg litt inn i teorien også. Tror ikke jeg kan en skala. Har hørt Studybass.com er en bra side, men jeg kunne foretrekke en bok. Jeg har en bok fra den tida jeg gikk til en basslærer. Jeg har "Hal Leonards Bass Method - Complete Edition". Jeg kom et stykke ut i den da jeg gikk til læreren. Kan prøve å begynne litt på den igjen.

Men da må jeg lære meg noter igjen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Jeg er ingen ekspert på det selv, men jeg tror at for å kunne lage gode, nye, bassganger er det veldig greit å kunne teori om akkorder og skalaer, og ikke minst rytme! Flere gode bassriff kan bestå av kun 2-4 toner. Jeg er veldig inspirert av Dream Thater bassisten John Myung; De mest fengende partiende hans hvor bassen dominerer er ofte bare oktaver, eller en akkord for den slags skyld. Jeg har hørt på en bass-lære-video (sorry for teit utrykk) at det er viktig å få rytmen til å låte akkurat som den skal. Eksempel: 16.-deler skal låte som 16-deler, og en triol skal låte som en triol. Pauser har også veldig stor effekt. Det kommer jo veldig an på hvilken sjanger du vil lage for, men somsagt, å skrive (spille) på en sang i en helt ny skala eller skifte av taktart kan gi helt andre ideér en man hadde tenkt på før.

Det er lurt at det passer sammen med resten av bandet...og av egen erfaring har jeg funnet ut at det er lurt å prøve å få bassen til å låte fint uten metronom/trommer/CD/band...altså uten noe backing, fordi vi bassister ofte ikke får prøvd oss som solister, og derfor kan det fort låte litt dårlig og usikkert fordi man aldri får prøvd...da vil bassgreier sannsynligvis låte mye mer overbevisende når man plutselig for en liten mulighet OG er litt forberedt ;-)

og for all del: Spill masse varierte låter, spesielt lær partier som virker kule eller "nyttige"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • ... og etter pickupbytte låter den riktig fint også! Mer om det her: https://forum.gitarnorge.no/topic/63556-alegree-pickups/  
    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og dump i lyden. Dette rettet jeg litt på ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den lysere og klarere og litt høyere. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.