Web Analytics
Jump to content

HVORDAN forbedre meg?

Knewt

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er en bassist som vel har hatt bass et par år, men kun spilt aktivt i 8-9 måneder nå. Jeg har nylig blitt med i et band også. Men der spiller jeg for det meste bare det samme som gitaristene og jeg har vel egentlig ikke laget noen bassganger selv der (hvis vi ser utenom en slap-bass-intro på èn sang).

Jeg vet hvor de fleste tonene ligger på halsen og jeg føler selv at jeg har høyrehåndsteknikken inne. Må kanskje bare forbedre farten min litt, men det regner jeg med kommer.

Hva burde jeg gjøre nå for rett og slett forbedre mine ferdigheter med bassgitaren? Både i bandsammenheng men også ellers. Hvordan kan jeg lage mine egne bassganger utifra de riffa han ene gitaristen kommer med? (jeg har forresten laget noen riff jeg også, bare så det er sagt.)

Tar gjerne i mot tips, og hvis det kommer veldig mange tips kan det være jeg tar på meg oppgaven å lage dette til en samletråd med alle.

Heisann.

Jeg er en bassist som vel har hatt bass et par år, men kun spilt aktivt i 8-9 måneder nå. Jeg har nylig blitt med i et band også. Men der spiller jeg for det meste bare det samme som gitaristene og jeg har vel egentlig ikke laget noen bassganger selv der (hvis vi ser utenom en slap-bass-intro på èn sang).

Jeg vet hvor de fleste tonene ligger på halsen og jeg føler selv at jeg har høyrehåndsteknikken inne. Må kanskje bare forbedre farten min litt, men det regner jeg med kommer.

Hva burde jeg gjøre nå for rett og slett forbedre mine ferdigheter med bassgitaren? Både i bandsammenheng men også ellers. Hvordan kan jeg lage mine egne bassganger utifra de riffa han ene gitaristen kommer med? (jeg har forresten laget noen riff jeg også, bare så det er sagt.)

Tar gjerne i mot tips, og hvis det kommer veldig mange tips kan det være jeg tar på meg oppgaven å lage dette til en samletråd med alle.

Ta en titt på youtube. sjekk ut blant annet billy sheehan. Bassist for steve vai og Mr big

Som en bassist i nogenlunde samme situasjon som deg: En del sanger krever bare helt enkle basslinjer som går i harmoni med rytmegitaristen. Det jeg gjerne gjør når jeg lager basslinjer til sangene gitaristene i bnadet mitt skriver er å høre sangene om og om igjen (kun gitarlinjer med trommer og gitarkomp), til jeg finner noe som passer. Om jeg har hørt sangene ~10 ganger uten å "høre" noe annet enn rytmegitarlinjen, prøver jeg som regel bare å spille sammen med rytmegitaren. Man MÅ ikke være en bassgud for å høres bra ut. Trikset er vel egentlig bare å se når du må divergere fra gitarlinjen. Jeg har fullstendig frihet til å lage basslinjene til sangene vi spiller i bandet jeg spiller i, enkelte ganger følger jeg rytmegitaristen nærmest slavisk, andre ganger går jeg helt av kartet. Det hele er egentlig en modningsprosess som de fleste bassister må gjennom.

- Lytt til alle typer musikk og prøv å spill det du hører. Over tid vil det gi deg økt forståelse for ulike stilarter, og du har et større repertoar å spille fra når du skal lage egen musikk.

- Bruk tid på å finne ut hva som egentlig skjer på noen låter du liker veldig godt. Ikke bare lær deg bassgangene, men se hele låta under ett - hvorfor fungerer det sammen? Dette vil nok kreve litt teorikunnskap. Band er samspill, så om alle bare fokuserer på sin egen greie vil det ikke nødvendigvis låta bra sammen. :)

Mine to tips.

Jepp. Jeg hører mye på musikk og prøver, kanskje ikke alltid, å høre etter bassen og sammensetningen generelt. Jeg bør vel kanskje og sette meg litt inn i teorien også. Tror ikke jeg kan en skala. Har hørt Studybass.com er en bra side, men jeg kunne foretrekke en bok. Jeg har en bok fra den tida jeg gikk til en basslærer. Jeg har "Hal Leonards Bass Method - Complete Edition". Jeg kom et stykke ut i den da jeg gikk til læreren. Kan prøve å begynne litt på den igjen.

Men da må jeg lære meg noter igjen...

Edited by Knewt

• 1 month later...

Jeg er ingen ekspert på det selv, men jeg tror at for å kunne lage gode, nye, bassganger er det veldig greit å kunne teori om akkorder og skalaer, og ikke minst rytme! Flere gode bassriff kan bestå av kun 2-4 toner. Jeg er veldig inspirert av Dream Thater bassisten John Myung; De mest fengende partiende hans hvor bassen dominerer er ofte bare oktaver, eller en akkord for den slags skyld. Jeg har hørt på en bass-lære-video (sorry for teit utrykk) at det er viktig å få rytmen til å låte akkurat som den skal. Eksempel: 16.-deler skal låte som 16-deler, og en triol skal låte som en triol. Pauser har også veldig stor effekt. Det kommer jo veldig an på hvilken sjanger du vil lage for, men somsagt, å skrive (spille) på en sang i en helt ny skala eller skifte av taktart kan gi helt andre ideér en man hadde tenkt på før.

Det er lurt at det passer sammen med resten av bandet...og av egen erfaring har jeg funnet ut at det er lurt å prøve å få bassen til å låte fint uten metronom/trommer/CD/band...altså uten noe backing, fordi vi bassister ofte ikke får prøvd oss som solister, og derfor kan det fort låte litt dårlig og usikkert fordi man aldri får prøvd...da vil bassgreier sannsynligvis låte mye mer overbevisende når man plutselig for en liten mulighet OG er litt forberedt ;-)

og for all del: Spill masse varierte låter, spesielt lær partier som virker kule eller "nyttige"