Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson vs Edwards


oystein1988

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mojo er vel både ekstremt subjektivt og "kvasi-objektivt" :D

En som aldri har hatt noen "omgang" med gitarister og/eller gitarer vill ikke forstå magien med eldre gitarer, med bestemte farger, specs osv. Man må ta del i den "gruppetrenden" som ligger bak romantiseringen for å forstå verdien tror jeg. Samtidig kan noe ganske enkelt og ikke spesielt gammelt ha ganske høy mojo for en enkelt person uten at det er knyttet til annet enn denne personens høyst subjektive inntrykk/forhold til objektet, gjerne basert på tidsrom det ble brukt/kjøpt og/eller egenskaper som eieren setter spesielt pris på, selv om dette ikke er en allment akseptert/definert "kvalitet"

Med andre ord - JA! - Nei! absolutt ikke - Kanskje? .... øhh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at mojo ikke kan forklares vitenskapelig, og da er det greit å si at det ikke finnes. Null mer snakk om overnaturlige gitarer!

Følelser er vel også vanskelig å forklare vitenskapelig, Det betyr ikke at de ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser er vel også vanskelig å forklare vitenskapelig, Det betyr ikke at de ikke finnes.

Min forrige post var en liten referanse til tidligere diskusjoner som har funnet sted. Nærmest en munter observasjon som tilsier at gitarer er mer "magiske" (jmf Mortius' post) enn vår kjære mann fra Snåsa. Altså en aldri så liten digresjon. Men mens det er helt OK for en gitar å være "spesiell" så er det utenkelig at en person kan være det. Noe jeg synes er hummerverdig.

Vil presisere at min gitar er noe helt spesielt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige post var en liten referanse til tidligere diskusjoner som har funnet sted. Nærmest en munter observasjon som tilsier at gitarer er mer "magiske" (jmf Mortius' post) enn vår kjære mann fra Snåsa. Altså en aldri så liten digresjon. Men mens det er helt OK for en gitar å være "spesiell" så er det utenkelig at en person kan være det. Noe jeg synes er hummerverdig.

Vil presisere at min gitar er noe helt spesielt. ;)

Mojo? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige post var en liten referanse til tidligere diskusjoner som har funnet sted. Nærmest en munter observasjon som tilsier at gitarer er mer "magiske" (jmf Mortius' post) enn vår kjære mann fra Snåsa. Altså en aldri så liten digresjon. Men mens det er helt OK for en gitar å være "spesiell" så er det utenkelig at en person kan være det. Noe jeg synes er hummerverdig.

Vil presisere at min gitar er noe helt spesielt. ;)

Foreløpig er det vel ingen som har påstått at en gitar med mojo er i stand til å utføre overnaturlige saker som strider imot all annerkjent vitenskap.

Mojo er vel akkurat like magisk som andre følelser det kan være vanskelig å sette ord på.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mojo kan også være veldig avhengig av ditt idol/dine idoler innen musikk. For meg så er Angus Young det råeste som noen gang har gått på en scene med en gitar rundt halsen, og dermed er det naturligvis Gibson SG tingen. Lyden får man jo av en Les Paul, Dean, Explorer... name it, men det er utseendet som må passe! Og en del av utseendet er jo logoen på headstocken?! For ikke å nevne spillbarhet, det er jo så mye enklere å spille på de øverste bånda på en SG kontra en Les Paul!

Sånn rent estetisk så må jeg si at en Les Paul er en myye finere gitar enn en SG, men min mojo peker rett mot SG. For the record...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det vel ingen som har påstått at en gitar med mojo er i stand til å utføre overnaturlige saker som strider imot all annerkjent vitenskap.

Mojo er vel akkurat like magisk som andre følelser det kan være vanskelig å sette ord på.

Om du leser Mortius' post, som det henvises til, ser du noe magisk. Som sagt var det en digresjon, kun en tanke som for meg kan sammenlignes med tidligere tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at det er nevnt, er jeg enig i at mojo også har med miljø/"kultur" å gjøre. Det er vel litt slik at jeg kan ikke bare bestemme at en gitar har mojo for meg, mens faktum er at absolutt ingen andre synes det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.