Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson vs Edwards


oystein1988

Anbefalte innlegg

Det hadde jo ikke blitt helt riktig da den ene er en billig Fender, den andre en dyrere. Blir som å sammenligne en Gibson LP Studio med en CustomShop R8 f.eks.

Joda, ser den. Men paralellen er dette med å betale mer enn nødvendig, i den tro at "the real thing" er så mye bedre. Tror ikke det bare handler om mojo som nevnt tidligere i tråden, men at mange gjennomsnittsgitarister, som meg sjøl, gas'er på US Fender osv. fordi de ønsker å kjøpe seg til visshet om at instrumentet er førsteklasses. Ække øksa det står på lissom... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

JEG VIL HA!!!!!11111en

Hvis jeg kjøper en av disse to:

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp98ltc/

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp92sd/

Hvor mye tipper dere at jeg må betale totalt (med frakt og moms)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den. Men paralellen er dette med å betale mer enn nødvendig, i den tro at "the real thing" er så mye bedre. Tror ikke det bare handler om mojo som nevnt tidligere i tråden, men at mange gjennomsnittsgitarister, som meg sjøl, gas'er på US Fender osv. fordi de ønsker å kjøpe seg til visshet om at instrumentet er førsteklasses. Ække øksa det står på lissom... :)

Tar man "top of the line" Fenderne fra Mexico og sammenligner med de billigste USA-Fenderne vil jeg tippe du finner at det ikke er nevneverdig forskjell på "kvaliteten" på instrumentene.

Også som nevnt før her på forumet i andre tråder, er ikke en gitar til 30.000 3 ganger så god som en gitar til 10.000.

Forskjellene på gitarer kan heller ikke alltid forklares eller måles vitenskapelig. F.eks. i forhold til Edwards vs. Gibson, skjønner jeg godt de som i utgangspunktet vil ha en Les Paul, men pga. økonomi velger en billigere kopi og Edwards har jo vist seg å være en god erstatter. Jeg har også vært der, men det var liksom noe som "manglet" med Edwardsen som jeg ikke kan forklare, og det var ikke bare at det ikke stod Gibson på headstocken. Kall det gjerne mojo om du vil. Når det er sagt, har jeg ikke likt alle Les Pauler jeg har prøvd heller, så det handler mest om å finne den gitaren som passer til deg. Merket og produksjonsland kan være en del av de kriteriene som må være tilstede, men fortsatt er det mange mange fler som må oppfylles. I alle fall hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man "top of the line" Fenderne fra Mexico og sammenligner med de billigste USA-Fenderne vil jeg tippe du finner at det ikke er nevneverdig forskjell på "kvaliteten" på instrumentene.

Det er heller ikke nevneverdig forskjell i pris. Hos Fender, Gibson og alle andre får man stort sett hva man betaler for. Fender sine Mexico gitarer er ikke dårligere fordi de er laget i Mexico, men fordi det er brukt mindre penger på deler og mindre tid på arbeidet. Nøyaktig samme forskjell vil man finne igjen hvis man sammenligner de billigste og dyreste USA modellene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var i alle fall en interessant sammenligning og utfallet vil nok få folk fra "begge sider" til å skjønne litt mer av denne evindelige diskusjonen.

Det ER forskjeller på en Gibson CS og en Edwards LP kopi, men forskjellene dreier seg mer om smådetaljer og hva som står på headstocken enn noe annet. Som nevnt en milliard ganger før i andre tråder - Japanske LP kopier er ikke nødvendigvis 100% kopier av Gibson gitarer, men det er gode gitarer til en relativt lav pris, så får det bli opp til kjøper å vurdere hva som viktig.

La meg også nevne at Edwards gitaren vi her snakker om i realiteten koster omtrent halvparten av en tilsvarende Gibson modell. Og jada, man kan kjøpe en brukt Gibson, men man kan altså også kjøpe en brukt Edwards..

Som alltid med gitarer av en viss klasse - det er mye smak og behag, samt litt ulikt hva man vektlegger i forhold til merke, originalitet, historie, mojo etc, etc.

Jeg skulle tro denne tråden i alle fall kan få "ekstremistene" i begge leire til å redusere kruttmengden noe ved neste debatt.

Og hva ville jeg valgt? Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg glatt kjøpt en Gibson, om jeg var på et budsjett eller følte at 20k+ var alt for mye å bruke på en gitar, ville jeg kjøpt en Edwards.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva ville jeg valgt? Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg glatt kjøpt en Gibson, om jeg var på et budsjett eller følte at 20k+ var alt for mye å bruke på en gitar, ville jeg kjøpt en Edwards.

Det tror jeg jeg gjelder veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti sammenligning dette... men som nevnt... mojo...

PRS har mange nydelige gitarer (også "Les Paul's") som på ingen måte viker for Gibson når det gjelder kvalitet.

De fleste (har jeg inntrykk av) ligger i en prisklasse mellom Gibson LP Std og opp til Gibson LP Custom.

Hadde likevel PRS sine gitarer ligget på samme prisklasse som Gibson LP Std eller litt under, så hadde jeg likevel gått for Gibson... hvorfor?

Mojo er vel den beste måten å "forklare" det på. Gibson Les Paul gir meg noe som ingen andre gitarer har klart å matche pr. i dag.

10.000,- for en Edwards som av en kjenner er omtrent like god som en skikkelig Les Paul... Personlig hadde jeg heller spart til jeg hadde hatt råd til The Real McCoy, og det var nettopp det jeg gjorde i min tid. Tok noen år før jeg kunne ta meg råd, men... Er jeg en Gibson fanboi? Absolutt ikke. Utrolig mange Gibson gitarer som jeg ikke liker i det hele tatt, men Les Paul'en er noe spesiell i mine øyne... og da mener jeg selvsagt Gibson Les Paul.

Men jeg har ikke så veldig mye å utsette på Japansk kvalitet... kommer svært mye bra fra den kanten (om endog noe tvilsom TV underholdning).

Se på Yamaha... er vel få merker som har så jevn kvalitet som den. Jeg kjøper heller en Yamaha blindt enn en Gibson.

Takamine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG VIL HA!!!!!11111en

Hvis jeg kjøper en av disse to:

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp98ltc/

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp92sd/

Hvor mye tipper dere at jeg må betale totalt (med frakt og moms)?

Gitar og frakt: Gitar 800USD + frakt 150USD = 950 USD = ca 6000 NOK

Moms: 6000/100 x 25 = 1500 NOK

Totalpris: 7500 NOK

Er dette regnestykket riktig? Jeg briljerer ikke i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva ville jeg valgt? Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg glatt kjøpt en Gibson, om jeg var på et budsjett eller følte at 20k+ var alt for mye å bruke på en gitar, ville jeg kjøpt en Edwards.

Hvis du skal ha en non-Gibson Gibson-type gitar til under 10k bør du plukke opp en brukt Hamer USA, f.eks en Special e.l. Super-gitarer med bygge- og materialkvalitet bedre enn Gibson CS og Edwards tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nevnes at Edwards ikke blir levert med hard shell case. Jeg synes dette er en av "frynsegodene" ved å handle en flott gitar, og akkurat nå kanskje det som holder meg igjen fra å bestille en Edwards selv.

Noen som vet om man kan bestille med kasse til en billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får med kasse for (pluss-minus) $150 ekstra hos de fleste av forhandlerne av Edwards. Frakten blir derimot noe dyrere.

Frakten blir også tryggere ;)

790,- NOK betalte jeg for min kasse, som liksom var "eksklusiv" Gibson replica kasse.

Her er forresten akkurat det jeg betalte:

Edwards E-LP-130LTS/RE TBS (311858300)--- 104,000 JPY

Kyoritsu LP-140 (711054300)------ 11,200 JPY

Shipping/Insurance cost --------- 18,000 JPY

______________________________

Total Amount: 133,200 JPY (tax excluded)

Forksjellen på å shippe med hardcase eller ikke er 2000 yen = 140 spenn

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.