Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson vs Edwards


oystein1988

Anbefalte innlegg

Gunnar og jeg dro ned til Øivind Fjeld med våre gitarer. Gunnar sin Gibson R8 Les Paul Custom Shop, og min Edwards Les Paul.

Øivind skrudde av og undersøkte det som var å skru på omtrent, og sjekket alt av treverk, hals og elektronikk.

Legger ut noen bilder fra prosessen.

DSC_0001-1.jpg

DSC_0002-2.jpg

DSC_0003-1.jpg

Bilde av elektronikken til Edwards. Lakkert cavity, i motsetning til Gibson.

DSC_0004-1.jpg

Her blir Gunnar sin gitar åpnet

DSC_0005.jpg

DSC_0006-1.jpg

Lokkene på Edwardsen var også skjermet, som man ser på bildet helt til høyre over de svarte Gibson lokkene.

DSC_0007-1.jpg

Long tenon neck

DSC_0008-1.jpg

DSC_0009-1.jpg

Her blir halsen og fret-jobbet undersøkt

DSC_0010-1.jpg

DSC_0011.jpg

Og nå er vel folk spente på hva gitarmakeren kom frem til? :)

Øyvind testet og spilte Gunnars R8, min Edwards og sin egen LP Custom fra 79(?) om hverandre gjentatte ganger. Tilnærmet ingen forskjell, annet enn R8´en hadde hottere humbuckers.

Jeg spurte om hva han hadde sagt i en blindtest; "Jeg hadde sett at det ikke er en Gibson, men med bind for øynene hadde jeg sagt at det var en veldig bra Gibson, den har perfekt vekt og kjennes veldig bra ut"

Han konkluderte med at det er en gitar som er tilsvarende Gibson, hvis ikke mer "forseggjort" en dagens tilsvarende Gibsons.

Øivind sa personlig hadde han ikke brukt 10k på en gitar uten Gibson på headstocken, når det er en Les Paul, men det var kun pga logoen.

Gunnar har helt sikkert også noen innvendinger, da han også var tilstede, og sikkert noe som motsier det jeg har skrevet ovenfor, så bare fyr løs folkens, det er nok ingen mer reel test på dette noe sted.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd, jeg bryr meg ikke det minste om at det ikke står Gibson på headstocken, og syntes det var velbrukte penger, spesielt når det viser seg at den er minst like god som en "ekte" Les Paul.

Lydklipp kommer i løpet av uken, da Gunnar og jeg tar med Marshallene våre, og godt humør :)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fantastisk initiativ!! :-)

Har selv Gibson Les Paul, men ingen edwards LP, har derimot en Edwards Explorer, som jeg er meget godt fornøyd med....

Men hvis en må velge side, så heller jeg kanskje litt mot Gibson, pga at navnet veier så tungt ;-)

Men Edwards er meget bra gitarer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øivin sin Custom er 20th anniversary utgaven fra '74.

Ellers stemmer det Øystein sier. Edwardsen fikk mye skryt for god konstruksjon og materialvalg av Øivin.

Edwardsen hadde noen avvik i forhold en original Gibson, men det kan neppe tas veldig negativt.

Bl.a skjermingen som nok ikke er der på R8, fordi det ikke var der originalt.

Ellers er båndarbeidet på halsen forskjellig, fordi Edwardsen ikke har påmontert og filt bånd før bindingsarbeidet, slik som på Gibson.

Output sitter plassert annerledes, og lønnetoppen er ikke synlig inne i cutawayen slik som på originalen.

Jeg ble overrasket over kvaliteten på Edwardsen, men er helt enig med Øivin i at jeg ikke vil betale så mye for en kopi.

Da hadde jeg heller lagt til 3000kr, som var det jeg betalte for min R8 brukt.

Bruktprisen på Edwardsen er nok heller ikke noe godt argument for å kjøpe en kopigitar i den prisklassen.

Vi tester lyd og spillefølelse nærmere en gang ut i neste uke. Jeg har en Zoom som Øystein påstar at han vet hvordan virker,

så da kan det hende at det blir noen opptak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsomt ås se at dette ble gjennomført. Tusen takk til impliserte.

Han konkluderte med at det er en gitar som er tilsvarende Gibson, hvis ikke mer "forseggjort" en dagens tilsvarende Gibsons.

Min erfaring også med alt jeg har reparert av elektromekanisk utstyr laget i Japan. Inkl nye ting anno 2010. Dem gjør alltid det lille ekstra som kreves for å gjennomføre et bedre og mer driftsikkert produkt.

Øivind sa personlig hadde han ikke brukt 10k på en gitar uten Gibson på headstocken, når det er en Les Paul, men det var kun pga logoen.

Jeg mener man kan se på dette som en egen diskusjon. Det er uten tvil en legitim vurdering av en fagmann som nesten helt automatisk vil vurdere andrehåndsverdi på instrumentet og merkets historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edwards taper mot Gibson med tanke på mojo uansett ! :P

Ja, det er kanskje dumt, men det finnes mange i Norges land som bruker tusenvis av kroner på bukser det står "Nudie, Diesel, Levi's" Eller liknende på, som ikke nødvendigvis er noe bedre enn ett par bukser på cubus!

Kraften av en merkevare må ikke undervurderes!

Dessuten, så må det jo legges til at jeg regner med at både Gibson og Edwards har gitarer som bærer preg av mandagsarbeid. Hvis man f.eks hadde funnet en elendig Gibson Les Paul, og en nesten perfekt Edwards, som kanskje var Plek'd osv. så kunne man konkudert med at Edwardsen var "Bedre" på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edwards taper mot Gibson med tanke på mojo uansett ! :P

Ja, det er kanskje dumt, men det finnes mange i Norges land som bruker tusenvis av kroner på bukser det står "Nudie, Diesel, Levi's" Eller liknende på, som ikke nødvendigvis er noe bedre enn ett par bukser på cubus!

Kraften av en merkevare må ikke undervurderes!

Dessuten, så må det jo legges til at jeg regner med at både Gibson og Edwards har gitarer som bærer preg av mandagsarbeid. Hvis man f.eks hadde funnet en elendig Gibson Les Paul, og en nesten perfekt Edwards, som kanskje var Plek'd osv. så kunne man konkudert med at Edwardsen var "Bedre" på mange måter.

Mojo? Hva er det for no tull?

Neida, er jo ikke alle som ser på det sånn, men jeg setter ikke mojo like høyt som hvor godt instrumentet er, om det ser bra ut og låter fett er det mojo nok i seg selv...

f.eks alle platene til Guns n Roses, Velvet revolver, Slash´s Snakepit og soloalbumet til Slash er spilt med en Les Paul kopi ;)

Er det fett, låter fett, ser fett ut så go for it, skrifta på hodet gir hvertfall jeg faen i ;)

Er enig med Fjeld at annenhåndsverdi ikke er tilnærmet engang på Edwardsen, men jeg kjøper ikke gitarer for å selge dem om 5 år, jeg vil ha de i mange år og kanskje til og med gi dem til barna mine hvis dem er interessert i den slags om 30 år ;)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må jeg ut med for en Edwards av god kvalitet (tilsvarende Standard/Classic)? Jeg er litt som Øystein og bryr meg ikke om hva det står på headstocken, men har svært lyst på en god Les Paul-modell som designmessig ligner helt på en Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må jeg ut med for en Edwards av god kvalitet (tilsvarende Standard/Classic)? Jeg er litt som Øystein og bryr meg ikke om hva det står på headstocken, men har svært lyst på en god Les Paul-modell som designmessig ligner helt på en Gibson.

Svært lite! Her er alle LP modelene som en dealer på Rakuten har tilgjengelig.

http://search.borderless.rakuten.com/borderless/search.action?l=en&pf=&tl=0&pt=&f=0&vm=2&sm=0&sid=westmusic&sp.st=&k=Edwards+LP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må jeg ut med for en Edwards av god kvalitet (tilsvarende Standard/Classic)? Jeg er litt som Øystein og bryr meg ikke om hva det står på headstocken, men har svært lyst på en god Les Paul-modell som designmessig ligner helt på en Gibson.

Da jeg solgte min i fjor høst, fikk jeg vel 6000,- for den inkl. bag. Betslte vel omtrent det samme for den også året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mythbusting på høyt nivå - Skikkelig artig tiltak! :D

Hadde vært artig å se tilsvarende shootout på Fendere, MIM vs US f.eks. Er US bedre instrumenter, eller er det bare stjerna man betaler for? B)

Det hadde jo ikke blitt helt riktig da den ene er en billig Fender, den andre en dyrere. Blir som å sammenligne en Gibson LP Studio med en CustomShop R8 f.eks.

Nå lager vel i midlertid Edwards Fender-kopier også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.