Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptak - noen spørsmål om kabler


Anbefalte innlegg

Heisann.

Tenkte jeg skulle prøve å ta opp litt hjemme, bare for moro. Det er da snakk om bass-gitar. Jeg har ikke gjort dette før, og trenger bare litt hjelp nå helt i begynnelsen. Jeg har en Bugera BVP5500-forsterker. Legger ved et bilde av baksiden under her.

Hvis jeg bare skal ta noen amatør-opptak uten å tenke på at lyden blir optimal, kan jeg kjøpe en mikrofon-jack kabel å koble i "Line Output" og så kjøpe en overgang fra jack til minijack og koble i mikrofon-inngangen på PCen? Jeg vet at dette ikke blir optimalt med tanke på lyd. Finnes det eventuelt en mikrofon-minijack kabel?

Bilde av forsterkeren

BVP5500_P0767_Rear_XXL.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du skal ikke bruke mikrofoninngangen på pcen, men line in. Line out skal til line in. Er det her snakk om en bærbar, så hadde jeg kjøpt et veldig billig usb- lydkort til noen hundrelapper. Det er mange ganger så bra som å bruke lydkortet på en bærbar. noe slikt, for eksempel. http://www.musikkinstrumenter.no/product_detail.asp?pkProduct=5760&pkCategory=660

Det er faktisk ikke så verst.

Det er mulig du kan få til et resultat som kan brukes ved å justere volum i begge neder og koble slik du foreslår, men det er altså langt unna optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg hadde håpet å ikke bruke så altfor mye penger. Er kun for å prøve som sagt. Har mulighet til å ta opp med mye bedre kvalitet i øvingslokalet til bandet.

Den enkleste og billigeste måten er vel og plugge bassen rett i PC'n m.h.a en sån jack->minijack overgang :

hama_3.5_plug_to_6.3_socket_adapter.jpg

Testet med P-Bassen (passiv) rett in i laptopen : http://home.broadpark.no/~jolin/temp/bass_test.mp3

Brukte Audacity uten noe effekter eller plugins.

Den utgangen på ampen din er sikkert balansert ... Då kan du prøve å få tak i en slik kabel :

XLR-stereojack.gif

(tips : Google på 'balanced XLR to jack')

Men som Castorfiber sir så er ett USB lydkort den beste (budget) løsninga ! Ofta følger det jo med diverse programvare i di pakkene også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.