Web Analytics
Jump to content

Et mulig oversadelproblem

Dave_Murray

Recommended Posts

Har nå endelig fått tak i nye strenger. Var helt klar for å bytte dem. Når jeg tar av alle strengene så detter oversadelen av.

1. Er dette vanlig på kassegitarer?

2. Hvordan fikser jeg dette? Eller er det strengene som skal holde oversadelen fast?

3. Oversadelen sine spor skal være litt over halsen? Bare et par mm...?

Går snart utover gitaren dette her...-.-

Det er ikke et "Problem" egentlig. En av kassegitarene mine kom med løs oversadel, og den er fremdeles sånn, det er ikke antydning til at den har vert limt noen gang. Hvis du synes det er i veien eller gjør det vanskelig å skifte strenger kan du bare ta en stripe lim under den og sette den der den hører hjemme.

http://jamorama.com/blog/wp-content/uploads/2009/08/Guitar_nut.jpg

http://www.acguitar.com/media_files/articles/180/7643/7643-001.jpg

Tror de bildene kan svare på det siste spørsmålet dit, men forstod ikke helt hva du mente der.

Oversadelen kan festes med 1 liten dråpe trelim - ikke bruk mye og ikke noe som er særlig sterkt. Egentlig holdes den fast av strengene, så en liming er egentlig ikke nødvendig, med mindre den beveger seg under spilling.

Plasseringen skulle vel være opplagt? den sitter vanligvis i et spor uten noen variasjonsmuligheter.

Fordelen ved ikke å lime den er at det er enkelt å skifte den hvis du må det en gang, på klassiske gitarer f.eks er dem så godt som aldri limt. Hvis du limer den så er det lurt å passe på at den fester seg i rett posisjon, hvis ikke kan du få problemer men det sier seg jo selv