Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar på nettet


gromit

Anbefalte innlegg

Jeg ser meg etter en Gibson Les Paul, og ser at det er en del og spare med å kjøpe brukt på finn.no eller Ebay. Men hvor sikkert er det egentlig å kjøpe på nettet? vist jeg kjøper en gitar på Finn som postoppkrav og finner ut at gitaren ikke er etter forventningene, har jeg noen mulighet og få pengene tilbake?

Og handler jeg på ebay, blir det vel ikke så mye å spare pga. fortollingen, for de som selger der regner ved ikke med mva i prisen, og da blir det jo dobbel mva. Altså ikke så mye å spare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser meg etter en Gibson Les Paul, og ser at det er en del og spare med å kjøpe brukt på finn.no eller Ebay. Men hvor sikkert er det egentlig å kjøpe på nettet? vist jeg kjøper en gitar på Finn som postoppkrav og finner ut at gitaren ikke er etter forventningene, har jeg noen mulighet og få pengene tilbake?

Og handler jeg på ebay, blir det vel ikke så mye å spare pga. fortollingen, for de som selger der regner ved ikke med mva i prisen, og da blir det jo dobbel mva. Altså ikke så mye å spare der.

Bruk "Finn's trygg betaling" funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser meg etter en Gibson Les Paul, og ser at det er en del og spare med å kjøpe brukt på finn.no eller Ebay. Men hvor sikkert er det egentlig å kjøpe på nettet? vist jeg kjøper en gitar på Finn som postoppkrav og finner ut at gitaren ikke er etter forventningene, har jeg noen mulighet og få pengene tilbake?

Og handler jeg på ebay, blir det vel ikke så mye å spare pga. fortollingen, for de som selger der regner ved ikke med mva i prisen, og da blir det jo dobbel mva. Altså ikke så mye å spare der.

1. Skal du kjøpe brukt privat via Finn feks, så har du tilnærmet null rettigheter. Det beste er da å kunne møte selger å sjekke gitaren før du handler.

2. Kjøper du brukt eller nytt fra en musikkforretning i Norge, altså via fjernsalg (nettet) så har du lov å angre i h.h.t Lov om Angrerett.

3. Kjøp fra e-bay er etter min mening risiko-sport, men svært mange er uenig med meg ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt denne funksjonen før? vil jeg da få gitaren hjem og kunne prøve den, og vist alt er som det skal ber jeg bare finn overføre pengene til selgers konto?

Etter at du har mottat varen så må du sende en bekreftelse til Finn før de overfører pengene.

Har ikke studert dette så nøye, tror det er en tidsfrist ute å går her. Dvs hvis ikke du bekrefter innen en viss tid så blir pengene overført uansett. Andre kan sikkert dette bedre enn meg. Sjekk på Finn.no.

Har brukt denne funksjonen et par ganger selv, og da virket det utmerket.

Har kjøpt flere brukte gitarer på nett og har aldri blitt lurt.

Endret av Jowasv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt bortimot 40 gitarer på nettet(brukt), aldri møtt på noen problemer.

Bruker du paypal (for internasjonal handel) så står stort sett DU med alle rettighetene), og kjøper du ting på oppkrav i Norge, så får du i allefall et kontonr å rapportere om det skulle være noe galt.

Bruker man bare litt sunn fornuft, så går oftest greit...desutten tar det deg 2 minuter på google å gjøre en kjapp background check på hvem enn som selger utstyr i dag. Er det noen som har svindlet før, så står det garantert om han på div. fora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt denne funksjonen før? vil jeg da få gitaren hjem og kunne prøve den, og vist alt er som det skal ber jeg bare finn overføre pengene til selgers konto?

Jeg brukte det når jeg kjøpte en Fender strat. Da kan du sjekke at alt er i orden, før selgeren får pengene. Jeg tror ikke det er lov å sende tilbake fordi "jeg ikke vil ha den likevel", og det er en frist (ei uke, 10 dager, husker ikke helt...)

Jeg har kjøpt en Gibson Les Paul på eBay, og det går bra så lenge selgeren har et bra rykte. Se på feedbacken, den bør være tilnærmet 100 %, jo flere (tidligere) kunder jo bedre, ikke kjøp fra en med 0 feedback. Bruk alltid paypal. Aldri western union, sjekk osv... Det enkleste er å kjøpe med en som sender worldwide, men hvis det er en bestemt modell du skal ha som bare sendes til USA, finnes det flere alternativer til firmaer som gir deg en amerikansk adresse og sender pakken videre til deg.

I tillegg så bør du ha sett masse bilder av gitaren, spør om flere hvis det bare er et par stykker, spør først kjøp senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PayEx som Finn formidler er det 10 dager fra du overfører penger.

Somler selger eller transportør slik at du bare får en dag på deg til å sjekke varen er blir det faktisk din feil.

Firmeat tror jeg har base i Sverige og supportavdelingen deres drives av dumme idioter (ikke fordi dem er Svensk, men fordi dem er inkompetente) som dessverre heller ikke skjønner Norsk. Kan gi problemer om du kommer i tvist. Systemet deres er ikke sikkert uten at selger er meget våken og ikke stoler på verken PayEx mailer eller kjøper. Det jeg sier er at det er veldig lett å faike PayEx transaksjoner pga den klønete måten det er lagt opp fra PayEx sin side. Forsøk på å forbedre dette har gitt meg erfaring som over.

PayPal har jeg kun fått medhold i 1 av 6 klager. Så min erfaring er at du har minimale rettigheter som kjøper med PP. Nå har mange kredittkortselskap forsikring mot nettsvindel som del av sine tjenester. Så kjøp gjort på eBay med PP hvor selger virker troverdig med gode karakterer burde gi en noen trygghet når Gibson-gitaren din viser seg være laget i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.