Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikringer i rør-amper


askret

Anbefalte innlegg

Hoho- ormebol. I det minste her i Norge. Uten å kommentere det som står i artikkelen, som jeg har lest, føler jeg for å fylle på litt info som gjelder eldre norskgodjente forsterkere. Stikkordet er NEMKO, som i en periode var aldeles paranoide når vi snakker sikringsstrørrelser. Resultatet var at man knapt nok kunne skru på en forsterker mer enn ti ganger før sikringen gikk. Forsterkere fra norske importører fra åttitallet hadde små, søte klistremerker over den "godkjente" sikringstørrelsen fra fabrikanten. Har man en slik forsterker, kan man pille vekk lappen, følge anbefalt størrelse, og spare seg for mye slit.

Norske musikere på åttitallet var storforbrukere av kvikklunsj. Sjokoladen var ikke tema, men vi var ute etter den tynne folien rundt sjokoladen. Den kledde vi sikringen med hver gang den gikk. Ikke smart, men stort sett gikk spillejobben slik den skulle. Sikringer er viktig, og kan betraktes som "omvendte selvmordsbombere" og bør ikke saboteres med kvikklunsj. Heldigvis er NEMKO ikke enerådende, og paranoidkameratene har gått av med pensjon.

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, værsågod :)

De fleste av mine amper har klistrelapp ved sikringen. Jeg har bare en amp fra 80-tallet, men sikringen ryker ikke for det????

Jeg trodde poenget med klistrelapp (les de gamle fra 60- 70) var at produsentene ikke trykket bakplater til europeisk standard.

Jeg tenker på at 110-120V må ha dobbelt så stor sikring som i en amp beregnet på 230V, for å kunne yte samme watt.

Nå har ikke jeg noen historie for å kjøre ampene mine konstant på 11 heller, men litt trøkk har jeg da gitt dem opp gjennom årene.

Men det kan jo hende at det er noe jeg ikke har fått med meg her også :rolleyes:

(jeg ser med årene at det er ganske mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.