Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å finne basstabs?


Ronny Goober

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Siden de fornuftige svarene allerede er gitt, så får vel jeg dra fram det gamle mølet, da. Skal man først finne noe å plukke, må jo dette være innertier. Det er en tregrepslåt, bortsett fra at den skifter toneart et par steder, til den samme. Altså glimrende å lære seg å plukke fra selv. Rekker jeg i morgen, skal jeg hjelpe deg på vei, men tabs får du ikke.

Det å spille bass uten å kunne plukke dette litt på sikt, er som å satse på en karriere som bordtennisspiller, men være født uten armer. Det lar seg gjøre, men det blir litt spesielt.

Man lærer seg å plukke bassganger ved å plukke bassganger. Vondt, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært slik at man fant tabs til alle låter, ville det jo vært helt greit. I praksis finner jeg personlig nesten ikke noen tabs til det jeg spiller på, så blir som regel til at jeg hører meg fram til det selv, og evt. lager tabs fordi folk alltid spør meg om det. "Dessverre" er den eneste måten å bli god til å høre seg fram å gjøre det mye, og du VIL få bruk for evnen til å lære deg ting. Ta og lær låter del for del, finn grooven. Så kan du evt. lære tilfeldige licks og variasjoner etter at grooven sitter, eller bare finne på noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, alle sier at man bare skal sette seg ned og høre og prøve MYE og alt det der. Jeg føler ikke jeg har en sjanse til å høre riktig og spille riktig. Og hvis jeg prøver aner jeg ikke om det faktisk er riktig. Jeg prøvde litt i stad og det ble til at jeg følgte vokalen, og hvis jeg prøvde å høre etter gitar/bass hørtes det feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. unnskyld oss for at vi ønsker å gjøre personen til en bedre musiker.. Øret er alfa og omega for en god musiker.

Forsåvidt greit nok det, men når man er ny og, som trådstarter sier, har gehør som en giraff, da er det ikke så veldig motiverende for spillinga å sitte å prøve å plukke låter når man ikke får det til. Det er vanskelig å forbedre et gehør som er nærmest ikke-eksisterende. Om man derimot får spilt aktivt etter besifring/tabs en stund så vil man også da forbedre gehøret ganske bra, og man vil da få et bedre utgangspunkt når man skal begynne å jobbe spesifikt med det, f.eks ved å plukke låter.

Hvertfall min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fornuftige svarene allerede er gitt, så får vel jeg dra fram det gamle mølet, da. Skal man først finne noe å plukke, må jo dette være innertier. Det er en tregrepslåt, bortsett fra at den skifter toneart et par steder, til den samme. Altså glimrende å lære seg å plukke fra selv. Rekker jeg i morgen, skal jeg hjelpe deg på vei, men tabs får du ikke.

Det å spille bass uten å kunne plukke dette litt på sikt, er som å satse på en karriere som bordtennisspiller, men være født uten armer. Det lar seg gjøre, men det blir litt spesielt.

Man lærer seg å plukke bassganger ved å plukke bassganger. Vondt, men sant.

Sant nok, men som sagt er jeg veldig lite erfaren på dette, så hadde vært brillefint med litt hjelp. Klarer delvis å plukke enkle låter selv, men denne trenger jeg litt hjelp på. Så om du er villig til å hjelpe, skal du definitivt få din belønning i himmelen.

Duckling : Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.