Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære en sang uten noter/tabs


Evenhumm

Anbefalte innlegg

Hey. Prøver å lære denne sangen (Silly Games) http://www.nrk.no/urort/Artist/AfterGlowVII/default.aspx#top

Jeg har aldri lært en sang uten noter/tabs og sliter litt med å lære sangen. Tror at bassriffet i starten begynner med F# osv, men er litt usikker på om den har en G i seg.

Den delen jeg ikke forstår i det hele tatt er refrenget, 00:34. Noen som kan hjelpe meg med å finne de riktige notene eller gi meg noen tips?

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine ører går refrenget omtrent slik: F# C#-C-B G-G#-A (ligger på A-en en stund) G#-F# (og samme igjen)

Når jeg sier B mener jeg det nordmenn kaller H.

Vers: F# F# E F# G G G G (3 repetisjoner) etterfulgt av: F# F# E F# G G G# A

Ellers er det beste tipset jeg kan gi å bare høre på ting nøye, og ikke gå videre før du har funnet den tonen på bassen som stemmer med musikken. Lytting, lytting og lytting er greia, etterhvert kan man fort kunne en bassgang før man spiller den selv, og dermed går det veldig kjapt å lære.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine ører går refrenget omtrent slik: F# C#-C-B G-G#-A (ligger på A-en en stund) G#-F# (og samme igjen)

Når jeg sier B mener jeg det nordmenn kaller H.

Vers: F# F# E F# G G G G (3 repetisjoner) etterfulgt av: F# F# E F# G G G# A

Ellers er det beste tipset jeg kan gi å bare høre på ting nøye, og ikke gå videre før du har funnet den tonen på bassen som stemmer med musikken. Lytting, lytting og lytting er greia, etterhvert kan man fort kunne en bassgang før man spiller den selv, og dermed går det veldig kjapt å lære.

Stemmer ganske greit det med hva jeg kan høre, er imidlertid litt usikker på G#'en i refrenget (hørte ikke godt etter, though).

Et hett tips: Jeg ville gitt faen i tabs. De er som regel ikke særlig presise, og man lærer ikke noe særlig av de. Jeg begynte å spille bass for relativt kort tid siden, og jeg spiller allerede etter øret med de fleste sanger, og det er kun fordi jeg prøver å høre etter hva bassisten gjør, og hvordan sangen går. Lytt, lytt, lytt. Beste tipset man kan få som bassist ;)

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ganske greit det med hva jeg kan høre, er imidlertid litt usikker på G#'en i refrenget (hørte ikke godt etter, though).

Rimelig sikker på akkurat G#'en altså. Var usikker på om det i den oppgangen var F# eller G, men G#'en må være der ettersom det er tre toner og den øverste er en A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi meg noen tips?

Å lære deg låter etter gehør er noe av den beste øvingen du kan gjøre. Du trener både øra, hue og fingerne. Ja det er slitsomt, men akk så bra og det blir lettere ettersom du etterhvert vil lære deg å kjenne igjen ting. TABs er mye enklere men gir ikke noe i nærheten av samme øvingsutbyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på akkurat G#'en altså. Var usikker på om det i den oppgangen var F# eller G, men G#'en må være der ettersom det er tre toner og den øverste er en A :)

Nå har jeg ikke bassen her sånn at jeg kan sjekke, men hører at jeg ikke fikk med meg nyansene, ja. Jeg var nok litt trøtt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte å dra opp denne tråden fordi jeg har begynt på en annen sang som er litt tricky, starten og variasjonene av de første delene har jeg men refrenget (1:00) er jeg litt usikker på hvilke grunnoter det er som går, i tilleg er fillet også litt uklart. Noen som hører grunntonene? Tror fosåvidt at det går slik D-E-B-E (repeter) men er som sakt ikke helt sikker.

Sang: You want it.

http://www.myspace.com/newcanvas

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første, "I want it" går i bunn og grunn i B-D-A-E i verset, og mer eller mindre det samme i refrenget, bare i andre kombinasjoner.

Kunne vel kanskje ha skrevet relativt presise tabs. Skal se hva jeg får tid til i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.