Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En kul effekt til soloer


Centurion

Anbefalte innlegg

Lyst å gjøre noe i en solo som høres litt spaca ut? Og utenom det vanlige? Her er et tips. Jeg advarer dere om en ting. Dette kan gjøre vondt. Ikke skyld på meg om dere ender opp med blødende fingre...:P

(bør legge til at det kanskje ikke er så bra for gitaren heller)

Uansett! Teknikken foregår på de to lyseste eller de to mørkeste strengene. Fraråder å gjøre det på de i midten. I en solo... Venstrehånds teknikk. Ta tak i strengen med neggelen, slik at den blir sittende fast under neggelen. Dra strengen av gripebrettet. Legg til en skjelvende bevegelse i fingeren. (ikke i form av vanlig vibrato, mer som om du spiller hammerons) Og varier hurtig hvor langt du drar strengen under/over kanten på gripebrettet. Mens du gjør dette kan du flytte fingeren opp og ned langs båndene. Om du tørr kan du dra strengen ganske langt oppunder baksiden av halsen på gitaren. Dette vil kanskje ikke gi den helt store melodiske effekten. Se på det mer bare som en "effekt". Du kan bruke vibearm mens du holder strengen utenfor gripebrettet. Både med fingeren i bevegelse, og når du holder fingeren stille der.

Et par tips om hvordan du får best resultat:

-Egner seg med en del vreng.

-Selv om jeg sa e,a og h.e strengen. Er det nok best resultat kun på E strengene.

-IKKE mist taket du har på strengen med neggelen. Jeg vet det er følsomt under der og kan gjøre vondt. Noe som øker sjangsen for at du mister den. Men om det skjer vil du få en stygg, upassende og veldig fremtredende lyd av strengen som spretter tilbake og klinger åpent.

-Prøv å unngå og bruke lillefinger til dette. Det er størst sjangse for at du mister taket i strengen da.

-Føler du at lyden blir for svak i forhold til resten, bruk compressor/sustainer.

Når du skal øve på denne teknikken. Ta i betraktning hvorvidt du vil ha det som en alenestående effekt i sangen, eller en del av en solo. Sistnevnte krever litt øving. Øv på å spille soloer og raskt gjenomføre denne teknikken i mellom tonene. Legg vekt på at du hurtig og lydløst får strengen på plass under neggelen. Og pass på at du er sikker på teknikken så du ikke mister taket på strengen og ødelegger soloen din.

Er muligens ikke noen ny oppfinnelse. Har jeg vannskelig for å tro. bare ikke sett noen gjøre det før..:) Håper noen kan ha nytte av det. Si fra om jeg utrykte meg uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm lurer på om det ligner på da Kirk Hammet drar strengen av gripebrettet og fretter den mot pickupene i den raske Master of Puppets soloen mot slutten av sangen. Får til et helt sykt hyl.

Men sitter ikke med gitar og får ikke prødvd det du beskriver. Skal prøve når jeg kommer hjem da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.