Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om hvor kjøpe flights i Norge?


Sorg

Anbefalte innlegg

http://www.capro.no/

http://rufo.no/musikk/index.php

Sikkert flere også. Hvor du bor kan kanskje gjøre valget noe lettere. Capro kan på det varmeste anbefales. Har fått laget flere flighter der i andre farger enn svart, og det er jo kjekt om man lett vil finne sine egne ting når man spiller på Wacken - og det må man jo regne med at man skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker rack og flight som samme sak, bare at rack er et bestemt format (19"x?U) mens flight er samlebetegnelsen for "holdbare kasser som rommer forskjellige ting". Jeg har ikke hjul på mitt rack, men det er også bare 4U. Hjul er kjekt om det vil bli tungt. Alternativt kan du skaffe transportbrett å legge under når det er nødvendig. Hva som er mest praktisk avhenger av hvor det blir flyttet på, trapper/heis, stor/liten bil, vekt, størrelse, og om du har en liten Arnold i deg eller ikke.

Edit: Gah! Din snik! Du sletta posten! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en selv? Det er omtrent som Lego. Man trenger en stikksag og en popnagletang, det er alt. Bortsett fra materialene, og de har de på Clas. Bortsett fra den vannfaste finéren.

Har tenkt på dette selv opp igjennom åra, har lagt igjen noen kroner for mye hos Rufo, for å si det sånn.

Mangler derimot leverandør av formskum for innredningen, har du noen tips? (vanlig møbel-skumgummi holder ikke)

Edit: typo

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget bare en flight, og i den så brukte jeg rett og slett isopor. Den finnes jo i flere tykkelser og hardheter, så det er bare å velge en sort som man synes er passe hard. Til å kappe det, er det snedig å lage seg en isoporkapper av et par trebiter og litt motstandstråd, hvis man er så heldig å ha en svipenntrafo liggende. Ellers kommer man langt med en brytebladskniv eller en slipt glavakniv, også.

Et annet alternativ jeg vet andre har brukt er byggeskum og så kappe vekk det man ikke vil ha, i kombinasjon med isopor og gitar innpakket i flere lag plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget bare en flight, og i den så brukte jeg rett og slett isopor. Den finnes jo i flere tykkelser og hardheter, så det er bare å velge en sort som man synes er passe hard. Til å kappe det, er det snedig å lage seg en isoporkapper av et par trebiter og litt motstandstråd, hvis man er så heldig å ha en svipenntrafo liggende. Ellers kommer man langt med en brytebladskniv eller en slipt glavakniv, også.

Et annet alternativ jeg vet andre har brukt er byggeskum og så kappe vekk det man ikke vil ha, i kombinasjon med isopor og gitar innpakket i flere lag plast.

Ikke dumt, ikke dumt i det hele tatt! Så kan man jo kle det hele i passende teddyfor til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ jeg vet andre har brukt er byggeskum og så kappe vekk det man ikke vil ha, i kombinasjon med isopor og gitar innpakket i flere lag plast.

Nå snakker vi skreddersøm... :) Jeg var i støtet for å bygge en flight sjøl for en tid tilbake. De har det som trengs av aluprofiler osv på Clas, men problemet var at de er tiltenkt 7mm plater, og det fant jeg ikke hos noen byggevareforretninger her i distriktet. Må fresen frem da kanskje ? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygd to typer produkter på denne måten, det ene er enkle flights, i "forenklet" versjon, ikke sånne panserversjoner, av to grunner. Det ene er kostnad, det andre er vekt. Da har jeg brukt vanlig finér, ikke vannfast, og da har fineren vært tynnere enn det den skal være. Da har jeg bare foret ut nedi sporet med en tilpasset flis før jeg har poppet med spesialpopnagler med riller på. Jeg har med mitt ringe behov ikke hatt noe problem med slitestyrken på dette, men så har jeg da vært med på å bære selv, og antall spillejobber er ikke akkurat noe å skryte av. Det blir lett, ser kurant ut med mattsort spraylakk på (enkelt å friske opp finishen", og fungerer til mitt bruk. Disse "flightene" hadde jeg ikke satset på å sende til Japan med fly, for å si det slik, men de fungerer mellom øvingslokale, opp på henger, og inn på jobb og tilbake igjen. Det er klart at det ser ikke ut som "A million dollars", men det er mye bedre enn ingenting, veier halvparten, og koster en firedel.

Flighten jeg har bygget er til en ukulele, og derfor bitteliten. Den ser ut som om den tåler å bli kjørt over av en panservogn, og den har jeg laget med sånn "råneplastmatter", sånn plastkopi av såkalt "fourbar" aluplater på sidene. Prøvde å finne et bilde, men sportsfiske er fortsatt nede..

Tror ikke det er nødvendig å frese noe. Det blir stivt og greit med finérplater som er for tynne, også. Alternativt kan du altså fore ut, men tror det er "overkill". Sånne profiler mener jeg er tilpasset vannfaste finérplater, og de er nok i 7 mm, hvis jeg ikke tar feil. Jeg hadde ikke brukt enda tykkere plater pga vekten. Det blir tungt nok likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært redd for å lage en flight til en gitar der jeg har kontrollen over kofferten selv av ganske tynn og billig finér. Som sagt, popnaglene "suger" fineren fast i alu- rammene, og det blir utrolig stivt og fint. Så¨kan man heller flotte seg med litt tykkere og tyngre isopor. Blir billigere, lettere, og kommer til å fungere like bra.

Et tips til slutt, hvis du har sånne håndledd som meg- Jula har trykkluftdrevne ponagletenger til en fornuftig pris. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.