Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egene låter!


GitarMarius

Anbefalte innlegg

Heihei :)

Jeg lurer litt på en ting:

Jeg tenker på å få isammen et band når jeg blir sånn rundt 17-18 år (har akkurat fylt 15), og skal prøve å satse stort på bandet, men da lurer jeg på om jeg burde starte å øve på å mekke egene låter nå, eller om jeg skal fortsette å spille Guns N' Roses og Metallica etc.? Det å lage sanger er jo også en øvings ting, og jeg er ikke så veldig god til det selvom jeg har spilt i snart 3år nå :)

MVH

GitarMarius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å lage noen egne låter, desto mer du gjør det, desto bedre blir du til du evt. skal starte et band. Vet jo ikke hva du kan av teori osv. men du kan jo lære deg en del skalaer og slikt, så er det lettere å lage soloer og riff til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å lage noen egne låter, desto mer du gjør det, desto bedre blir du til du evt. skal starte et band. Vet jo ikke hva du kan av teori osv. men du kan jo lære deg en del skalaer og slikt, så er det lettere å lage soloer og riff til det.

Hehe, skalaer skjønner jeg ikke så mye av :P Men jeg kan bittelitt teori :) Noen ide hvor jeg kan lære meg mere av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange nettsteder, får vel bare google det litt. Eller så er det sikkert noen andre her som har bedre svar på det. Har ikke gjort så mye selv. Men skalaer er vel egentlig bare å pugge hvor de forskjellige tonene i en skala ligger, jeg også var litt sånn "Neh, gidd..." helt til gitarlæreren jeg hadde begynte å lære meg litt av det, så merket jeg hvor ufattelig mye lettere det å improvisere ting ble. Du kan jo også alltids prøve å skaffe deg en gitarlærer :P

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange nettsteder, får vel bare google det litt. Eller så er det sikkert noen andre her som har bedre svar på det. Har ikke gjort så mye selv. Men skalaer er vel egentlig bare å pugge hvor de forskjellige tonene i en skala ligger, jeg også var litt sånn "Neh, gidd..." helt til gitarlæreren jeg hadde begynte å lære meg litt av det, så merket jeg hvor ufattelig mye lettere det å improvisere ting ble. Du kan jo også alltids prøve å skaffe deg en gitarlærer :P

Jeg har en Gitarlærer, men vi er 4kompiser på en gruppe :( Og de er nok ikke så iverige i å lære det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ideer er det bare å lage låter...

Men siden du spør om råd vil jeg faktisk råde deg til å lære så mange coverlåter i så mange ulike sjangere som du evner å lære deg. Dette fordi man garantert stagnerer og dør som en lort om man bare filer på samma bandene du her nevner. Ja, dem var begge trendsettere i sin tid, men er allerede kopiert av så mange at skal man med eget band forsøke gjøre noe folk syns er spennende må man ha hentet inspirasjon fra flere kilder enn disse - og da funker det ofte best med ting som er hentet utenfor sjangeren man liker spille i. Det krever også en annen mental holdning til materialet man øver på som gjør at man lærer musikk på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med begge de to over.

Hvis det er noe for deg, så vil jeg anbefale deg å prøve deg på noen Opeth-låter. De er veldig varierte.

Takk for alle svar, sjekka ut Opeth, men jeg bare klarer ikke å høre på så heavy musikk og nyte det :P Men da kan jeg jo prøve å lære meg litt Slipknot og kanskje litt pantera også :P + jeg jobber med å lære meg Salt Creek nå :)

Endret av GitarMarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, sjekka ut Opeth, men jeg bare klarer ikke å høre på så heavy musikk og nyte det :P Men da kan jeg jo prøve å lære meg litt Slipknot og kanskje litt pantera også :P + jeg jobber med å lære meg Salt Creek nå :)

Er ikke nødvendigvis så heavy. Sjekk ut Windowpane, den er ikke heavy i det hele tatt, og Hessian Peel er blanding av litt heavy, men ikke alt for heavy, og andre helt utrolig vakre deler. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste du kan gjøre er å sette ett slikt mål... Du kommer bare til å "våkne" når du er 18 og finne ut at du ikke har et band, fordi du har tenkt at det bør vente til du er bedre å spille. Finne et band med en gang! Om det så består av 50 år gamle, likt kledde menn (Da lærer du i alle fall hvordan du IKKE lager musikk, haha).

Endret av Mr. Grieves
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.