Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Wiring-diagram til Blade Texas Vintage?


Konnis

Anbefalte innlegg

Hey

Har lyst til å bytte ut bridgesinglecoilen i Stratocasteren min i en humbucker. Ergo gå fra SSS til HSS.

Fair enough, men Straten min har litt funksjoner. Tonekontrollen for neck er push-pull og gir muligheten til å koble sammen bridge-SC og neck-SC når femveisswitchen er i bridge-posisjon (visstnok neck og middle i neckposisjon i tillegg uten at jeg merker dette selv). Det er også push-pull-pot på tonekontrollen til bridgesinglecoilen, som aktiverer en preamp/boost som øker utgangssignalet fra gitaren (drevet av et 9V-batteri). Regner med at alle potene er på 250K ohm siden det er singlecoils det er snakk om.

Men som sagt, ønsker å sette en humbucker i bridge. Noen peiling på hvordan jeg skal koble dette?

Må jeg bytte ut noen potmetere for å få det til å funke, eller blir potmeterne som en av/på-bryter for humbuckeren dersom jeg beholder 250K?

Er det "lovlig"/mulig for meg å bare kutte av ledningene fra bridge-SC og lodde humbuckeren direkte på disse ledningene? Hadde gjort saken svært mye enklere innbiller jeg meg.. :D

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke merke noen forskjell i funksjonalitet hvis du bytter ut til humbucker, og det å "kappe ledningen" i dette tilfellet vil jo virke, men er veldig "amatør", spør du meg. Det er jo totalt like mange ledninger som skal kobles på. Problematikken med 500 kOhm versus 250 vil du jo alltid få i en "blandingsgitar". Siden det med hell er gjort før, så hadde jeg smelt inn en Humbucker og testet. Verre er det jo ikke. Slik jeg har forstått det, har du en volum, og to tone? Kjør på 250 kOhm. Det er faktisk slik at forskjellen ikke er veldig superstor. Et par tall på diskantkontrollen på forsterkeren utgjør forskjellen i veldig mange tilfeller. :)

Husk at en humbucker gjerne låter mørkere enn en singlecoil, og det kompenserer for forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså å kappe ledningene på en pickup for så å lappe sammen dette igjen må da være en langt større jobb enn å lodde fra/på de to punktene som kreves? (en ledning til bryter, en til jordpunkt på baksiden av et potensiometer)

250k pots er som nevnt 0 problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ja.. Jeg tror du bekymrer deg for noe det ikke er noen grunn til bekymring for nå altså, jeg må si det :) Hvis flere av jordingslederne ramler av når du lodder av den til bridgepickupen, kan du vel bare feste de igjen sammen med den nye? Du vet jo hvor de skal? Det ramler jo ikke av noe annet liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pes å holde sammen masse ledninger for å lodde de til et potmeter da :P men får ta en titt på det når jeg setter på nye strenger. Kanskje det er lettere å bytte på en Strat (alt sitter i plekterbrettet) enn en Les Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.