Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uggen tremolo på Ibanez


ovzer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på en ting. Jeg har kjøpt meg en gitar til 8 lapper, noe jeg synes er ganske mye for en 16 åring. Da kjøpte jeg en Ibanez RG1570 med Ibanez Edge Pro Tremolo. Gitaren er fet den, elsker lyden og halsen, men jeg er skeptisk til tremolosystemet. For det første hater jeg at vib-armen ikke holder seg oppe... Men problemet er at når jeg har stemt den så godt jeg kan låter den jo kjempeflott helt til jeg rører vib-arma. Hvis jeg dytter den ned, og slepper igjen, så er stemmingen noe lavere enn normalt. Så mye at det er hørbart. Men hvis jeg drar den opp blir stemmingen høyere. Det virker som om fjærene er litt treige eller no sånt? Så da må jeg liksom røre bittelit på stanga slik at jeg får normal stemming igjen... Er dette vanlig? Jeg har ikke merka det før nå, men jeg har nok ikke hørt så mye på det. Synes dette var litt rart for en gitar som skal være bra nok. Men det virker ikke som om det er noe å gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stramme på om stanga skal bli stående oppe eller om den skal vippe rundt sjøl. Er ikke helt sikker på hvordan du gjør det på din :P

Og, etter du har rørt armen, prøv å trykke den litt bakover og se om den går tilbake til tuninga da? Har opplevd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at tremoloen din trenger en justering. Ta den med i butikken der du kjøpte den, og spør om de kan justere den. Egentlig bør du lære det selv, det er ikke vanskelig, man må bare være litt tålmodig, og skjønne hvordan det virker. Teknikken "skru på skruene litt sånn random for å se hva som skjer" fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den på Riff i Trondheim. Utvalget er greti, siden de er de eneste i Trondheim som selger Ibanez, men servicen var laber. Jeg tror nesten jeg kan mer enn dem etter jeg satte opp gitaren selv, etter det intrykket jeg fikk av dem.

Den stanga har ikke noen justeringsmuligheter... Jeg prøvde trikset med neglelakk for å gjøre det strammere, men det varte i 5 minutter så var den laus igjen.

Men jeg vet ikke helt hva som skal justeres. Hvis jeg bøyer den langt ned så går den liksom ikke helt opp. :\ Jeg må gi den et lite puff for at den sitter ordentlig stemminga... Sikkert ikke så lett å forstå, menmen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er selve stanga som er problemet, kan det være at det er en skrue som skal strammes. Noen Ibanezstenger har også plastforinger. De kan skiftes.

Det at stanga er løs er et annet problem enn at gitaren ikke går tilbake til "normalstemming". Det er mulig du forklarer to problemer på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastforinga funker ikke det er bare no drit. Derfor kjennes stanga veldig laus ut, og jeg har ikke like mye kontroll. Men har det noen sammenheng med at tremoloen ikke går tilbake i stemminga si ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall på min, så er det sånn at hvis jeg tar den helt ned, sånn at broa står oppi lufta, så ser du på baksiden så burde det være en bitteliten umbraco-skrue eller noe slikt som du kan skru på for å stramme den greia :P

Og det at du må gi den en liten ekstra puff for å gå tilbake i stemming har jeg hørt før, og virker ikke unormalt for min del? :P Sikkert plagsomt da. Selv ble jeg så lei av tremoloen og alle problemene at jeg har bare strammet den helt ned og later som jeg ikke har tremolo :P

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre RG gitarer med samme tremoloen som din, blant annet en 1570. Og alle tre holder stemmingen helt 100% så var litt rart med din da. Kjøpte du den ny så er det enkelt og greit åå sende den inn og be de fikse den. om den var brukt er det eneste jeg kan tenke meg at den har blitt justert høyden på mange ganger uten å tatt av trykket på strengene og fjærene slik at kniveggen på tremoloen er ødelagt.

Når det gjelder vib armen er det ganske normalt at de blir slitt slik at den har lett for å falle ned. Disse har ikke strammeskruer slik som en del andre tremoloer, men du vil kunne fikse dette med nye plastringer så vil den lettere holde seg på plass. Disse bør de ha der du kjøpte gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående de plastforingene. De er langt fra dritt. Trikset med neglelakk fungerer om du har neglelakken under plastforingen. Det vil gjøre foringene litt videre og de tar tak. I tillegg er det mulig å stremme selve holderen til arma, du ser nok mest hvordan det går til fra baksiden av gitaren.

Stort sett alle jeg har sett som har det problemet du beskriver har en treghet i knivene (de to punktene på tremoloen som hviler mot to bolter). Disse punktene kan smøres, det er stor sannsynlighet for at det vil gjøre tremoloen bedre. Det skal ikke være nødvendig å hjelpe den på plass etter bruk. Forutsetter at den er korrekt justert i utgangspunktet.

Her finner du en grei gjennomgang av hva du kan gjøre, og hvordan: http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Nå kan jeg mye mer om tremoloen :D Må man ta av presset av kniveggene før man justerer høyden på strengene? Det visste jeg ikke :\ Jeg kjøpte den ny, og har eksperimentert meg frem selv.. Men jeg tror ikke noe er ødelagt. Kan ikke si den holder stemmingen 100%, men 99% kanskje. Jeg bare hørte det nå nettopp og syntes det var litt rart. Lurer på om jeg skal prøve å smøre de punktene... noen tips til olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøring gjør nok ikke underverker, og dessuten bør strengt tatt smøringen gjøres når den er demontert, men uansett- noe fett er best her. For eksempel vaselin. Det holder seg der det skal, og lukter ikke "gammal motor". Det er ikke mye som skal til.

Har man høydejustert uten å avlaste, er det da ikke greit å vite hvordan det ser ut.

Nå sier jo trådstarter at han har masse peiling, men at man skal avlaste, håper jeg da inderlig at gutta på Riff er klar over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta på Riff ga meg ikke så særlig mye. Reparatøren var borte så de kunne ikke stille den inn så veldig mye for meg. Da jeg kjøpte gitaren (jeg hadde aldri hatt en tremolo gitar før) så spurte jeg om det er lett å stemme om med sånn locking system, feks. fra standard E til drop D. Njaa.. Det kunne bli litt vanskelig ja, men hvis du setter fine-tuning skruen helt inn til å begynne med, så klarer du sikkert å få den ned på en D når du skrur den helt ut. Det jeg oppdaget senere er jo at all stemming av gitaren påvirker alle strengene pga. fjærsystemet. Jeg spurte jo om de kunne stille inn strenghøyden for meg også, for jeg synes de var forferdelig høye. Han skrudde litt på de skruene og sa at mer går det ikke. "Ellers så kan du jo prøve å justere litt på truss-rod'en...." Jeg for hjem og prøvde meg frem selv. Leste i boka som fulgte med og lærte litt mer der også, men det sto ikke noe om avlastning? Så det har jeg aldri vært borti før. Men er det så veldig viktig da? Det metallet skal da være såppas hardt at det tåler litt skruing. Den er jo ikke knivskarp heller, så.

Endret av ovzer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det metallet skal da være såppas hardt at det tåler litt skruing. Den er jo ikke knivskarp heller, så.

Dessverre så er det ikke spesielt hardt nei. Det skal ikke så fryktelig mye justering til (uten at du slakker strengene) før du har herpa eggen.

Har fått lære det på den kjipe måten selv dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.