Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Drop B på femstrenger


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg spiller i et band som av en eller annen grunn har valgt Drop B-tuning (B, F#, B, E, G#, C# = gitar). Jeg har to basser, en billig Morgan 4-strenger og en litt dyrere Ibanez 5-strenger. Jeg prøve på en øving å ta med femstrengeren, men vi fant ikke ut av hvordan vi skulle stemme den til Drop B (B, F#, B, E, G#). Vi fant ut at for å klare det måtte jeg mest sannsynlig stramme EADG-strengene så mye at halsen kan knekke. Gitaristen mente at E-strengen måtte stemmes OPP til F# og ikke ned. Finnes det noen måte jeg kan få en femstrenger i Drop B? Eventuelt kjøpe nye strenger, i så fall, hva slags?

- Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor trenger du å stemme om i det hele tatt? Spiller du akkorder på bassen?

På en 5-strenger har du den rekkevidden du trenger... :)

Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor man har behov for å stemme om. Kan forstå det for gitaren, så kan man spille akkorder uten å anstrenge seg med mer enn å slenge en finger over, men på bass? :)

Men som det er sagt, å stemme en 5-strenger sånn som det der er ikke noe problem. Du strammer opp de fire øverste strengene og etterjusterer bassen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor trenger du å stemme om i det hele tatt? Spiller du akkorder på bassen?

På en 5-strenger har du den rekkevidden du trenger... :)

Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor man har behov for å stemme om. Kan forstå det for gitaren, så kan man spille akkorder uten å anstrenge seg med mer enn å slenge en finger over, men på bass? :)

Men som det er sagt, å stemme en 5-strenger sånn som det der er ikke noe problem. Du strammer opp de fire øverste strengene og etterjusterer bassen litt.

Det hender jo det er hensiktsmessig å stemme opp/ned en bass hvis det er mye "løping" over oktaver, og ringende strenger... Just saying...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo det er hensiktsmessig å stemme opp/ned en bass hvis det er mye "løping" over oktaver, og ringende strenger... Just saying...

Jo, kanskje :)

det har bare aldri svevd meg som en mulighet, jeg har bare øvd til det sitter. ;) Er vel sikkert for låst i hvor jeg har tonene mine på halsen. Men hvis man øver inn mønstre mer enn noter, så funker det sikkert.

Var mest nysgjerrig *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg er kanskje mer mønster-spiller enn tone-spiller. I alle fall foreløpig. Jeg har en firestrenger jeg bruker nå, som er stemt ned til B F# B E, og det funker forsåvidt greit. Det er bare det at strengene blir usannsynlig slappe, fordi det er ganske dypt. Jeg vurderer nå om jeg bare skal fortsette å bruke den firestrengeren. Finnes det noen måte å bedre dette på? Hva slags strenger vil egne seg best til B F# B E-tuning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.