Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa/Boogie og støy


Anbefalte innlegg

Har en studio pre og 50/50 som låter gull om jeg må si det, men det hørest ut som det er stiv kuling når den er på. Dette er et problem både med innspilling og live.

Er det noen fixe idèer på hvordan jeg kan få redusert støyen i denna ampen? Både pre og sluttrinn er fra 89, jeg har hatt den i ca 12-13 år nå og støyen har alltid vært der.

Har også problemer med at den ene kanalen på preamp kutter ut og kommer tilbake. Har hatt den inne hos en reperatør som ikke fant noe feil, så det jeg har gjort for å eleminere problemet er å splitte signalet fra den ene kanalen ved å lodde to kabler fra en jack. Kan ampen ta skade av detta?

Skal seff få fixet den men sliter med å finne seriøse folk som kan skru amp her i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en studio pre og 50/50 som låter gull om jeg må si det, men det hørest ut som det er stiv kuling når den er på. Dette er et problem både med innspilling og live.

Er det noen fixe idèer på hvordan jeg kan få redusert støyen i denna ampen? Både pre og sluttrinn er fra 89, jeg har hatt den i ca 12-13 år nå og støyen har alltid vært der.

Har også problemer med at den ene kanalen på preamp kutter ut og kommer tilbake. Har hatt den inne hos en reperatør som ikke fant noe feil, så det jeg har gjort for å eleminere problemet er å splitte signalet fra den ene kanalen ved å lodde to kabler fra en jack. Kan ampen ta skade av detta?

Skal seff få fixet den men sliter med å finne seriøse folk som kan skru amp her i området.

Hvilken av ampene støyer mest, pre- eller poweramp.? Burde være greit å isolere ut synderen ved å prøve f.eks pre-ampen på en annen poweramp osv.. forsøkt nye rør..? Også godt mulig denne hadde hatt godt av å få byttet en bunke kondensatorer.. Begynner jo å få noen år på baken :)

Det er denne du har..?

post-4617-021279800 1276417596_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sluttrinn som støyer.

Ja, er lysten å bytte ut kondesatorer i begge ampene men jeg er ikke kyndig nok ril å gjøre det selv.

Men den støyet like mye da jeg kjøpte den, engang på 90tallet.

Og bingo nok en gang , det er den preampen du ser på bildet du la ved ja.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet jo ikke hvor mye støy det er snakk om, men 50/50'en til Mesa er kjent for å lage en del støy sammenlignet med tilsvarende amper. Det er en gammel modell, av en litt lavere prisklasse poweramp det er snakk om. Heateren mangler likeretting, og den har mindre filtrering enn selv litt dyre preamper.

Når det gjelder kanalen som hopper inn og ut, så kan det ha flere forklaringer. Har du eliminert EQ'en som mulig synder? Hva slags fotbryter har du? Jeg regner med at det er vreng-kanalen du snakker om, da kanalene er seriekoblet på denne ampen. Dersom det ikke er EQ'en kan det være en feilende DC blokk-kondensator (ved rør 3 ifølge tegningene).

Da jeg hadde en så prøvde jeg å gi strøm til en lysdiode på fotbryteren min. Dette likte den ikke, og da droppa vrengkanalen ut innimellom, men hvis en dårlig fotbryter er tilfellet, vil indikatorlyset på selve enheten blinke i takt med drop-out'en.

Jeg skjønte ikke helt hvordan du hadde løst problemet, kunne du forklart litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preamp har to utganger, og lyden forsvinner på den ene siden. Stereodelen altså, ikke no med clean eller vrengkanal å gjøre dette.

Veit det er en del støy naturlig i sluttrinn og det kan hende den skal støye slik.

Men lurte da på om noen deler kunne byttes ut evt legge til komponenter for å redusere støy uten å ødelegge lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tegningen: Som du ser så deler kanalene krets for de to uttakene, så feilen ligger nok der et sted. Det kan fortsatt fint være en kondensator som streiker, men det kan også være noe såpass enkelt som at bryteren på return-jacken er skrall. Jeg kunne titta på det (og jeg kjørte faktisk gjennom stokke i dag) men jeg er i Oslo nå.

http://tubefreak.com/studio.gif

Faller lyden fullstendig ut, eller blir den bare lavere? Det at lyden faller ut likt på begge uttakene for den kanalen (hvis jeg har forstått deg rett), så kan vi foreløpig utelukke dette filteret som skiller rec ut og main ut.

Dersom lyden forsvinner fullstendig, så kan vi med en viss rimelighet utelukke kondensatoren ved katoden til røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvinner sakte ut og forsvinner helt.

Noen ganger har den fungert en hel øving, så jeg tipper på dårlig kontakt en eller annen plass

Har hatt den åpnen og dytta forsiktig borti komponenter og seff fått meg en kjempekaramell for å sjekke etter dårlig kontakt og lyden har kommet tilbake noen ganger.

Hvis du kunne kikket på den en dag hadde du letta hjertet mitt. Den har vært gåen i 4-5 år nå.

Jeg har annet utstyr å spille på så det er ingen hast.

Kan komme til Oslo med den og du får selfølgelig betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.