Web Analytics
Jump to content

Talkbox noen?

Share

Recommended Posts

Det gjaldt vel den versjonen som klemte lyden av 100+ vrengte rørwatt rett inn i hodet? Den jeg har, er ikke ubehagelig i det hele tatt, og fungerer aldeles utmerket. Det er en Rocktron Banshee. Litt sikkel må man regne med, da. :)

Det var nok litt mye watt rett i hodet ja.

Plombene løsna, og hele kraniet vibrerte.

Litt sikkel i tillegg da, så er man i mål.

Jeg har en orginal en. Har aldri prøvd den, men det er en sånn som kobles mellom ampen og høytaleren. Har hørt noen rykter om at hvis man får problemer med switchen så kan utgangstrafoen på ampen ryke. De som brukte den kjørte den på en egen amp som kun ble brukt til talkboxen så den sto "på" hele tiden.

mmm - man trenger ikke rare greiene av forsterker til denne effekten. Jeg spanderer øl på den som klarer høre forskjell på en BF og den kipe RI som Fender lager i dag når dem feeder lyden gjennom et plastrør inn i en munn full av gebab. Derimot skal sausen ha betydning for lyden. .... - eller var det smaken?

Nei, men jeg lagde en selv for noen år siden, der jeg limte en plasttrakt rett på en vanlig bilhøyttaler og satte på et par meter slange. Setter man på en liten forsterker, vrir bass til nesten null og på med masse diskant, fungerte det aldeles fortreffelig. Vil tro en eller annen "PC- høyttalersak" er glimrende som et utgangspunkt, gjerne med en vrengboks av en eller annen type foran.

Som ataxia påpeker, må man på med en midrofon og en PA i tillegg. Da er dette plutselig ikke videre lett-transportabelt. :)

Men for at effekten i det hele tatt skal høres i en bandsituasjon, så er du vel også avhengig av en mikrofon som tar opp lyden fra munnen din? Samt en PA som forsterker denne.

Den må mikkes opp, ja. Jeg bruker en separat mikrofon til talkboxen og en til vokal, siden nivået på de to som regel er ganske forskjellig. På Banshee, som jeg har, kan du justere volumet ut av slangen sånn at du i teorien kan bruke bare en mikrofon både til vokal og talkbox, men da får du igjen problemer med forholdet mellom volum ut av forsterkeren og volum ut av talkboxen. I verste fall må lydmannen justere volumet hver gang du bytter mellom forsterker og talkbox.