Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multieffekt


Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemeldinger. Ser vel ut til at jeg holder utkikk etter en Tonelab LE eller GT-10. Vet at GT-10 har god lyd, men Vox tiltaler meg av en eller annen grunn mer enn BOSS, og det virker som om folk er enige om at den låter dugelig. Har ikke prøvd POD siden 2.0, men har likevel inntrykk av at også XT/X3 låter noe mer digitalt enn sine konkurrenter fra VOX og BOSS.

Nova System hadde kanskje vært det beste, men det blir nok litt i overkant økonomisk, med mindre noen kan linke til en som er til salgs i Norge for under 3000.

Dersom noen har noen andre tanker, så bare fortsett å fyre løs. Har neppe råd før i slutten av måneden uansett, om i det hele tatt (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonelab LE virker jo dritfet... Han

naila jo Steve Vai tonen med en dings som koster 2500... wow...

Den gjør absolutt det, selv om det kanskje ikke er helt Steve Vai-tone jeg er ute etter :P

Har dog kjøpt meg en brukt Tonelab LE nå. Takk for alle tips (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør absolutt det, selv om det kanskje ikke er helt Steve Vai-tone jeg er ute etter :P

Har dog kjøpt meg en brukt Tonelab LE nå. Takk for alle tips (:

hehe, om man ikke vil høres ut som Steve Vai, fikk man i hvert fall høre at man kan skru seg til god lyd på denne. Jeg så en video av en fyr som skulle lage Steve Vai lyd på en Line 6 pod x3 live, og da hørtes det mye mer digitalt ut. Vurderer å kjøpe meg en Tonelab LE selv nå faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har både Tonelab LE og Zoom G7.1ut, og de er to ganske ulike dyr:

Zoom: Enkelte effekter er bedre enn Tonelab LE sine, spesielt delay, wah og tremolo. Forsterkersimuleringene er imidlertid på langt nær så gode som Tonelab - de låter rett og slett mer "digitalt". Expression-pedalen er heller ikke like god som på Tonelab. Jeg spiller ikke metall, men Zoom er kanskje mer egnet enn Tonelab til den typen lyd (jeg har ikke nok peiling på lydidealene i metallverdenen til å si noe veldig bastant).

Tonelab: Veldig fine forsterkersimuleringer, og lyden av en del effekter har litt "analog-preg". Langt bedre på mild og middels vreng enn på metall-vreng. Ikke fullt så fleksibel som Zoom når det gjelder plassering av rekkefølgen på effektene, men jevnt over låter det bedre (etter min smak).

Jeg vil kanskje heller si at de kompletterer hverandre enn at de er konkurrenter. Det blir litt som å sammenligne Fender cleanlyd og Mesa vrenglyd...

Et godt tips kan være at overdrive-pedaler ikke fungerer så bra med multieffekter, ettersom du gjerne ikke oppnår annet enn å overstyre inngangssignalet. Det som imidlertid fungerer bra er distortion- og fuzz-pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til: Dersom du ikke bruker effektsløyfa på Tonelab, kan du hente et uprosessert signal ut fra Send-utgangen. Dermed kan man sende det ekstra signalet til en annen multieffekt, og man kan kjøre et slags dobbelt-amp-oppsett (krever en enkel mikser for å balansere de to multieffektene).

Effektsløyfa fungerer forøvrig kun som en svitsj mellom front og bypass, dvs at når man svitsjer inn sløyfa blir resultatet det samme som om effektene i sløyfa hadde vært plassert i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Tonelab, Zoom, Digitech, Line 6 osv osv osv kan låte bra, men du må uansett regne med litt tid for å skru fram god lyd. De lydpatchene som ligger inne som standard er som regel overprosesserte, og patchene er vel satt sammen for at det skal låte tøft når du prøver multieffekten i butikken, og tenke at her får du mye for pengene ettersom chorusen er i overkant kvalmende og delayen like lang som julaftens forventning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig Tonelab'en fungerer helt knall til det meste jeg da men, også metall. Kjøre opp gain og mastervolum på en JCM2000, Mesa eller Soldano-simulering og dytte inn en Tubescreamer på pedal-banken så brøler det ganske godt.

...men så er kanskje ikke jeg så veldig kresen på metall-lyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.