Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss ds-1 mod funker ikke?!


Anbefalte innlegg

Prøvde å fyre inn noen nye komponenter i min boss fulgte da denne

http://www.robertkeeley.com/audio6l6/dstech.html

Etter mod'en var det klart for å teste, men ingen lyd...

alle komponenter skulle være riktig plassert, men har noen rare kondensatorer!!!

Det er caps på 1uF som er gråe firkanta klosser, leta etter slike panasonic røde dingser men fant ikke..

Kan det være noe galt med disse? kanskje bytte dem ut..

trenger litt hjelp her, hadde vært hendig å få den til å virke!

ingen løse komponenter eller kortslutning som jeg vet om.

Hjelp meg å feilsøke?!

Forresten kjøpte ny loddebolt, tinnet vil IKKE smøre seg på bolten (tuppen).. forslag er velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De er jo ikke noe skjema på den siden du linker til, så feilsøking er ikke så enkelt. Har du forresten noe å feilsøke med? scoop eller multimeter? Vanlige feil er jo å varme for mye på komponenter eller print slik at ødelegges, eller plassere halvledere feil vei.

Hvilken kapsel kondensatorene har, spiller ingen rolle, så lenge verdien og kvaliteten er ok

Loddebolter er utstyrt med to typer tupper - pletterte og ren kobberspiss. En kobberspiss kan pusses lett med sandpapir og fortinnes mens bolten varmes opp, da vil tinnet feste igjen. En plettert spiss kan du pusse av med en bløt bommulsfille e.l. mens den er varm og så umiddelbart smelte litt tinn på tuppen igjen, så fester det som oftest. Hvis ikke det fungerer kan du la den bli kald, pusse den med stålull og smelte tinn på tuppen så fort den blir varm nok. Bruk en fuktet svamp e.l. når du lodder så du får renset tuppen, men samtidig beholde et tynt lag med loddetinn på tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lyd noensinne! bare susing, hvertfall det er lys i LED har målt over alle bytta komponenter og måler spenning, men er på noen dioder jeg ikke får noenting...

har kobla ut bryteren som ble brukt til å sette en LED i serie med dioden.. så alt er originalt utenom kondensatorbytte og noen motstander

takker for svar!

Loddebolten er i boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite hvor trent du er i lodding kan jeg nevne at jeg har hjulpet en del nybegynnere som har ødelagt kondensatorene med for mye varme. Dette gir veldig ofte rent brudd i kondensatoren og siden Keeley modd som regel består av å bytte alle koblingskondesatorene (serie med lydsignal) kan det være nærliggende å tro at dette er også blitt ditt problem.

MERK VIKTIG: Det jeg nå skriver kan KUN benyttes som feilsøkingstips for Keeley SEM. IKKE FORSØK DETTE PÅ ANDRE BYGG ELLER SOM FEILSØKINGTIPS I ANDRE SAMMENHENGER.

Alle kondesatorene som er foreslått bytte av Keeley står i serie med lydsignal. Derfor kan du kortslutte pinnene på en og en kondensator du ha byttet inntil du får lyd. MERK VIKTIG: Kortslutter du ved en feil en av kondensator i strømforsyningen eller flipp-floppkretsen risikerer du ødelegge mere i pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du kan legge inn bilder som tydelig viser loddingene og komponentene. mange kamera har en makrofunksjon som er fin til dette.

tror det blir dårlig med bilder, dessverre...

Ingen kabel fra kameraet til pcen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du mangler lyd selv om pedalen er i bypass kan det være nærliggende å begynne med komponenter som brukes også i bypassmode.

Og siden jeg hadde to minutter fant jeg C1, C2, C13 og C14

Og siden du hører sus kan du nok ta bort C14 igjen

edit: jeg mente ikke ta bort C14. jeg mente anta at den er i orden

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kortslutta dem nå enkeltvis!

når jeg tar over C1 kommer en høy suselyd :) så den funker vel

men ingenting på C2 eller noen av de andre, sånn det er med serie :)

Noen andre forslag? jeg prøver litt til her å kortslutte alle samtidig eller noe

måler forresten spenning over alle kondensatorene!

er dette et tegn på at de lever?

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kortslutta dem nå enkeltvis!

når jeg tar over C1 kommer en høy suselyd :) så den funker vel

men ingenting på C2 eller noen av de andre, sånn det er med serie :)

Noen andre forslag? jeg prøver litt til her å kortslutte alle samtidig eller noe

måler forresten spenning over alle kondensatorene!

er dette et tegn på at de lever?

Tja, for de kondensatorene du har betyr det at transistoren i nærheten av kondensatoren har bias. Hvorvidt en kondis leder DC eller ikke avhenger av hvorvidt den er ladet opp eller ikke. Dersom kondensatoren fra du har slått på pedalen og noen sekunder fremover viser konstant spenning, kan dette tyde på at den er brent.

Fra en kondis får strøm så vil DC spenningen over den typisk stige og så stabilisere seg etterhvert. Hvis den holder konstant spenning hele tiden, vil dette si at den ikke lades, og at spenningsfallet over den (dvs. spenningen du måler) er der fordi den ikke leder overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for de kondensatorene du har betyr det at transistoren i nærheten av kondensatoren har bias. Hvorvidt en kondis leder DC eller ikke avhenger av hvorvidt den er ladet opp eller ikke. Dersom kondensatoren fra du har slått på pedalen og noen sekunder fremover viser konstant spenning, kan dette tyde på at den er brent.

Fra en kondis får strøm så vil DC spenningen over den typisk stige og så stabilisere seg etterhvert. Hvis den holder konstant spenning hele tiden, vil dette si at den ikke lades, og at spenningsfallet over den (dvs. spenningen du måler) er der fordi den ikke leder overhodet.

Joda...

C1 viser konstant hele tida, så den er nok buurned... sånn er det med ny loddebolt med dobbel effekt :D

Får bestille noen nye deler også hiver jeg inn en TRUE BYPASS i samme slengen :) takk for hjelpa

Endret av Closetmonkey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er'u gæærn. Hold alt pussepapir og stålull unna bolten!!!!!!!! Da ødelegger du en hverfall :angry:

Dette er ikke tull engang.

allerede gjort!

og det funker fjell!!

Bare tinne den godt etter bruk slik at den ikke oksiderer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er'u gæærn. Hold alt pussepapir og stålull unna bolten!!!!!!!! Da ødelegger du en hverfall :angry:

Dette er ikke tull engang.

Dette må du forklare meg. Jeg er utdannet elektronikkfjomp og har loddet en hel del de siste 25 årene..

Pussepapir på en plettert spiss er ingen god idé, men stålull gjør susen for å fjerne oksydering. En "bløtspiss" i kobber må slipes/formes jevnlig, da tinnet spiser opp metallet.

Du får fortelle oss hva du mener er så riv ruskende galt og gi oss en annen løsning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du forklare meg. Jeg er utdannet elektronikkfjomp og har loddet en hel del de siste 25 årene..

Pussepapir på en plettert spiss er ingen god idé, men stålull gjør susen for å fjerne oksydering. En "bløtspiss" i kobber må slipes/formes jevnlig, da tinnet spiser opp metallet.

Du får fortelle oss hva du mener er så riv ruskende galt og gi oss en annen løsning da?

Kan du ikke heller slenge ut noen tips mot å brenne mine nestkommende komponenter?

Forresten, når jeg fjernet og satte inn de andre komponentene hadde jeg ikke noe å fjerne det gamle tinnet med så ble litt varming med å få trøkt de ned i..

Har en defekt tinnsugepumpe, men hva anbefales; pumpe eller lisse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.