Web Analytics
Jump to content

Forsterker for metal (nybegynner)

Heritage
 Share

Recommended Posts

En kamerat skal kjøpe seg forsterker, og som man kan lese av tittelen, vil han spille metal.

Har lest litt rundt i eldre tråder, men er så sykt mye å pløye igjennom, at jeg fant ut at jeg lagde en ny tråd.

Kom gjerne med konkrete forslag til en god amp til maks 3500, helst rundt 2500.

Han skal spille på en Epiphone LP til 5000 eller noe sånt.

Han stiller seg skeptisk til å kjøpe brukt, bare finn det beste man kan få innenfor dette lille budsjettet.

På forhånd takk.

Drister meg til å anbefale en moduleringsforsterker.

Etersom han er nybegynner, så er nok behovet for en røramp med all sin futt og fart kanskje ikke det rette. Moduleringsamper leverer gromlyd fra lavt nivå og opp til en moderat/slapp trommis i et lite lokale. Og de har ofte en bunke med effekter, så han blir fortrolig med hva de enkelt effekter gjør. Så slipper han å surre bort masse kroner på løse bokser han ikke kommer til å bruke :)

Jeg har selv et par unger hjemme med hver sin Line6 moduleringsamp, og helt ærlig så låter dette mye "fetere" enn mine røramper så lenge vi holder oss på lavt volum. Drar vi på litt, så spoler røramper i fra, men hvor ofte kan man det i et tettbygd nabolag..?

Konkret anbefaling:

Line6

Roland Cube

Priser over er for nytt utstyr, men jeg vil anbefale å kjøpe brukt.. Du får mye mer for kronene, og man får stort sett pengene tilbake når man selger igjen..

Lykke til..

Sjekk ut en Fender G-DEC3 hvis man først titter på Cube osv, absolutt en fet amp å øve på, nybegynner eller ikke. Finnes i 15 og 30 watt varianter, 30 watter'n pusher kanskje budsjettet med et par hundrelapper, men det er verdt det for den ekstra fylden :)

Hvor får man bestillt en Blackstar HT-5 Combo, billig?

Flere tanker om dette er det beste valget?

Husk, METAL!!!

btw, har selv en PVK 112, og den låter fett, men er vel ikke så "metal" på lavt volum som en liten moduleringsamp (cube)?

Takk så langt! :D

Edited by Heritage

Det beror på vad förstärkaren ska användas till. Jag tvivlar på att Blackstaren med sina 5 watt är det bästa valet om den ska användas i en övningslokal tillsammans med en trummis. Men ska förstärkaren användas hemma så passar den desto bättre :) .

Sound1.no har den til 3800,- flunkende ny. Noen få hundrelapper over budsjettet, men det vil jeg tro den er verdt. Husk at frakt også koster hvis du bestiller på nettet. Du burde imidlertid skjekke om din lokale gitarsjappe har den inne, eller om de eventuelt kan ta den inn for deg. Lettere og mer praktisk enn å kjøpe over nettet, spesielt hvis du får problemer med den.

Hvor får man bestillt en Blackstar HT-5 Combo, billig?

Flere tanker om dette er det beste valget?

Husk, METAL!!!

btw, har selv en PVK 112, og den låter fett, men er vel ikke så "metal" på lavt volum som en liten moduleringsamp (cube)?

Takk så langt! :D

Du skulle prøvd å kjøre Valvekingen din med en overdrive i front for mer og tightere vreng. :)

Valveking er grei. Men den har åpen kasse bak, så det blir ikke veeldig tight. Ville i så fall kjøpt et eksternt 1x12-kab med lukket kasse hvis den skal brukes til metal. Men den låter som sagt greit :) Husk at den spiller drithøyt!