Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har lyst til å starte på et nytt amp-prosjekt!


Anbefalte innlegg

Har så vanvittig lyst til å begynne på et nytt amp-prosjekt. Jeg ser jo gutta her som bygger :)

Jeg sliter bare med at jeg faktisk ikke trenger noe nytt. Jeg har amper, preamper, effekter ”you name it! ”

Jeg har gjennom årene vært lidenskaplig interessert i elektronikk (har god utdanning) og har i alle år hatt ett eller annet musikkrelatert elektronikkprosjekt på gang. Har et par studio mikk-preamper på bordet, og de låter j**lig bra, men det gitarforsterkere som trekker meg mest. Sliter med å fullføre disse. Må bare knekke en metallboks til poweret.

Jeg har det siste tiåret konstruert en preamp som jeg er meget fornøyd med. Den kan stilles helt fra clean via chrunch til vill hi gain. Denne ligger på ax84.com og har vært bygget av folk over hele verden. Kjempemoro . I lyden spenner den fra myk ’59 Bassman via JMP til type Soldano SLO100

En annen sak jeg har lekt med er å lage et rørbasert utgangstrinn med variabel utgangseffekt. Dvs. en kontroll der man selv bestemmer ved hvilket volum sluttforsterkeren skal brekke opp. Jeg brukte 2xEL34 i dette prosjektet. Du kan da få ”cranked” amp lyd helt ned i under 1W.

Jeg drømmer nå om en topp som ser akkurat ut som min gamle ’63-blonde Bassman topp, men som har alt dette. På den ene siden ønsker jeg to kanaler som begge kan stilles fra clean til ”insane”, på den andre ønsker jeg sluttrinn som crankes. Ved å implementere alt vil det vel bli litt smør på flesk, så tanken har streifet meg om to heads, en hi Gain channel-switching og en med enkel kanal med variabel utgangseffekt (cranked amp).

Innspill? Både elektronikk og design.

Det kommer ikke til å skje noe nå, så jeg har sommeren på meg, men føler at jeg må starte på noe til høsten.

"det verste er at preampene og sluttrinnet, trafoer etc. bare ligge og venter. Jeg har alt sammen" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et typisk wizard-prosjekt. Typisk for disse (hvertfall når det gjelder pedaler) er at de kan gjøre absoluttalt og derfor ender opp med å sitte på hylla. En delay-flager-phaser-distortion-vibe-tremolo-echo-booster-panner kan ikke brukes til noe fornuftig! Bedre å lage en amp for hver av ideene dine. Eller; du høres ut som en kille med stålkontroll i motsetning til meg som bare er skolert innen elektronikk uten praksis ( da jeg er elektriker), så om noen kan få denne preamp og poweramp til å funke i lag er det nok du! Jeg er truende til å bygge om du lager en god layout. Når jeg må konvertere skjema til turret f.eks konsentrerer jeg meg så hardt at jeg nesten svimer av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den powerseksjonen din, - hvordan justerer du utgangseffekten? Er det spenning fra PS du justerer - powerscaling?

Jeg har et prosjekt i hode mitt som så vidt er startet på teoretisk nivå. Siden man finner en del stereo poweramp i bruktmarkedet priset latterlig lavt har jeg kjøpt en Classic 60/60 som skal moddes. Ved en tilfeldighet fant jeg at PT i denne også benyttes i en higain topp av nyere dato som Peavey selger. PT i denne toppen feeder et 12AX7 rør mer enn det man finner i Classic 60/60.

Ideen er å lage en 2x12 kombo som står på høykant (19" bredde med hjul og trillehåndtak) hvor høytalerelementene feedes fra vær sin power-amp som da er bygget om til å bruke ulike rør (og muligens OT) og med en balansekontroll i stedet for stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å sare dere alle, jeg:

kristoffereide: "En delay-flager-phaser-distortion-vibe-tremolo-echo-booster-panner kan ikke brukes til noe fornuftig!" Joda, det har jeg da fått til i tidligere tider :-)

nikotro: Desverre, jeg lever ikke av dette. Har nok tenkt tanken, og når jeg ser hvor mange her på forumet som ønsker custom-bygg og hjelp med amper og effekter ser det nesten ut til å være et marked. Problemet er at jeg allerede har en alt for flott jobb :-)

Gluke: Feil tid av året, vet du. Seiling og motorsykkel :-)

Huskerikke: Ja, det er vel det de kaller power-scaling. Slet litt for mange år siden på ax84.com-siden for å ikke tråkke i beddet til London Power ved å gi ut kretsen, men dette er ingen kopi av denne. Dette er noe jeg har funnet ut helt selv! Dette handler om å dra ned driftsspenninga i sluttforsterkeren, slik at man minsker "headroomet". Da brekker ampen tidligere opp og du får "cranked amp" på et nivå du selv ønsker. Hemmeligheten her ligger i håndteringa av hvilestrømmen til røra under denne justeringa. Har lyst til å sette den i en ordentlig amp. Jeg hadde den nemlig bare på arbeidsbenk, riktignok over lang tid, med veldig gode tilbakemeldigner fra andre gitarister. Dessverre er jeg ofte hengt i andre syssler enn nettopp dette, så jeg har slitt med tiden (og interessen), men nå er gløden litt tilbake, så nå skulle det være moro igjen å drive med dette.

Jeg skriver videre at jeg faktisk ikke trenger dette. Og der er helt riktig! Jeg bruker nå min gamle blonde Bassman fra '63 sammen med en monsterpreamp jeg lagde i '95. Denne har 120 presets og alt man kan tenke seg, så jeg kan jo bare skru den lyden jeg ønsker i dette systemet.

Men det er jo nyskjerrigheten på noe nytt, som trekker i det fjerne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne dette også:

Var nede på jobben ikveld, var litt tdlig ute før bandøving, for å teste gitarlyd.

Preampen sammen med en nesten 50 år gammel røramp(Fender Bassman) er jo alt jeg ønsker meg. :-)

Alt fra myk Bassman'59 via Marshall til HiGain 80-talls Mesa er hva jeg trenger.

Da er det bare nyskjerrrigheten som er igjen.

Trenger ingen powerscaling heller jeg , som har den preampen.

......men allikevel, hadde vært kult med en ny "Head" til den orginale kassa med 2stk. Celestion G12H. (Nei, Gunnar på Mo ingen V-30 her ;-)

Etter litt tenking nå så er det mulig jeg går for en enkel preamp og legger inn denne powerscaling- saken.

Men da har jeg jo et par Hi-Gain preamper på vent..... Men det er et luksusproblem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en god og enkel utgangsforsterker til den preampen din. Keep it simple, så blir du ferdig. Noe mer komplisert kan du alltids bygge senere...

Tro meg, jeg vet av erfaring, hvis du har for mange prosjekter, eller et prosjekt som er for komplisert, blir du aldri ferdig. Desuten låter det enkle oftest best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.