Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

e-strengproblem


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Hvordan er setupen på gitaren? Brua er stilt rart kan det ha noe med saken å gjøre.

Veldig cirka-versjon av hvordan brua bør se ut:


-|---e
--|--B
---|-G
-|---D
--|--A
---|-E

Det bør ikke ha noe å si. Brua på strat'n min er ikke stilt inn i nærheten av det der en gang (men den er rett intonert altså..), og jeg har aldri merka noe til problemet han beskriver.

Jeg tror nok det har mer å gjøre med at radiusen på strat'n er mindre enn ibanez'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke ha noe å si. Brua på strat'n min er ikke stilt inn i nærheten av det der en gang (men den er rett intonert altså..), og jeg har aldri merka noe til problemet han beskriver.

Jeg tror nok det har mer å gjøre med at radiusen på strat'n er mindre enn ibanez'n.

Har ikke trua på den teorien, da Am. Deluxe har 9,5-14" compound radius, så det skal jo være mye å gå på slik sett. Lave bånd er vel og vanskelig å se for seg, da gitaren er et år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er setupen på gitaren? Brua er stilt rart kan det ha noe med saken å gjøre.

Veldig cirka-versjon av hvordan brua bør se ut:


-|---e
--|--B
---|-G
-|---D
--|--A
---|-E

Den ser svært lik ut.

Er godt kjent med skalalengden til strater, i og med at det er det jeg til vanlig spiller på. Det plager meg at jeg ikke opplever dette problemet på andre gitarer med identisk skalalengde og strenger!

Men, gitaren må justeres uansett, noen døde toner, spesielt på de lyseste strengene øverst på halsen. Passer bra å spørre om råd da. :P

Altså, godt mulig det bare er jeg som syter, men jeg er virkelig overbevist om at den er strammere enn det den burde være. :blush:

Endret av TulleGutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke motstanden i tremolo du sitter og kjenner på da? En strat med stramme fjærer kan kjennes nesten som en hardtail, men en gitar med floydrose/edge e.l. gir et mykere inntrykk fordi tremolo "gir etter" mer når du bender.

Jeg kjenner den samme effekten når jeg spiller på en tele eller lp i forhold til en strat som er satt opp for tremolobruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere påpekt er ikke gitaren så utrolig gammel at det gjør noe, så lave bånd/slitasje er neppe noen faktor.

Noen gitarer har tynne/lave bånd fra fabrikk. Jeg tenkte ikke på slitasje her. Med den type bånd kan det føles tyngre å bende.

Uansett vil jeg slenge meg på Castors råd om å få en med kunnskaper til å se på gitaren for å sjekke om det virkelig er noe i veien med den.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke motstanden i tremolo du sitter og kjenner på da? En strat med stramme fjærer kan kjennes nesten som en hardtail, men en gitar med floydrose/edge e.l. gir et mykere inntrykk fordi tremolo "gir etter" mer når du bender.

Jeg kjenner den samme effekten når jeg spiller på en tele eller lp i forhold til en strat som er satt opp for tremolobruk.

Det er ikke helt umulig! Men tremoloen er såkalt ''floating'', så skulle ikke tro fjærene skulle være så stramme. :P

Noen gitarer har tynne/lave bånd fra fabrikk. Jeg tenkte ikke på slitasje her. Med den type bånd kan det føles tyngre å bende.

Uansett vil jeg slenge meg på Castors råd om å få en med kunnskaper til å se på gitaren for å sjekke om det virkelig er noe i veien med den.

Båndene er av jumbo-typen, så det burde vel egentlig ikke ha noe å si?

Hm. Mystisk. Ikke for å være ufin, men jeg begynner å helle til teorien om at du har "hengt deg opp i" dette. Slikt skjer.. La oss endelig få vite grunnen. La andre teste gitaren.

Hehe, akkurat der er vi nok to, om ikke flere! Skal få noen andre til å prøve den. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, akkurat der er vi nok to, om ikke flere! Skal få noen andre til å prøve den. :ninja:

Og det ville jeg få gjort i ei gitarsjappe var jeg deg.... og da ville jeg i samme slengen gjort en sammenligning med tilsvarende gitar, så ikke det blir enda mer bare "synsing" men litt mer konkret målbart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.