Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

e-strengproblem


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Har en Fender Am Deluxe fra 2009, der det virker som e-strengen (jeg mener den tynne, altså), er mye strammere enn det den burde være. Det er rett og slett utrolig mye mer motstand fra e-strengen enn b-strengen. Dette blir spesielt merkbart når jeg bender, det er faktisk så vidt jeg fysisk greier å bende fra D til E på 22. bånd. Det går, men det er utrolig tungt, og ikke minst noen ganger vondt.

Spiller med ernie ball 010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at desto tynnere strenge er, desto høyere er tensjonen av strengen. (Tror det står mye om dette i ZOG (?) tråden)

EDIT: Her er den tråden,

Jeg føler det også sånn som du beskriver det, men jeg har ikke noe problem med det.

Må nok bare spille mye og trene opp styrken.

Jeg bruker btw .011 på straten min og .010 på JS'en min.

De to det er mest merkbart på.

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tykkere strenger, jo mer tensjon.

En 010 streng stemt til E har høyere tensjon enn en 009 streng stemt i det samme.

Til trådstarter:

Hvis du bruker et standard Ernie Ball sett, så stemmer observasjonen din ganske bra. B strengen har mindre tensjon enn E strengen.

For å løse problemet må du enten øve mer, eller bytte til lettere strenger biggrin.gif

Off topic:

Du kan ikke ha bilde av Chuck Norris og synes 010 blir for tungt, da kommer han og tar deg tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener, men tingen er, har 010 på de andre gitarene mine også, og akkurat der er det ikke noe problem. Gitarene er stemt likt, men tensjonen på e-strengen på fenderen er så utrolig mye høyere enn på de andre, dog skalaen/strengetype er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har klart å forveksle 1. og 2. strengen når du satte de på?

Ja, det lurer jeg og på ^_^ Jeg har også en American Deluxe med 10-46 (daddario), og jeg har ikke det problemet i det hele tatt. Hvis du har forvekslet e og b strengen tror jeg du bør gå for daddario også, de har fargekoder, som ikke slår feil, så lenge du ikke er fargeblind og tar feil av sølv og lilla. ;) b-strenger på et 10-46 sett har litt mindre tension faktisk, men ikke så mye at det skal være et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fender hat annet lengdeforhold på strengene og regnes som vanskieligere å spille på

Fender strat har en skalalengde tar jeg ikke helt feil? Noe som er like langt som for eksempel ibanezen min, der e-strengen er langt behageligere å spille på!

Sikker på at du ikke har klart å forveksle 1. og 2. strengen når du satte de på?

Hehe, jepp, det er jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv et nytt strengesett. Det kan være fabrikasjonsfeil på strenger. De kan jo faktisk også være feilmerket. Hvis du får samme problem da, er det enten noe betydelig feil med oppsettet av gitaren, eller du er for veik og må øve/trene mer.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får stemt opp en 010 streng en ekstra oktav, skal du ha kun nedoverbakker og kjøttkaker til middag hvis strengen ikke skal ryke lenge før du nærmer deg en hel oktav ekstra.

Jeg tipper på fabrikasjonsfeil jeg. Kan lett skje slikt i pakking/sortering. Eller så har du et annet strengesett på Fenderen som er tyngre å bende sammenlignet med hva som sitter på de andre gitarene. Er ganske stor forskjell på f.eks D'Addario og mer "klassiske" strenger, både grunnet materiale og avvik i tykkelse.

Det er ingen setup, eller mekanikk feil som kan gi en streng dramatisk høyere tension eller spesielt tyngre å bende. Gitaren kan være vanskeligere å bende strenger på, grunnet mindre gripebrett radius, lave bånd, for lav eller høy strengehøde osv, men det er ingenting som endrer tension i en streng på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt sikker på at du ikke har klart å stemme den en oktav for lyst?

Skal ganske mye til for at ikke strengen ryker da men...

Haha, kan nok konstatere at det ikke er tilfelle. Tror konsekvensene ville blitt svært tydelige.

Det er ingen setup, eller mekanikk feil som kan gi en streng dramatisk høyere tension eller spesielt tyngre å bende. Gitaren kan være vanskeligere å bende strenger på, grunnet mindre gripebrett radius, lave bånd, for lav eller høy strengehøde osv, men det er ingenting som endrer tension i en streng på den måten.

Nevnte problem skjer med alle strengesett jeg putter på! Skjønne virkelig ikke hvorfor, spesielt når du nevner at mekanikkfeil umulig kan være årsaken. Begynner virkelig å lure på om det er MEG det er noe galt med... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.