Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken ibanez er det snakk om?


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Her synes jeg man ikke skal hausse i verken den ene eller andre retningen. Dette handler om Ibanez på søttitallet, gibsonkopiene har jeg ikke stort greie på , bortsett fra at "Fenderkopiene" til Ibanez hadde bedre rykte, og at Ibanezkopiene hadde bedre rykte enn mange av de andre kopimerkene fra samme periode.

Fender var nede i en bølgedal kvalitetsmessig, og var man heldig og fikk en gitar som hadde stabilt treverk, fikk man ganske mye gitar for pengende. Hardware som stemmeskruer og stol og slikt var bra, kanskje på høyde med originalene, mens elektronikken var av vesentlig dårligere kvalitet. Jeg , og to andre jeg kjenner kjøpte "jazzbass" i samme periode. Husker jeg var misunnelig på de to andre karene som handlet 1975- modell, den hadde "lønn" gripebrett. Jeg er glad det ble bruntrebrett på meg, for etter et års tid var de to lønnehalsene mest egnet som propell, og ikke som basshals. Jeg har min bass fortsatt, og halsen er rett som en snor.

Den ble ikke kjøpt fordi den var så veldig bra, men fordi den var billigere enn Fender, som ganske fortjent hadde et søplete rykte i forhold til pris på den tiden. Ingen var i tvil om at Fenderinstrumentene var bedre instrumenter, men de kostet da også langt mer.

Gamle gitarer blir ikke nødvendigvis bedre etter hvert som årene går, men de kan bli "verdt" noe av andre grunner enn ren kroneverdi og kanonlyd. Jeg, for eksempel, ville trolig synes at det var morsommere å ha en slik enn mange andre, rett og slett fordi jeg "vokste opp" med disse kopiene.

Forøvrig er kommentarene om "lawsuit" aldeles korrekte. Det ble aldri noe søksmål. Høstkatalogen til Ibanez kom ut med annen headstock, og det varslede søksmålet ble avlyst. 1978, tror jeg, uten at jeg har sjekket.

Slik jeg ser det, er det ikke umulig at disse instrumentene er av en slik kvalitet at de er godt over grensen til kurante gitarer. Er det skiftet elektronikk, er det et pluss, så sant man ikke av en eller annen grunn ønsker et originalt instrument.

"Ibanez-sprekken" har jeg aldri hørt om. Etter det jeg vet, er det normal plastlakk på samtlige modeller fra søttitallet, og den sprekker i lange stygge sprekker ved feil lagring. Noen ettertraktet "krakkelering" er det ikke snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også huske at Gibson på mange måter var nede i en bølgedal på 70-tallet, og det gjorde det lettere for kopiistene å lage gitarer som var kvalitetsmessig i nærheten. Når det gjelder Ibanez LP-kopiene, er det som Greener sier, ikke veldig mye å skryte av, men enkelte av de var ok gitarer til en billig penge. Myten om at Gibson saksøkte Ibanez, og at gitarene var like gode som de originale Gibsons, er vel for det meste skapt av eierne selv for å hause opp og "forsvare" kjøpet av en billig kopi i stedet for "the real deal". Vi ser jo en del av det samme med bla.a. Edwards i dag. (Edwards er nok likevel en adskillig bedre gitar enn de fleste av kopiene til Ibanez på 70-tallet, bare så det er sagt.)

Som Greener også sier, var de fleste Ibanez LP'er laget med påskrudd hals, og vi vet jo at LP-type gitarer funker best med limt hals.

Ibanez begynte vel egentlig å lage gode gitarer i det de bestemte seg for å lage egne modeller, og ikke kopiere Fender og Gibson.

Når det gjelder elektronikk og pickuper, kom Ibanez med en pickup som het Super 70 (etter 75?) som visstnok er rimelig ettertraktet, men resten er billig ræl.

Det er likevel slik at det er fullt brukbare gitarer, og hvis det er slik at du onkelen din vil gi den til deg, synes jeg du er dum som ikke tar i mot. Gitarene er i beste fall god, og med pickup og hardware-bytte blir det en helt ok gitar, Av erfaring vet jeg at halsene på Ibanez LP-kopiene stort sett er veldig lettspilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.