Web Analytics
Jump to content

Hvilken ibanez er det snakk om?

JohnnyRubber

Recommended Posts

Hei!

I forige uke leverte onkelen min inn ibanezen sin til reperasjon, da det viste seg at en av orginalmicene var gåen. Når han kom tilbake hadde folk flokket seg rundt disken for å se på gitaren. Han spiller ikke gitar lenger og har ikke peiling på åssen gitar det egentlig er, men vet at han kjøpte denne til konfirmasjonen sin for 35år siden. Folk sa at den er siden før søksmålet til gibson (LP-form?), den er helt orginal og har tilogmed "ibanez-sprekken".

Et skudd i mørket, men vet noen hvilken gitar det er snakk om, og hva som er ca. takst?

Edited by McLovin

Ehh, har du ikke sett gitaren selv?

En eller annen Ibanez fra før 1975 kan være verdt omtrent ingenting eller litt, men sannsynligvis ikke veldig mye. Eldre Ibanez står generelt ikke så veldig høyt i kurs med unntak av noen spesielle modeller som var ganske kostbare i utgangspunktet.

Hva er "ibanez-sprekken" ?

Slik som jeg forstod det, så har ibanez en gang i tiden produsert LP-modeller, men gibson saksøkte de for det. Denne gitaren skal vere en sånn LP-modell siden før søksmålet. "ibanez-sprekken" skal vistnok ver en spesiell sprekk som forekom på alle eldre modeller pga lakken som var brukt ellerno. Har aldri kunnet noe om ibanez :P

Det er en haug med ulike modeller - du skal vel lete lenge etter noen som hadde så mange modeller som Ibanez. Dessverre er ikke Ibanez de mest ettertraktede "lawsuit gitarene" da de laget mye billige og ikke så alt for bra gitarer på den tiden.

Så langt har du ikke engang fortalt oss hvilken form gitaren har, og du etterspør et modellnummer? :rolleyes:

Jeg har en Suzuki les paul fra det glade 70 tallet, skal visstnok være de første som lagde "bedre", eller like gode gitarer fra Japan.

Dvs gibson kopier...

Men jeg aner ikke, gitaren låter knall, men jeg gav ikke mer enn 1000,- for den.

Det er en haug med ulike modeller - du skal vel lete lenge etter noen som hadde så mange modeller som Ibanez. Dessverre er ikke Ibanez de mest ettertraktede "lawsuit gitarene" da de laget mye billige og ikke så alt for bra gitarer på den tiden.

Så langt har du ikke engang fortalt oss hvilken form gitaren har, og du etterspør et modellnummer? :rolleyes:

Mener å ha sagt det er LP-form

Gibson saksøkte aldri Ibanez eller noen andre for kopiering.

Veldi sant det, men Ibanez ble truet med søksmål pga open book headstocken, det er derfor Ibanez sluttet helt å produsere disse. Dvs de hadde akkurat da begynt å produsere sine andre typer da, som er mye av grunnen til at gibson besluttet å ikke saksøke dem.

Og grunnen til at Gibson gikk på Ibanez og ikke de andre japanske kopiristene, var at det var de som konkurrerte med Gibson på det Amerikanske markedet.

Selv om de aller fleste Ibanez gitarer var laget i Japan, ble slutt kontrollen foretatt i Amerika for å sikre at de var satt opp "perfekt" før de ble sendt ut til forhandlerene.

Noe mere snodig er at gibson faktisk saksøkte (og tapte) PRS pga. deres single cut gitarer for at de mente de var for like.... :rolleyes:

Og vil ha bilder av gitaren det var snakk om i denne tråden. :)

Edited by hkurt

Mulig du mener det, men les teksten din en gang til - man får inntrykk av at du ikke har sett gitaren engang. Har du det?

La oss si at gitaren er fra 1973/1974 da omtrent. Det er en LP kopi og den ble kjøpt i Norge?

Ibanez hadde på det tidspunktet 10-15 forskjellige LP modeller med noe variasjon. Egentlig var det bare 2 grunnmodeller hvorav den ene hadde påskrudd hals. minst 75% av ibanez Gibson kopiene hadde påskrudd hals. Og det er en stor "no-no" for "lawsuit" gitarer, fordi det (ganske riktig) indikerer en budsjett modell.

Angående årstall er slutten av 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet regnet som de beste årene for kopier fra Japan. Tidlig 70 tall - not so much..

Veldi sant det, men Ibanez ble truet med søksmål pga open book headstocken, det er derfor Ibanez sluttet helt å produsere disse. Dvs de hadde akkurat da begynt å produsere sine andre typer da, som er mye av grunnen til at gibson besluttet å ikke saksøke dem.

Og grunnen til at Gibson gikk på Ibanez og ikke de andre japanske kopiristene, var at det var de som konkurrerte med Gibson på det Amerikanske markedet.

Selv om de aller fleste Ibanez gitarer var laget i Japan, ble slutt kontrollen foretatt i Amerika for å sikre at de var satt opp "perfekt" før de ble sendt ut til forhandlerene.

Noe mere snodig er at gibson faktisk saksøkte (og tapte) PRS pga. deres single cut gitarer for at de mente de var for like.... :rolleyes:

Og vil ha bilder av gitaren det var snakk om i denne tråden. :)

Gibson/Fender saksøkte ingen av de japanske produsentene fordi nesten ingen av de eksporterte gitarer i noe særlig omfang, samt at de heller inngikk avtaler om produksjon av egne gitarer i Japan slik at de heller fikk sin del av kaka.

Mulig du mener det, men les teksten din en gang til - man får inntrykk av at du ikke har sett gitaren engang. Har du det?

La oss si at gitaren er fra 1973/1974 da omtrent. Det er en LP kopi og den ble kjøpt i Norge?

Ibanez hadde på det tidspunktet 10-15 forskjellige LP modeller med noe variasjon. Egentlig var det bare 2 grunnmodeller hvorav den ene hadde påskrudd hals. Ca 75% av ibanez Gibson kopiene hadde påskrudd hals. Og det er en stor "no-no" for "lawsuit" gitarer, fordi det (ganske riktig) indikerer en budsjett modell.

Angående årstall er slutten av 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet regnet som de beste årene for kopier fra Japan. Tidlig 70 tall - not so much..

Jeg mener jeg også har sagt jeg aldri har sett gitaren. Derfor sa jeg OGSÅ at det er et skudd i mørket. Jeg ser bare på mulighetene.

Grunnen til jeg spør, er at han faktisk spurte om jeg ville ha den, noe jeg takket nei til, uten overhode å vite hvilken gitar det er. Det er dog 5 år siden

hkurt: skal se om jeg får tak i bilder i nærmeste fremtid :)