Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier bass


egharstorbass

Anbefalte innlegg

Eg var inne på en musikkforetning her om dagen da eg tok meg friheten til å spille på en Squier Jazz bass. Den virket forsovet helt ok og den var veldig go lyd i, men syns det var veldig tynne bånn og den virket veldig "billig" i måten den var å spille på. Noen som har noe å si om denne typen bass? Har lenge hatt lyst på Fender, men er litt tvilsom til Squier merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spilt Squier noe særlig selv, men har hørt de generelt får mye skryt rundt omkring. Litt av nøkkelen er vel gjerne å prøve seg litt frem blandt flere squiere, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes den virker grei, og lyden er grei, er den nok bra for deg... At den kjennes billig ut, kan ligge veldig mye på at den er ny.. Når jeg kjøpte meg min første ordentlige fender, føltes den også ganske billig og kjedelig ut i starten, men når du får spillt den inn, blir det bra.. Instrumentet former seg til deg..

En av de gamle gitarene mine var en Squire stratocaster, og allt duger utrolig bra på den, det som kanskje var å pille på er at man blir litt fort lei av billige mikrofoner... Tror du gjør bra i å kjøpe en, og når du er lei, og budsjettet er lavt, kan du bare kjøpe mye micer til den, så blir den nesten et nytt instrument! Squire er en "Undergruppe" av fender, akuratt som at Epiphone er en undergruppe av Gibson.. Du får ikke logoen, og elektronikken og treverket ligger litt lengere nede... Kjøper du squire instrumenter som ikke bare er rundt 800 kroner kan de duge utrolig lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ganske fint, men eg er redd for at etter ett års tid blir den sliten og dårlig å spille på. Alikevel har eg hørt en del positive ting og så er det en del som sier at vis man en Squier (usikker på om det er stratcoaster eller telecaster) så blir den bedre lyd i og cirka like god og spille på som Fender versjonen til dobble prisen. Tror du dette virker med bass og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "og så er det en del som sier at vis man en Squier (usikker på om det er stratcoaster eller telecaster) så blir den bedre lyd " ?

Ikke for å være vrang, men det gir ingen mening. Derfor er det umulig å svare.

Tipper han har glemt å skrive "hvis man bytter pickuper på en Squier(...)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jamen da har vi jo gjettet ferdig.

Ja, kjøper du dyrere pickups på en billig bass, blir det bedre lyd i den.

Til det andre du spør om- jeg tror du skal spille ekstremt mye på en Squier bass hvis du skal klare å slite den ut i løpet av ett år.

Det er heller slik at man ønsker seg en bedre bass fordi man blir flinkere til å spille, eller at lydidealet forandrer seg lenge før bassen er "utslitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da har vi jo gjettet ferdig.

Ja, kjøper du dyrere pickups på en billig bass, blir det bedre lyd i den.

Til det andre du spør om- jeg tror du skal spille ekstremt mye på en Squier bass hvis du skal klare å slite den ut i løpet av ett år.

Det er heller slik at man ønsker seg en bedre bass fordi man blir flinkere til å spille, eller at lydidealet forandrer seg lenge før bassen er "utslitt".

Jepp, de fleste basser norske forhandlere fører er jo "gode nok" i rockebandsammenheng. Det går fort på hva man selv ønsker å spille på, publikum merker ikke særlig forskjell uansett :)

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder billige gitarer og basser, kan det være mye å hente på å bytte pickuper, elektronikk og hardware så lenge man liker hvordan instrumentet "spiller". Er det derimot slik at man synes at instrumentet ikke føles helt riktig, rent akkustisk, og spillemessig, blir man aldri helt fornøyd uansett. Det blir til slutt et spørsmål om hvor mye det er verdt å koste på et slikt instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder billige gitarer og basser, kan det være mye å hente på å bytte pickuper, elektronikk og hardware så lenge man liker hvordan instrumentet "spiller". Er det derimot slik at man synes at instrumentet ikke føles helt riktig, rent akkustisk, og spillemessig, blir man aldri helt fornøyd uansett. Det blir til slutt et spørsmål om hvor mye det er verdt å koste på et slikt instrument.

Det vel mer at den føles feil og spille på ja. Mener ikkje bare at det var uvant, men egentlig ubehagelig. Takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel mer at den føles feil og spille på ja. Mener ikkje bare at det var uvant, men egentlig ubehagelig. Takk for hjelp:)

Nå er nok mange basser i musikkforretninger ikke justert og "satt opp" optimalt. Kan hende at med noen justeringer og litt triksing&fiksing så er den bassen du snakker om akkurat det du ønsker ;)

Kan hende at bruktmarkedet er bedre på den måten at eieren kanskje har justert inn bassen og byttet ut utstyr til å være "perfekt". Hvis du har funnet ut et merke og/eller modell du ønsker, kan du jo prøve deg fram og kanskje finner du en bass som er billigere enn ny, og med mer "stæsj" enn butikkversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok mange basser i musikkforretninger ikke justert og "satt opp" optimalt. Kan hende at med noen justeringer og litt triksing&fiksing så er den bassen du snakker om akkurat det du ønsker ;)

Kan hende at bruktmarkedet er bedre på den måten at eieren kanskje har justert inn bassen og byttet ut utstyr til å være "perfekt". Hvis du har funnet ut et merke og/eller modell du ønsker, kan du jo prøve deg fram og kanskje finner du en bass som er billigere enn ny, og med mer "stæsj" enn butikkversjonen.

Det har du kanskje rett i, men det som er riktig for en, trenger ikke være riktig for en annen. Men som du sier, kan en justering i butikken gjøre veldig mye for spillbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.