Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kranglete orgel


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et gammelt orgel hos min mor, med en volumpedal som ikke fungerer.

Orgelet er et Yamaha B-4CR som visstnok skal være 30-40 år gammelt. Og her kommer moroa.

Volumpedalen justeres av ett lys, et glass, en skive med variabel åpning etter som hvor langt man "åpner eller lukker" pedalen, og en lyssensor av et slag. Denne fungerer altså ikke, og jeg har IKKE peiling på hva det kan være....

Jeg håper at noen av dere kanskje har noe svar om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens veldig lite hjelp, siden jeg ikke aner hvordan det skal fikses, men selve konstruksjonen er ikke ukjent, for å si det slik. Her er det snakk om en lyskilde og en lysfølsom motstand på den andre siden. Har vært borti denne typen volumreguleringer flere ganger, men min "feilretting" begrenser seg til å skifte lyspæren.

Det er egentlig genialt, fordi det ikke er snakk om noen slitedeler som mekanisk sett blir utslitt, slik som for eksempel et potmeter. Ikke noe "knasling eller knitring" i signalet eller andre ulumskheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig akkurat samme problem med et orgel hos min bestemor.

Det er riktignok ikke samme type, men akkurat samme prinsipp slik jeg ser det, håper du finner et svar som funker for meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.