Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hi-Fi som PA?


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede to store Infinity SM 125, 3 veis med 12" bass og på rundt 125W? Jeg tenkte å kjøpe en brukt hi-fi forsterker på 70-150W. For å bruke dette som et pa anlegg, til øving og små konserter.

Er det noe i veien for dette, bortsett fra at de er mindre transportvennlig?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede to store Infinity SM 125, 3 veis med 12" bass og på rundt 125W? Jeg tenkte å kjøpe en brukt hi-fi forsterker på 70-150W. For å bruke dette som et pa anlegg, til øving og små konserter.

Er det noe i veien for dette, bortsett fra at de er mindre transportvennlig?

Du tenker på å bruke en eller annen multieffekt inn på et stereoanleg..? Du kan glemme det dersom du har en trommis med deg,. Du får ikke volum nok.. Til øving så funker det helt ok, men være obs på at dynamikken fra et instrument er langt større enn fra ferdig recordinger.. dvs, at det er utrolig enkelt å blåse forsterker eller høyttale.. er du forsiktig så går det fint.. men som sagt kun øving i heimen :-) Og ja, jeg har gjort det selv.. 2 unger med hver sin GT-6 inn i mikser og ut til en 100W effektblokk og så inn på et par heftige høyttalere.. Det funket fint til ungene mine fikk lurt med en kompis på trommer... Jeg har pr. i dag 2 blåste høyttalere :rolleyes:

Og husk på at det er lettere å drepe et par høyttalere på 120w med en forsterker på 50w, enn et par høyttalere på 50w og en forsterker på 120w. Ikke så mange som er klar over dette faktum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å rakke ned på utstyret ditt her, men du vil fort konstantere hvor skjøre de Infinity høyttalerne dine er, hvis du skal kjøre f.eks en bass gjennom dem. En gitar og sang kan kanskje fungere ok, men dynamikken, kabler som trekkes ut og uforsiktig bruk av master volum tar fort livet av billig-utstyr som dette.

Skal du ha Hi-Fi høyttalere som fungerer til PA må du opp i 50-100k klassen.. Og da får du adskillig mye bra PA til samme beløp gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på det de over allerede har sagt, og har forklart dette til mange med blåste forsterkere og elementer. Du kan ro det i havn ved å handle deg en gammel kompressor som du setter inn i kjeden, før forsterkeren, det vil gjøre det litt tryggere, men hifi er som sagt laget for å spille av lyd med mye mindre dynamikk. Kompressoren vil hjelpe deg med å begrense dynamikken.

Hififorsterker på PA-høyttalere er heller ikke noen god idé. Jeg var en gang i tiden medeier i et par store Cerwin Vega- kasser som glatt åt unna 600 watt med PA- slutt-trinn. En 100 watts hififorterker kverket diskantelementene to utleide "diskotekjobber" på rad. Nå vet ikke jeg hvordan de gutta rattet lyden, men likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel heller si at for små Hi-Fi forsterkere på PA ikke er noen god idé. Kraftige Hi-Fi forsterkere har ikke noe mindre muskler enn PA saker. Tvert imot, men PA forsterkere er ofte bedre sikret mot "egen-nedsmeltning" og et signal som begynner å ligne på likestrøm på utgangen.

Det er nå engang bare slik at PA og Hi-Fi er laget for ulike ting. Hi-Fi låter riktigere, spiller dypere bass og er lang mer lineært også dynamikkmessig innenfor sitt relativt begrensede virkeområde. Prøver du å hente noe utenfor dette påtenkte virkeområdet, faller alt sammen rimelig fort. PA låter igjen relativt forferdelig med en cd-spiller på en stue - unyansert, skingrende og/eller ullent med en hul merkelig klang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine aktive Mackie sa1232 fulltone-kasser har en forsterkerkraft på 1300W hver, og de kassene er vel ikke ansett som veldige kraftige. Det sier vel muligens en del.

Til sammenligning er Mackie 450 kassene (brukt til enkle sanganlegg eller monitorer) på 400W hver.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, nå ble dette med høye effekter plutselig veldig mye billigere for noen år siden med den nye generasjonen klasse D forsterkere, men det finner du igjen i Hi-Fi sammenheng også. Det er ikke uvanlig at en liten sub-kasse for stua har en innebygget forsterker på 4-700 watt.

Men igjen, Hi-Fi forsterkere er gjerne laget for å gi best mulig lyd, og ikke mest mulig lyd, så "kreftene" blir disponert på en annen måte kan man vel si. Jeg hadde f.eks to kraftverk stående som kun leverte 80 watt pr blokk med en vanlig 8 ohms last. Det høres ikke så imponerende ut, før man ser på hva de leverte ved 4, 2 og 1 ohm. Hørt om det mye omtalte idealet "effektdobbling" noengang? Kort sakt leverte hver forsterker noe rundt regnet 450w kontinuelig med en meget lav forvrengning "ved behov" - slikt bruker man penger på i Hi-Fi verdenen. "skrytewatt" faktoren forsvinner mer og mer jo flere lapper som legges på bordet merkelig nok :D

Angående de Mackie høyttalerne, så har de nok en samlet utgangseffekt på 1300watt, men det er sikkert minst 3 forsterkere som til sammen leverer den effekten. Og effekten er målt på en langt mer optimistisk måte enn vanlig standard for Hi-Fi utstyr.

Men igjen - ulikt utstyr for ulikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående de Mackie høyttalerne, så har de nok en samlet utgangseffekt på 1300watt, men det er sikkert minst 3 forsterkere som til sammen leverer den effekten. Og effekten er målt på en langt mer optimistisk måte enn vanlig standard for Hi-Fi utstyr.

Men igjen - ulikt utstyr for ulikt bruk.

Det er riktig, men det var et forsøk på å sette ting litt i perspektiv. Mulig forsøket var labert, men men... ;)

Uansett er det faktum at HiFi egner seg dårlig til P.A eller sanganlegg. Det motsatte funker nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, men det var et forsøk på å sette ting litt i perspektiv. Mulig forsøket var labert, men men... ;)

Uansett er det faktum at HiFi egner seg dårlig til P.A eller sanganlegg. Det motsatte funker nok bedre.

Neida, det var egentlig en grei måte å poengtere litt hva forskjellene ofte ligger i. Angående siste påstand, så går i alle fall ikke PA utstyr i stykker hvis du bruker det som Hi-Fi, det er jo en god start om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar , folkens :) Jeg har fått litt å tenke på.

Grunnen til spørsmålet var at jeg har fått tilbud om et gammelt sangannlegg (vil ikke kalle det PA, da det stort sett bare har mellomtone :D ) som jeg hittil har lånt en tid, Men siden bare skarp'n og tammen vil låte bra :rolleyes: hvis vi mikker opp et trommesett og bassen...glem det, så jeg har lurt litt, siden jeg allerede har disse Infinity høyttalerne.

I forrige bandet mitt, brukte vi sanganlegget som monitor anlegg på øving og på en konsert. Det fungerte bra til det.

Dette som Neros nevnte, sitat:

"Og husk på at det er lettere å drepe et par høyttalere på 120w med en forsterker på 50w, enn et par høyttalere på 50w og en forsterker på 120w. Ikke så mange som er klar over dette faktum.."

Fandt jeg en god forklaring på, fra Patos sider:

Det er likevell mulig å sprenge basselementer uten at forsterkeren er for stor. Hvis en forsterker ”presses” for hardt kan den miste kontrollen og styringen over basselementet slik at det ”bunner” og elementet vil bli mekanisk skadet av for store membranutsvingninger.

Fler tips om sprenging av høyttaler

her:http://www.patos.no/patos/page.php?37

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.