Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags tre er det i denne toppen?


Anbefalte innlegg

Veldig vanskelig å si, slik finér eller tynne topper blir også farget opp og lakkert på ulike måter for å fremheve spillet/mønsteret i treverket. Hvis du vil ha noe slikt er det greit å skaffe f.eks bladfinér med masse eksotiske mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, har tenkt å bestille meg en gitar med en slik topp, det er så sykt fint!

Lignet mest på spalted maple syns nå jeg.

Så ja, har tenkt å bestille en customgitar, og har da et spørsmål(foreløpig, blir sikkert flere) som jeg håper noen kan svare på:

Hva er forskjellen på 1 11/16" og 1 5/8" nut width? Har dere noen eksempler på hvilke gitarmodeller som har hva av disse to?

Endret av Robin aka Martin!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på 1 11/16" og 1 5/8" nut width? Har dere noen eksempler på hvilke gitarmodeller som har hva av disse to?

Forskjellen er jo ganske nøyaktg 1/16"... en standard strat har 1 11/16" bredde på halsen ved nut. Forskjellen utgjør ca 1 mm. Hvis du har veldig store hender/tykke fingre er det vel tryggest med 1 11/16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gitarer har en bredde ved oversadel (nut) på mellom 41 og 43mm - Hvis du ikke har et veldig bevist forhold til dette i fra før, tror jeg neppe du merker den helt store forskjellen. Variasjonen mellom Fender sine ulike stratocastere er er vel og merke også mellom 41 og 43mm. Det at de færreste engang har merket seg forskjellen mellom sine egne gitarer med ulik bredde sier vel ganske mye.

Jeg har sett folk på ymse forum snakke nedsettende om squier og mexikanske Fender modeller fordi de bygges med metrisk mål og en noe smalere nut/bro/strengeavstand, de samme folkene fremhever alltid de amerikanske modellene som bedre av samme grunn. Det de vel ikke har oppdaget er at alle amerikanske modeller med unntak av RI serien også har den samme smalere strengeavstanden både ved bro og nut.. En del av de meksikanske derimot, har den gamle bredere strengeavstanden :D

Det jeg prøver å si er at dette er slike smådetaljer man lett henger seg opp i, men sjelden merker noe til i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.