Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Am. Std. 2010 vs MIM Tele...


Tommern

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg en ny Tele. Reklameteksten for Am. Std. anno 2010 snakker om et revidert instrument og et betydelig løft fra forgjengeren.

Er det noen her som har sammenlignet denne siste versjonen opp mot en MIM? Er det verdt å putte noen ekstra lapper i en Am. Std.? B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå eksisterer det faktisk en haug med MIM modeller som er ganske ulike, så det er nå litt vanskelig å gi et godt svar på. Classic serien (MIM-RI) classic Player, Standard, Road Worn osv.. Angående de amerikanske ville jeg også sjekket den nye American Special som ligger på samme prisnivå som Higway1 ca.

Det er jo en del variasjon mellom disse gitarene, men det meste dreier seg jo om smak og behag, samt hva man legger vekt på. Å prøve er vel ærlig talt den eneste måten å komme frem til svaret.

Sjekk ut Classic Player Baja - det er mitt tips.

Hvis du sammenligner standard MIM og Standard USA vil du finne ut at USA modellen er et bedre instrument, forskjellen reflekteres ganske godt i prisforskjellen. De litt dyrere MIM gitarene er i stor grad "kvalitetsmessig" på linje med USA modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Classic Player Baja - det er mitt tips.

Hvis du sammenligner standard MIM og Standard USA vil du finne ut at USA modellen er et bedre instrument, forskjellen reflekteres ganske godt i prisforskjellen. De litt dyrere MIM gitarene er i stor grad "kvalitetsmessig" på linje med USA modellene.

Henger meg på Greener sitt tips her. Classic Player Baja Telecaster er en meget god gitar.

Den leverer så absolutt varene.

Mye twang, god lyd og så ser den jo ut som en Tele skal med den klassiske typen bru.

Når det kommer til de dyrere MIM-gitarene vs. US Standard og Special vet jeg ikke om MIM'ene holder helt mål, men nå spekulerer jeg bare, da jeg ikke ha blindtestet dette og kommer neppe til å gjøre det.

Kjøp det som passer deg deg best mtp. lyd og følelse. Og da er du, som sagt, nødt til å prøve. :)

Fun fact: Jeg spiller mer på Tele'n enn deg jeg gjør på SRV-straten min, og det bør nevnes at jeg har eid Tele'n lenger og egentlig burde spille mer på Straten. ^_^

Men den Tele'n er så forbannet god.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tele er liksom greia, ..... THE Guitar :) Jeg har sånn rimelig grei oversikt over de forskjellige Tele-alternativene som har vært gjengs så langt.

Det var denne her nye Am. Std. jeg lurte på. Den har også moderne bru, individuelt intonerbar og uten askebeger-ramme :P

Får vel prøve å finne ei sjappe som har den inne... :D

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men Am Std (eller sammenlignbar modell) har ikke hatt vintage bro på veldig lenge da. Det eneste som er gjort med denne modellen nå, er at de har skiftet sadler og lakk/tone på halsen. småtteri med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am. Std. er nok en knakende god gitar!

Den moderne "ikke ashtray" broen er nok også lettere å spille med når det gjelder palm-muting også. :)

Jeg må derimot vente til Fender får fingeren ut og lager en Am. modell med ashtray bro eller jeg får penger til å kjøpe meg en Linhof. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am. Std. er nok en knakende god gitar!

Den moderne "ikke ashtray" broen er nok også lettere å spille med når det gjelder palm-muting også. :)

Jeg må derimot vente til Fender får fingeren ut og lager en Am. modell med ashtray bro eller jeg får penger til å kjøpe meg en Linhof. :P

Er det for lite å velge i mener du? Hele American RI serien har jo gammeldags bridge, samt Highway1 og American Special.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men Am Std (eller sammenlignbar modell) har ikke hatt vintage bro på veldig lenge da. Det eneste som er gjort med denne modellen nå, er at de har skiftet sadler og lakk/tone på halsen. småtteri med andre ord.

Ved en litt nærmere inspeksjon av specsheet, så har du jo faktisk helt rett i det. :D

Lot meg visst litt lett forlede av ordlyd som dette ;

Fender USA Standard Telecaster anno 2010 har gått gjennom en totalrevisjon og har fått en masse nye endringer og specs...

:D ... Alt er relativt.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fenders verden er sikkert dette store endringer. Du skal jo lete lenge etter en produsent som har så mange serier med så små variasjoner basert på 2 grunnmodeller som er over 50 år gamle..

51 versjoner av Stratocaster og 37 av Telecaster pr. i dag, og da er vel ikke de japanske medregnet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale American Special, flott gitar for pengene. Man skal dog være klar over at de Texas-specialene har en rundere tone og ikke så mye twang som mange andre teler. Ligger nesten opp mot P-90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale American Special, flott gitar for pengene. Man skal dog være klar over at de Texas-specialene har en rundere tone og ikke så mye twang som mange andre teler. Ligger nesten opp mot P-90.

Sikkert en fin gitar. Men jeg for min del vil ha modern bridge hvis jeg først skal kjøpe meg en ny Tele ... :D

American Special + 2 lapper = American Standard, med modern bridge og koffert... kanskje ikke så galt ? B)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.