Web Analytics
Jump to content

Jazz i 5/4

windofpain
 Share

Recommended Posts

Hei, laget en aldri så liten låt som vel representerer min innfallsvinkel ganske greit, for alle som har vært nysgjerrig på den, lissom. Viktig ting å merke seg er at i den improviserte soloen min, så spiller jeg både utsidetoner, for å skape spenning, samt feil, for ingen god grunn. Det trente øret vil oppfatte hvor jeg gjør respektive, andre kan jo, tja, gjette eller noe.

EDIT: Nå ligger den bare her:

http://www.soundclick.com/bands/1/windofpainmusic.htm

Artig dette her .. Veldig talentløst komp ;) men ja ...

Tøff spilling jevnt over .. Litt time-ting her og der , men ikke noe som engang er LITT grusomt..

Og tøff solo . Fin tone .. og fin frasering .. Mange veldig fine løp..

Godt jobba..

Nilsefix

Artig dette her .. Veldig talentløst komp ;) men ja ...

Tøff spilling jevnt over .. Litt time-ting her og der ' date=' men ikke noe som engang er LITT grusomt..

Og tøff solo . Fin tone .. og fin frasering .. Mange veldig fine løp..

Godt jobba..

Nilsefix[/quote']

Takker. Ja, trommekompet var noe jeg smelte sammen kjapt for å kunne sette igang med å ta opp. Tenkte igrunn at jeg skulle gå tilbake til det, men følte meg temmelig "ferdig" med låta da jeg hadde spilt den inn, så da orket jeg ikke. Er litt lat sånn, dessuten hater jeg trommeprogrammering.

Imponerende dette' date=' ja! Smakfullt spilt, og ren og fin teknikk på løpa....Studerer du jazz eller? Spiller i noe jazzband?[/quote']

Takk, nei studerer ikke musikk, har ikke studert det heller. Jeg prøvde for noen år tilbake å komme inn på en av disse høyere utdanningene innenfor musikk og mislyktes. Har dog tatt timer hos jazzgitarister, men det meste jeg kan, har jeg plukket fra plater, i tillegg til å selvfølgelig ha lest en del teori. Spiller dessverre ikke i noe band.

Hei' date=' laget en aldri så liten låt som vel representerer min innfallsvinkel ganske greit, for alle som har vært nysgjerrig på den, lissom. Viktig ting å merke seg er at i den improviserte soloen min, så spiller jeg både utsidetoner, for å skape spenning, samt feil, for ingen god grunn. Det trente øret vil oppfatte hvor jeg gjør respektive, andre kan jo, tja, gjette eller noe.

femfjerdedeler

Så altfor mange kan dessverre ikke laste ned før siden blir midlertidig utilgjengelig, men ta det med ro, alle får.

EDIT: Nå ligger den her også:

http://www.soundclick.com/bands/1/windofpainmusic.htm

Lekkert! Trenger ikke å være jazz fan for å skjønne at dette er lekkert :D

Ja dette var jo utrolig bra.. kjempefin teknikk :D.. pen lyd og.. hva slags gitar spiller du på? Trener meg opp til å spille som dette jeg og, men har nok en liten stund igjen, både teknisk og når det gjelder valg av toner.

Flotters!

Ja dette var jo utrolig bra.. kjempefin teknikk :D.. pen lyd og.. hva slags gitar spiller du på? Trener meg opp til å spille som dette jeg og' date=' men har nok en liten stund igjen, både teknisk og når det gjelder valg av toner.

Flotters![/quote']

Takker, gitaren er en Schecter "strat" fra 80-tallet som jeg kjøpte brukt fra en sjappe for lenge siden, så jeg har ikke helt oversikten over spesifikasjoner, eksakt modell, idet hele tatt. Den har et 10-46 strengesett og jeg hadde på halsmikrofonen, rullet ikke ned tonekontrollen eller noe.

Til vanlig så spiller jeg jazz-ting med en halvakustisk og dette var første gang jeg prøvde med Schecter'en, så jeg ble veldig positivt overrasket da lyden ble som den ble. Forsterkerlyden var en litt justert Metheny-preset på Amplitube-sim'en.

Med fare for å virke skrytete, så tror jeg tonen min har veldig mye med hvordan jeg spiller å gjøre, da jeg konstruerte hele teknikken for å akkomodere tonen jeg ville ha, fremfor maks hurtighet. Anslaget mitt er veldig hardt og sikkert teknisk "feil" på mange måter, men det var sånn jeg måtte spille for å få attack'et jeg ønsket. Jeg forsøker for øvrig å holde plekteret mest mulig i plan med strengen.

Tonevalget kommer av to faktorer, nemlig at jeg har lyttet vanvittig mye til jazz, samt at jeg har gehør til å som regel kunne spille idéene jeg hører inne i hodet mitt, idéer som igjen altså er produkter av hva jeg har lyttet til.

Skalaer og slikt er noe man bare kan, estetikken dannes ikke ved å kjenne skalaer, da må man dypere og internalisere så mye som mulig av musikkhistorien. Kjøpe en haug med plater, med andre ord, dissekere disse og finne ut hva som skjer harmonisk, rytmisk og melodisk. Helst mest mulig piano, gitarplater bruker jeg mest som tone og teknikk-referanse, pianister har ofte mange flere godsaker å by på harmonisk sett.

EDIT: En veldig bra ting, også for å bli flinkere på enkelttone-improvisasjon, er å arrangere standardlåter for soloformat akkordmelodispill. Jækla nyttig for å få grep om harmonikken og dens iboende musikalske muligheter.

Imponert jeg :)

*jeg og vil kunne spille sånn!*

Hvor mye i den sangen er improvisasjon?

Og en annen ting' date=' hvis du har lyst til å fortelle det, hvor lenge har du spilt?[/quote']

Alt mellom 1:33 og 3:13, ekslusive kompet. Beholdt tredje tagning.

Har spilt i 16 år.

Det er vel ikke så viktig Hans? Er fortsatt litt av "den gamle skolen" at alder spør man ikke om ettersom det bør reflekteres i ord/handlinger.

Men det var godt å vite at du hadde spilt en stund Windofpain :) Det betyr det er enda håp for meg hehe

Men det var godt å vite at du hadde spilt en stund Windofpain :) Det betyr det er enda håp for meg hehe

Ja, det skulle jeg jo mene, har kastet bort mye tid jeg, så alle med brukbare musikalske anlegg skulle kunne gå langt forbi meg med ikke så mange år øving, dersom de er disiplinerte nok og hele tiden søker å utvikle seg.