Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Portabel rör-rigg.


Anbefalte innlegg

Hej, jag tycker om att ha mycket gitarrljud, stort gitarrljud, helst från flera olika håll, när vi giggar, plus att en 4x12:a eller två är snyggt.. men det är inte alltid lika lätt att dra med ett gäng 4x12:or så tanken på att ha en liten rigg tilltalar mig också. Vi ska till Tyskland, Holland, Tjekkia och Polen och spela om ca en månad och kommer då att sitta ganska ihopklämda i bilen, blir det prioriterat att ta med en 4x12:a? Svar nej. Får vi inte ens plats med en 1x12:a då? Svar nej där också.

Hm, planen blev då att ta med Tiny Terrorn och hoppas på att de flesta ställen i alla fall har ett kabinett. Men vad gör man då om det bara står en combo, av vilket som helst märke, som det inte går att få ett passande ljud ur, utan möjligheten att koppla in Terrorn på det interna kabinettet? Ska jag behöva ta med en vrengpedal också? Det var en stund sen jag spelade med vrengpedal och jag kör hellre med en schysst förstärkarvreng. Hm igen.. Så hittade jag den här lilla krabaten.

På bilden ses combo-utgåvan, men kabinettet och combon är lika stora.

startrek.jpg

6,5 tums element, 3.1 kg, 192mm x 250mm x 112mm. Tål 100 watt..

Jag har inte mätt, men jag misstänker att kabinettet är mindre än TT:n, he, he, vilket i så fall inte kommer att se så kult ut :) .

Anyway, den är beställd :) . Jag hoppas att jag får kabinettet någon gång nästa vecka. Jodå, jag vet att jag med största sannorlikhet inte kommer att få lika mycket bas ur ett så litet element, men vi har ju faktiskt en bassist (eller basistinna eller vad det nu heter när fruntimmer spelar bas) som tar hand om basen. Jag tar med en H&K Red Box också, så om det inte finns någon mick till övers till gitarren så går det att köra utsignalen från Tiny Terrorn in i Red boxen och vidare in i PA:t..

Vad tror ni? Verkar det vara en lösning som kan funka? Tror ni att Tiny Terrorn + ZT-kabinettet klarar av vår lilla Europaturne :) ? Någon som har några andra smarta lösningar eller tips på något som jag inte har tänkt på?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa, vet du noe om lyden i kab? 6,5" er jo ikke større enn de jeg har i bilen, men om de er bra voicet kan det nok låte godt. Jeg tror det kan være et problem å få nok bass omdet skal mikkes opp da... Eller liker jeg små ting som gjør noe av nytten til store ting :) hvorfor ikke bestille 8skt kabinetter og bygge en mini Yngwie-vegg ? En annen ting - du må gi oss review, og hvor kjøpte du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd den lille tassen i combo-utgave, og den spiller grisehøyt! Mulig at luncbox-ampen er spesielt voicet til det lille kabinettet, så jeg er også spent på hvordan kabinettet låter med Tiny Terror.

TuffTuffTuff: Vi ønsker oss review! Nei, forresten - vi krever review :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa, vet du noe om lyden i kab? 6,5" er jo ikke større enn de jeg har i bilen, men om de er bra voicet kan det nok låte godt. Jeg tror det kan være et problem å få nok bass om det skal mikkes opp da... Eller liker jeg små ting som gjør noe av nytten til store ting :) hvorfor ikke bestille 8skt kabinetter og bygge en mini Yngwie-vegg ? En annen ting - du må gi oss review, og hvor kjøpte du det?

Det ska bli spännande att se om det går att få bra ljud ut av den, det hade ju varit kanon om det fungerade tillfredsställande. angående basen så får vi se hur det funkar, jag brukar bridgepickupen hela tiden och jag är i utgångspunkt inte ute efter ett så basigt ljud, men du har rätt, det kan helt klart bli ett problem.. vi får se :) . Köptes av Tysken.

Du har ett poäng där. Man kanske skulle köpa 8 stycken, spraya de svarta, slänga på Marshall-logos och superlima ihop de. Lima fast de på en platta som man sätter remmar på och vips så har man sig en ryggsäcksrig. Köper man sen en lång väggkabel och sätter Tiny Terrorn på huvet (om man bygger in den i nån slags keps) så har man en brutalt portabel rigg :) .

Jeg har prøvd den lille tassen i combo-utgave, og den spiller grisehøyt! Mulig at luncbox-ampen er spesielt voicet til det lille kabinettet, så jeg er også spent på hvordan kabinettet låter med Tiny Terror.

TuffTuffTuff: Vi ønsker oss review! Nei, forresten - vi krever review

Aha, spännande, låter den bra och högt eller bara högt? Tror du att de lägre frekvenserna blir ett problem?

designed for use with Lunchbox products only

???

Ha, ha, det hade jag inte fått med mig. Jag har skickat ett mail till ZT Amplifiers för att höra vad de menar med det. Det låter ju väldigt konstigt om det skulle vara någon speciallösning som bara fungerar för deras egen amp, eller?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare pølsesnakk. Det er ikke mulig å lage et høyttalerelement med en vanlig motstand som ikke vil fungere med andre merkers produkter, så lenge de kan drive høyttaleren. Klart man kan sette inn en sær plugg, eller koble annerledes enn det som er vanlig, men da trenger man bare delene og ett minutt med en loddebolt for å ordne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, spännande, låter den bra och högt eller bara högt? Tror du att de lägre frekvenserna blir ett problem?

Comboen spilte både høyt og bra. Naturligvis ikke like mye bass som et 4x12-kabinett, men det var ikke skingrende eller ubehagelig lyd. Synes lyden var mer lik Vox Night Train enn Marshall JTM, for å si det sånn. Med tanke på hvor portabelt et slikt oppsett er kan man heller fire litt på korksniffer-mentaliteten. I en live-setting fungerer ting uansett annerledes enn i studio, og en annen fordel med Lunchbox-produktene er at de gir inntrykk av å være mekanisk solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, uansett er ikke dette nasateknologi, så hvis det ikke funker, løses det med et par bilder av koblingene.

Jeg tenkte mer på 100W power ratingen deres nå jeg leste det. Ville nok ikke kobla på en 100W topp selv om kassa er rate'a til 100W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så här svarade ZT Amplifiers på mitt e-mail angående om kabinettet passar sammen med "vanliga" toppar, tex en TT:

"Great question! The driver in the Lunchbox Cab is the same custom-designed driver used in the ZT Lunchbox amp. It is optimized for the power & equalization of the Lunchbox. Using it with other heads will give varying results, depending upon the head. The driver does handle a good amount of power, but lower frequencies at high power may stress the driver. You can try it with anything, just be aware of driver stress (excessive distortion, heat, etc)."

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.