Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rettigheter til sang?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå sluttet i bandet. Jeg sa at jeg beholder sangen som jeg har skrevet tekst og melodi til (jeg spiller gitar og synger) og som vi har framført sammen, men de andre mener de skal ha den fordi de presset meg til å lage den. Det er jeg som har rettigheten til sangen? Sorry hvis det er dårlig språk, men jeg er så sykt irritert nå at det ikke er er mulig:@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå sluttet i bandet. Jeg sa at jeg beholder sangen som jeg har skrevet tekst og melodi til (jeg spiller gitar og synger) og som vi har framført sammen, men de andre mener de skal ha den fordi de presset meg til å lage den. Det er jeg som har rettigheten til sangen? Sorry hvis det er dårlig språk, men jeg er så sykt irritert nå at det ikke er er mulig:@

Visst det er du som har skrevet låten så er det bare å "beholde" den. Og spille den selv med andre band eller liknende, men de har like stor rett som deg til å spille den. De har jo tross alt vært med å lage den på hver sin måte, og det er jo en sang som bandet har lagd. Egentlig så er det ikke en "big deal" syns jeg, men du ser det an selv. Men visst de skal spille inn og slike ting, bør ditt navn være med på plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er du som har skrevet låten så er det bare å "beholde" den. Og spille den selv med andre band eller liknende, men de har like stor rett som deg til å spille den. De har jo tross alt vært med å lage den på hver sin måte, og det er jo en sang som bandet har lagd. Egentlig så er det ikke en "big deal" syns jeg, men du ser det an selv. Men visst de skal spille inn og slike ting, bør ditt navn være med på plata.

Det er akkurat det, vi har sammen vunnet en innspilling. Jeg har sagt at de skal få beholde innspillinga uten meg. Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det, vi har sammen vunnet en innspilling. Jeg har sagt at de skal få beholde innspillinga uten meg. Takk for svar forresten!

Da kan du jo nekte de å gjøre innspillinga, evt få ett raskt opptak av låta og registrere den hos Gramo (eller hva det nå heter, rett på meg noen!) og henvise til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Hvem som har skrevet teksten burde ihvertfall være greit. Hvem som har bidratt til låta er alltid litt mer komplisert.

Hvem som er komponist på ei låt, er ganske enkelt. Det er den som har laget melodien og kanskje til nød hvis det er et riff som har veldig stor betydning og er veldig sentral. Hvordan låta er utformet, går på arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som er komponist på ei låt, er ganske enkelt. Det er den som har laget melodien og kanskje til nød hvis det er et riff som har veldig stor betydning og er veldig sentral. Hvordan låta er utformet, går på arrangement.

Jepp men når et band lager et kom blir det ofte delt mellom medlemmen med mindre en kom til øving med hele låta. Men man får vel ikke radiopenger for arrangement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp men når et band lager et kom blir det ofte delt mellom medlemmen med mindre en kom til øving med hele låta. Men man får vel ikke radiopenger for arrangement?

Jo, det tror jeg faktisk man kan få. Mener å ha lest arrangør(er) kan få opp til 16% av andelen. Jeg er derimot på litt tynn is her. Det kan også være gråsoner mellom det å være komponist og/eller arrangør. Spesielt innen pop/rock kanskje, der arrangementet kan ha veldig mye å si for om ei låt slår an eller ikke.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har innspillinga er det greit å registrere den så fort som mulig. Da er det liksom ingen tvil hvis spørsmålet om rettigheter skulle dukke opp.

Vi har ikke vært i studio enda.

Jeg har skrevet helle "grunninga" med riff og alt, så har bassen bare fulgt det jeg har spilt også har trommisen funnet ut det han skal spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.