Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar og Pickups


larsk

Anbefalte innlegg

Hei

Nå som sommerjobbingen begynner snart har jeg begynt å tenkt på ny gitar, jeg fant da Epiphone Goth Explorer, men regner ikke med at mikrofonene er noe særlig, derfor tenkt jeg også og kjøpe EMG ZW sett.

Ettersom jeg alldri har skiftet mikrofoner før vil jeg helst ha noen som kan det til å gjøre det, hvor mye må jeg regne med å betale for montering?

Hvis noen har tips til andre gitarer i samme prisklasse (6000 + -) setter jeg pris på det og.

Takk på forhånd

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken i å tenke på at du må skifte pickuper i en gitar som du ikke har prøvd, fordi du regner med at de er dårlige. Hvis det er den gitaren du vil ha, så kjøper du den. Spill på den en stund før du bestemmer deg for om det er noe du vil gjøre med den. Kanksje kan det hende at du liker lyden i pickupene som står i også. Rarere ting har skjedd. :)

Edit: Tror egentlig at dette er en bedre gitar sånn sett, og det koster jo ikke å prøve seg med et bud som er litt under prisforlangende.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den forrige gigen jeg var på, spilte han med den ekte helt greit. La gå at han ikke har samme erfaring som han andre, men det funket som en kule. Slik jeg ser det, er det ganske vanskelig å høre forskjell på selve gitarlyden. På den forrige gigen spilte begge på kinaskrot, etter det jeg kunne se. Kos var det læll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne videoen er det en gitar med "dårlige" pickups, og en med bra. Begge gitarene har samme fasong. Hør etter om du kan høre forskjell.

***video***

Nå er lyden der en studioinnspilling da - så å vite hvilke gitarer, med hvilke pickups som ble brukt vet vi vel ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lyden der en studioinnspilling da - så å vite hvilke gitarer, med hvilke pickups som ble brukt vet vi vel ikke ;)

For ikke å snakke om hva som er brukt av dyre preamper, EQ`er osv på den +at det er mastret.

Ting som til syvende og sist utgjør større forskjeller enn hvilke pickuper som er brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utklipp fra hva Tore sier i et intervju ang. utstyr:

Hva slags utstyr bruker du? Guitars... pick ups... amps... ? Bruker du forskjellig utstyr i studio og når du spiller live? Hvis ja, hvorfor?

Jeg har to gitarer jeg bruker fast. Den ene er en Epiphone Les Paul, og den andre er en LTD CC 1000. Begge er originale. De har litt forskjellig tone, noe som gir meg flere muligheter lydmessig.

Ampen jeg bruker, er den samme jeg har brukt i snart 20 år. Jeg har en Marshall JMP 1 preamp, Marshall JFX 1 prosessor, og et Marshall EL34 50/50 sluttrinn. Når jeg speller live bruker jeg Marshall Lead 1960 4x12 kabinetter. I studio bruker jeg ikke høyttalere, men tar linjesignalet fra JMP..n rett i bordet.

Link til hele intervjuet

Har forresten truffet mr. Moren ved et par anledninger. En særdeles trivelig fyr og en ordentlig "vaspeis" (med positivt fortegn) som vi sier her i sentrum av riket vårt. :)

Edit: Han sier forresten mye fornuftig i det intervjuet om det å være musiker og gitarist.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt. Men så har det seg slik at jeg har stått på gulvet foran begge to, på en relativt liten scene på Hamar og hørt på begge to live. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg kanskje kjørt løpet som dere andre drar her. Jeg klarte ikke å høre forskjell i gitarlyd. Det låt fett, likt og veldig bra. Ferdig jobba. Var veldig imponert over at "hobbygitaristen", tydeligvis en som har sittet og spilt for seg selv, gjorde en så bra jobb.. Husker ikke navnet, men for all del veldig bra.. Fint at han får delta i slike sammenhenger. I hydranten koste han seg skikkelig, og hadde knall- lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen at gitarvalget kan ha noe med å gjøre at han har vært på en sponsordeal med Epiphone?

Han nevnte noe om det en gang. Jeg husker ikke helt detaljene, men han hadde visstnok en LP Custom som han brukte som hovedgitar. Så ble han blakk (Det hender visstnok ofte, som han sa...), han solgte customen og kjøpte en Epi i stedet.

I videoen som Castor postet, ser det også ut som om han har "omformet" og lakkert headstocken helt svart. Lurer på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nevnte noe om det en gang. Jeg husker ikke helt detaljene, men han hadde visstnok en LP Custom som han brukte som hovedgitar. Så ble han blakk (Det hender visstnok ofte, som han sa...), han solgte customen og kjøpte en Epi i stedet.

I videoen som Castor postet, ser det også ut som om han har "omformet" og lakkert headstocken helt svart. Lurer på hvorfor?

Er ikke lenge siden jeg så han reklamere for Epiphone.

Kanskje han har en Gibson med Epiphone headstock som det visstnok finnes endel av til sponsa gitarister :)

Nancy Wilson sin er visstnok det foreksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne videoen er det en gitar med "dårlige" pickups, og en med bra. Begge gitarene har samme fasong. Hør etter om du kan høre forskjell.

Fy faen, har sagt det før, men dæven så liv Lande er på hår og skjegg som LaBrie! I trynet ligner han jo Dimebag på en prikk når han rynker på nesa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg så han reklamere for Epiphone.

Kanskje han har en Gibson med Epiphone headstock som det visstnok finnes endel av til sponsa gitarister :)

Nancy Wilson sin er visstnok det foreksempel

Det er selvfølgelig mulig at det var en historie for historiens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.