Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teori til opptaksprøve i musikk


Anbefalte innlegg

Hei, gitarister. Jeg skal på opptaksprøve til faglærerutdanning i musikk. Det har seg slik at teori aldri har vært min sterkeste side så jeg må virkelig prøve å forberede meg litt. Del A består av en samtale, del B skal jeg fremføre noe på mitt hovedinstrument. Dette skal gå fint. Del C er det verre med. Dette skal skje i del C:

1: Notekunnskap - lese noter i G-nøkkel (det kan jeg), seynge enkel melodi ut fra notebildet (C-dur) (går sikkert bra det og).

2: Skalaer i dur og moll - bestemme tonearter teoretisk, høre forskjell på dur og moll (Bestemme tonearter teoretisk er jeg usikker på. Høre forskjell på dur og moll er jo lett.)

3. Akkorder, treklanger - bestemme teoretisk (her kan jeg komme til å slite), høre forskjell på dur og moll.

4. Besifring, forståelse av besifringen (her kan jeg også slite)

5. INtervaller, store, små og rene - bestemme teoretisk fra notebildet, høre forskjellene (her er jeg nokså blank)

6. Rytmer - redegjøre for taktarter, synge/spille rytmer (her kan jeg komme til å slite)

Så det jeg lurer på om dere kan linke til bøker, web-sider o.l som kan hjelpe meg på veien. Vært utrolig fint om noen av dere kunne hjulpet meg litt i gang med noen av temaene. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..

Bøkene vi bruker på vgs for å lære oss sånt på musikklinja heter "Hører du" - gro shetelig kruse

De er gode!

Hvis du sliter med noter kan det være vannskelig å starte, men det er verdt å ta en titt!

Vet desverre ikke om noen websider ol.

Men hvis du har mac er det et program som heter Auralia som du kan øve i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan gi noe fornuftig kunnskap på nummer to; bestemme tonearter teoretisk. (jeg advarer om at jeg ikke er noen utdanner ekspert, så muligheten er til stedet for at jeg er helt på jordet)

Begynn med å se på faste fortegn. Så ser du på siste tona eller akkorden i musikkstykket. Dersom låta etter fortegnet går i C og siste tona/akkord er en C eller C-dur, går låta i C-dur. Dersom fortegnet er i C og siste tona/akkorden er A (ved tone) eller A-moll (ved akkord), så går låta i A-moll (som jo er parallelltonearten til C).

Er ikke noen utdannet ekspert, so correct me if I'm wrong.

Edit: rettet feil

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervalltrening: http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

Dersom du skal bestemme tonearten teoretisk ut ifra et notebilde, så kan du enkelt og greit se på de faste fortegnene som er angitt, samt den siste akkorden. F.eks:

Dersom det er et kryss som fast fortegn, så er du enten i G-dur eller E-moll - og ser du på den siste akkorden, får du sannsynligvis svaret på tonearten.

Når det gjelder akkorder og intervaller, så foreslår jeg at du leser trådene her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan gi noe fornuftig kunnskap på nummer to; bestemme tonearter teoretisk. (jeg advarer om at jeg ikke er noen utdanner ekspert, så muligheten er til stedet for at jeg er helt på jordet)

Begynn med å se på besifringen (håper jeg bruker riktig fagord her :D ). Så ser du på siste tona eller akkorden i musikkstykket. Dersom låta etter besifringen går i C og siste tona/akkord er en C eller C-dur, går låta i C-dur. Dersom besifringa er i C og siste tona/akkorden er E (ved tone) eller E-moll (ved akkord), så går låta i E-moll (som jo er parallelltonearten til C).

Er ikke noen utdannet ekspert, so correct me if I'm wrong.

Parallelltonearten til C er A-moll, parallellen til E-moll er G som PerA sier. Ellers var det vel korrekt :)

Kvintsirkelen er veldig grei for å bestemme toneart, men er ikke sikker på hvor enkelt det er å lære seg den ved selvstudium. Bør vel være overkommelig, gi det en sjanse, det er veldig nyttig når man først forstår den.

Fant ett par artikler om det her:

http://www.guitarmasterclass.net/wiki/index.php/How_Can_I_Tell_Which_Key_a_Song_is_in%3F_(lesson)

http://www.guitarmasterclass.net/wiki/index.php/The_Circle_of_5ths_(lesson)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..

Bøkene vi bruker på vgs for å lære oss sånt på musikklinja heter "Hører du" - gro shetelig kruse

De er gode!

Hvis du sliter med noter kan det være vannskelig å starte, men det er verdt å ta en titt!

Vet desverre ikke om noen websider ol.

Men hvis du har mac er det et program som heter Auralia som du kan øve i..

Er det bare å gå i en vanlig musikkbutikk og kjøpe disse? Eller er det sånt man må bestille fra forlagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.