Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på Telecaster og Stratocaster?


Faktor

Anbefalte innlegg

Kan noen som har erfaring med begge disse typene gi litt innføring i forskjeller, både teknisk, spillemessig, lydmessig og gjerne hvilken musikkstil de oftest benyttes i?

Det hadde gjort meg klokere og sikkert noen andre og.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillemessig synes jeg (USA) strat og tele er forholdsvis like. Det som skiller dem mest er lyden. Strat har nok ei mykere og rundere tone mens telen har litt skarpere lyd. Akkurat det skiller deffinitivt mest på bridgepickupene. Men bruker du neck pickupene på telen, får du også ei fantastisk varm og rund tone!

Du har jo også tre miccer på stratten mens telen har to. Pickup velgeren er derfor 5-veis på en strat og 3-veis på en tele. Lydforskjellen fra posisjon 1 til 3 på en tele skiller mye mer enn lydforskjellen 1 til 5 på stratten. Det blir nesten som en annen gitar mens det på stratten etter min mening bare blir forskjellige grader av akkurat samme lyden.

Ca. slik har gitarene lenge hatt ord på seg for å være:

Strat = blues/rock gitar

Tele = country/funk gitar

Men begge funker knallbra til så og si alle musikkstiler! Fantastiske og svært allsidige gitarer begge to! I senere tid har faktisk telen glidd mer og mer inn i rockemusikk...

Jeg for min del digger telecastere. En mye mer unik lyd for jeg synes at stratten blir litt kjedeligere der, selv om den også har nydelg lyd... Dette kommer veldig ann på hva du er ute etter.

Formen til Tele er også rå mens jeg også der mener stratten er litt kjedeligere.. Det er liksom den standard formen. Men for all del, den er jo og deilig men jeg må nok si at jeg liker tele-formen bedre. ;) Men ingenting er vel så smakssak som nettopp dette..? Det er det minst viktige og forsåvidt...

Håper dette kunne være til hjelp, og har jeg sagt noe feil så bare rett på meg! Men ikke glem at dette med lyden har mest og si med personlig oppfatning, så dette her er på ingen måte noen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hittil sett Telecaster vært brukt i all slags musikk, bl.a. jazz, hiphop, pop, "electronica", country, rock n' roll, heavy, punk, black metal etc. Fin er'n også. Blir nok Tele neste gang jeg skal kjøpe ny gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var standardene jeg snakket om ja... Følte det var mest naturlig siden det er dem det blir flest solgt av og det er dem flest folk tenker på når en sier tele og strat.

Men hvis du tar med Artist Series, American Special Series, American Vintage Series, American Deluxe Series, Highway 1 Guitars, Classic Series, Deluxe Series, Special Edition og Standard Series gitarer så er det klart at det er langt flere forskjeller på de ulike modellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hver? :)

Nei telecastern er nok tingen ja :) Straten min har nok litt mer begrenset lyd. VELDIG myk og varm lyd ...ohhhh....:) funker fett til blues, funk og blues rock dvs, men blir for upresis til litt hardere rock.

Telecastern derimot er så alsidig at du kan bruke den til alt. dessuten har den mye fetere tone, og virker mer solid av konstruksjon.

(Personlig liker jeg ikke Am. Standard gitarene av en eller annen grunn. De er for kjedelige, både for å se,høre og å spille på. Se på Mex Classic eller Highway hvis det blir for dyrt å gå opp til am deluxe eller vintage.(tips))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehmm.. Fender har en litt "rar" måte å skille mellom Usa/mex.

På fender sin produktside, kataloger osv så er alt som det ikke står USA/American forran meksikanske modeller.

Dvs

For å se på standard strattene på fender.com så må du se på USA Standard series. Går du på Standard Series så får du opp Meksikanske standarder.

Samme med deluxe series osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.