Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Combo til blues og metall?


Anbefalte innlegg

Finnes vel ingen fasit på dette men håper på combo tips hovedsakelig rør eller muligens "hybrid" 5000-15000 ca.

Vet att dette er definitivt "ja takk begge deler, fra både pose og sekk" men det hadde vært veldig ønskelig.

Ønsker Marshall lyd og fortrinnsvis en Marshall til hjemme bruk. 30-100w.

Jeg er noe ukjent med Combo segmentet til Marshall både i gammel tid og nyere tid.

Ønsker en amp som kan gi både god og stor rør lyd som feks. bluesbreaker`n, men jeg spiller ganske variert dvs. både blues og metal, så hvis det var mulig å få noe tilnærmet metal (Megadeth, Metallica etc) i den samme ampen hadde det vært fint.

Har også sett litt på Engl classic combo E 350 C på youtube, men metal lyden stemmer vel kanskje ikke helt i denne..ikke helt Marshall, ren blues lyd var ok. Prøvde en eldre JCM 900 combo en gang for lenge siden, mulig det kan være godt alternativ.

Bruker forskjellige gitarer primært LP med Burstbuckers men også ES`er samt Jackson KV serie.

Endret av Lobsang Rampa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at både JCM800 og 900 kan hjelpe deg ett godt stykke på vei.

JVM fungerer godt til metall, men den mangler kanskje den store rørlyden som du sier.

Men kan kanskje påpeke at dersom du ønsker stor rørlyd...til hjemmebruk... så er kanskje ikke en 100W nødvendigvis det beste. Husk at 50W spiller ikke halvparten så høyt som 100W. 50W spiller nesten like høyt som en 100W faktisk... det er ikke mange db som skiller.

Jeg ville kanskje gått for en pedalvennlig amp på maks 30W som gir stor rørlyd og fin clean lyd... og gjort brukt pedaler til å oppnå metall-lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen grenser for hvor høyt du kan spille hjemme? JCM800 er nok et bra alternativ. Har ikke testet JVM eller VintageModern, så de kjenner jeg ikke så godt. Forkskjellen lydmessig mellom 50w og 100w ligger på ca. 3db.

Hvis du ikke kan spille så høyt du vil, og fortsatt vil ha Marshall, så kan du jo se på 2061x (20w) eller 1974x (18w). Ikke nødvendigvis metallforsterkere, men en pedal her gjør susen. Da får du jo kombinert "transistor" med rør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange Rocker 30. Låter ikke HELT Marshall, ligner litt, men låter alikevel driitfett! Adder du en OD på vrengen får du mer enn du noensinne vil trenge! Du kan også kjøpe en liten attenuator og kjøre cleankanalen oppimot full pupp og få en fin "stor rørlyd"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, kanske

skulle kunna vara ett märke att checka ut om du tycker om Marshall-ljud (det är toppen som testas i videon men den finns i combo-version också)? Om du ska spela metal så behöver du kanske en boostpedal till den, men den är förhållandevis billig så även med en bra pedal så hamnar du på den nedre delen av din budget :) . Det är förresten inte säkert att du behöver en pedal på den, utan att ha gjort några A/B-tester så skulle jag tippa att den har "ungefär lika mycket vreng" som min JCM 900 och den verkade ju funka för dig om jag har förstått det riktigt. Jet Cityn spelar tillräckligt högt i en ganska stor replokal med en trummis som slår hårt, så den borde klara av att göra jobben hemma :) .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til metall? Bob-bob...

Er nok ikke noen metallamp nei, men har mer forvrengning å by på enn de fleste andre klassiske Marshall modellene.

Funker helt sikkert OK til metall, med en boks i front, og er også en meget anvennelig studioamp.

Originalen er jo en av de mest ettertraktede Marshallene for studiobruk gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg i 2-3 tusenlapper til og kjøp en Bogner Shiva. Det tror jeg er sånn ca det du er på utkikk etter!

(cleankanal)

(gainkanal)

(god blues/rock lyd)

(god demo, bruker volumkontrollen på gitaren for å få forskjellige mengder gain)

Jeg er litt i samme sko som deg, og dette er absolutt drømmeampen. Den har en nydelig clean (tenk Fender med Vox "shimmer"). Gainen låter kuler og krutt. Da jeg prøvde denne ampen ble jeg helt forskrekket av hvor ufattelig bra den låter. Den tar pedaler som en drøm, effekt-loopen er god og det store plusset: Den mister ikke dynamikk og "attack" når du bruker mastervolumet! For meg er dette den ultimate drømmeampen. Hadde jeg hatt 15000 å rutte med, hadde jeg spart noen uker til for å si det slik ;)

Dette er en "ja takk, begge deler" amp som funker PERFEKT!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode svar, har sjekket "ut" alle forslag..mye spennede.

Tror jeg ender opp med en ny Fender b junior til 3950,- eller en billig Marshall combo for et halvårs tid, kanskje en Marshall class5 til 3900,-, blir uansett fine klassikere jeg kan ha med videre i vente på hva som skjer.

Velger å avvente blir for usikker. Oppdaterer evt. når kjøp skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.