Web Analytics
Jump to content

Strenger for D-stemming

ØysteinH
 Share

Recommended Posts

Hei

Har tenkt til å stemme gitaren min ned i D. Lurer enkelt og greit på hvilke strenger jeg burde gå for? Har ingen aning på dette, så henvender meg til dere.

Liker at strengene er litt tynne, men vet ikke noe om det i forhold til spenningen på strengene.

Takker for svar. Tror det tar sjansen og går for 11 - 49

Hva slags skalalengde har du på gitaren? Om du har kort skalalengde (type Gibson, rundt 24,75") ville jeg definitivt vurdert 052 eller kanskje enda tykkere på dypeste streng når du skal stemme i D. 049 fungerer kanskje i D-tuning på en 25,5" skala, men selv da ville jeg nok gått opp til 050 eller tykkere.

Valget av 011 på den tynneste strengen virker fornuftig, og vil nok fungere greit i D-tuning både på 24,75" og 25,5" skala.

Hei

Har tenkt til å stemme gitaren min ned i D. Lurer enkelt og greit på hvilke strenger jeg burde gå for? Har ingen aning på dette, så henvender meg til dere.

Liker at strengene er litt tynne, men vet ikke noe om det i forhold til spenningen på strengene.

10-46 på 25.5", 11-48 på 24.75".

Gikk for 11 - 49 har 24.75 og de ser bra ut så langt.

Nå er det bare dette med at det er første gangen jeg skifter strenger på en floyd rose. Strengene er satt på, men når jeg stemmer gitaren blir aldri tremoloen i riktig stillig. Hvordan skal jeg egentlig gå fram ved å få den riktig?

Skru ut bakplata bakpå gitaren din, og slakk spennet fra fjærene litt ved å skru ut de to skruene som holder fast kloa som holder fast fjærene. Evt. søk opp på youtube eller lignende for å få en demonstrasjon.. :P

Tja.. Når man har gjort det et par ganger, så merker man at det faktisk er lettere enn det virker ;p

Btw.. Så har pickups veldig mye å si for hvor tykke strenger du trenger også.

Merker at med EMG81 i bridge så kunne jeg godt hatt tynnere strenger og få tight og ren lyd på gitaren enn når jeg hadde Gibson 498T i den. Bare at jeg liker den tykkelsen jeg har nå ^^,

Edited by Troll