Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier 94-93


TheBoss

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt frarådet å bruke lemon oil på gitarer, på grunn av at den er silikonbasert. Selv bruker jeg fret oil (http://www.beafifer.com/boredoctor.htm) og fått veldig bra resultat fra det.

Oj :blink: Hehe. Litt seint det der, men får bare satse på at det går fint. Bare sånn for framtida: Hva er problemet med at den er silikonbasert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har blitt frarådet å bruke lemon oil på gitarer, på grunn av at den er silikonbasert. Selv bruker jeg fret oil (http://www.beafifer.com/boredoctor.htm) og fått veldig bra resultat fra det.

Hmm..... Blir vel litt som at noen nå hevder at det ikke er sunt å innta tran.... :lol:

Spør hvilken oldtimer du vil, så har han vel renset gitarhalsene sine med sitronolje hele livet, så at det er noen overhengende fare forbundet med slik bruk, det tar jeg vel med en klype salt ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva som skjer når man bruker det vet jeg ikke, men ble virkelig frarådet å bruke i lokal gitarforetning.

EDIT: Raskt søk på nettet, og lemon oil mykner vist nok opp treet, ergo ikke bra.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva som skjer når man bruker det vet jeg ikke, men ble virkelig frarådet å bruke i lokal gitarforetning.

Skjønner. Etter å ha lest litt rundt har jeg funnet ut at noen liker lemon-oil mens andre fraråder. Virker som det er litt sånn "noen liker mora, mens andre liker dattera"

Tar sjansen på at det går bra, men takk for heads up :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sagt om sitron-oljen er at den kan kan på enkelte halser være med å løsen båndene.

Som det allerede er nevnt har det blitt brukt i alle år så mitt inntrykk er at dette må være sjeldne tilfeller siden produktet fortsatt er på markedet i USA. Om dette var et problem hadde det vært advokatmat for lenge siden.

Det hotte nå for tiden er mineralolje. Kan kjøpes til 80,- for en halv dl. Eller man kan kjøpe en 5 literdunk for samme pris når man finner ut at det er samme stoff som brukes i matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg kan faktisk ikke huske å ha skrevet i denne tråden.. Takk til kong alkohol.. :ninja:

Ser på innlegget mitt at jeg fremsto som noe krass, beklager det :)

Men on-topic, jeg brukte møbelolje beregnet til å olje spisebordet vårt, funka bra :)

Før;

IMG_2355.jpg

Etter;

IMG_2367.jpg

IMG_2371.jpg

(Om noen vil spandere et båndskift på den gitaren her, er jeg takknemlig)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en viktig faktor inne i bildet her er hvordan man bruker det.

Jeg kan hevde at det er direkte skadelig for lakken på bilen å polere den, selv om man er veldig nøye med å vaske bilen før du polerer. Forutsetningen er selvsagt at du velger å avfette og polere bilen hver eneste dag. Det er noe med måtehold som er ute og går..

På samme måte er sikkert lemon oil skadelig for gitaren hvis du drukner halsen med det to ganger i uka.

Mange års bruk, med nøkternhet, beviser at det ikke er sant at lemonoil er skadelig for gitarhalsen.

Jeg vet, og har lest, at overdreven bruk kan medføre at det kan være vanskelig å få nye bånd til å sitte ved refretting.

Det er ikke nødvendig å krisemaksimere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene gitarboka jeg har står det at kaldpresset linolje, ikke den kokte varianten skal være fint å bruke. Ganske billig også, men jeg har ikke fått prøvd det enda. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg kan faktisk ikke huske å ha skrevet i denne tråden.. Takk til kong alkohol.. :ninja:

Ser på innlegget mitt at jeg fremsto som noe krass, beklager det :)

Men on-topic, jeg brukte møbelolje beregnet til å olje spisebordet vårt, funka bra :)

*snip

(Om noen vil spandere et båndskift på den gitaren her, er jeg takknemlig)

Tror du kommer veldig langt med en enkel recrowing. Er da masse igjen her, ser det ut som :) Er ikke mye som skal fjernes før det blir langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong alkohol er en fin fyr han :P

Jeg skjønner at du reagerte KristianF. Gitaren skal bli knall igjen den :) Men har lyst til å bytte ut elektronikken i den, da det verken er skjerming eller noe ledninger/loddejobb på den som er verdt å skrive hjem om.

Møbelpolish så jo knall ut da. Det må testes i stedet for den olja jeg bruker nå. Men halsen vil jo ikke mettes, så håper den snart kommer seg.

Tenkte meg disse: http://store.guitarfetish.com/casetof3lilk1.html. Får gode kritikker generelt på forum ser jeg så tenker det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00046786

Billig, blank, nøytral og godkjent for matlagingsflater :)

He he... Greia med Sitronloje er vel egentlig at den ikke bare "smører" opp treverket, men også at den løser opp gammal skit litt bedre enn en del andre oljer. Litt sånn Ole Brum...

Sjøl smører jeg som regel med hva jeg har for hånden, alt fra vanlig møbelolje til våpenstokkolje. Det handler jo bare om at treverket ikke skal tørke ut og sprekke, man skal jo uansett ikke smøre på så det renner av halsen når man spiller ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.