Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier 94-93

TheBoss

Anbefalte innlegg

Etter å ha funnet en Morgan SG (som jeg skal bytte mikker på) hos en kamerat, fant jeg noe enda mer spennende hos samme mannen i dag. Inne i en krok sto det en Japan Squier Stratocaster fra 93-94 (ifølge produktdateringa til Fender), og denne kunne jeg gjøre hva jeg ville med sa han :lol:

Jeg har endret dette innlegget etter en nøye vurdering av gitaren der det ser mye bedre ut det så ut til etter at KristianF la til kommentar. Han hadde full grunn til få litt panikk etter det første innlegget mitt.

MEN!! Halsen har ikke sett en oljebehandlig siden den var ny... I tillegg til dette er det groper i treverket der strengene har vært mest trykt ned pluss noe slitasje på de tre øverste båndene. Jeg prøver å finne noe på forumet her om skikkelig restaurering og tips, men går meg fort bort i jungelen av tråder (sikkert meg som er idiot eller blind).

Håper dere kan gi meg tips på tråder eller evt. arbeidet så jeg kommer meg igang :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Du er klar over at Japan-produserte Squier gitarer er bra?

Ikke gidd å herp den, heller selg den til noen som kan sette pris på den..

Fullstendig klar over det og har endret totalt syn etter å ha sett på den og fikset noe på gitaren allerede. Men den trenger fortsatt en restaurering. Her har man desverre ikke vært klar over det man har hatt og det viser den tegn til spesielt på halsen. Elektronikken er det noe riv ruskende galt med uten at jeg har klart å finne feilen etter sjekking, men lodder koplinger igjen og prøver på nytt.

Var da aldri snakk om å herpe gitaren. Vurderte å lakke den om, men nå etter en real vask og en omgang med klarlakk, ser den rå ut :) Får jeg ikke elektronikken til å funke må jeg finne på noe annet.

Så da er det tilbake til et rent restaureringsprosjekt, og der trenger jeg litt hjelp: Sporene i treverket på halsen må fikses. Båndene ser ved videre ettersyn ikke så ille ut annet enn at de trenger litt finpussing da de er blitt fryktelig grove. Hva skal jeg vaske og smøre inn halsen med? Hva skal jeg bruke på de nedslitte områdene?

Beklager hvis du muligens satte kaffen i halsen, men den forblir original hvis jeg klarer å fikse disse tingene :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Gitarelektronikk" er veldig sjelden ureparerbar. Båndene kan du pusse med stålull. Det er minst gris hvis du får tak i typen uten såpe. Er båndene veldig grove, kan du spare tid ved å bruke meget fint smergelpapir, la oss si 800- korning. Vanskelig å lage en eksakt oppskrift, da det er stor forskjell på hvor hard legeringen i båndene er.

Har du "groper" i gripebrettet, hadde jeg latt de være der. Det eneste gode alternativet jeg vet om, er å bytte treverket i selve gripebrettet på de båndene som er berørt. La gå at Japansquire er greie gitarer, men en så tidkrevende jobb er de ikke verdt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Gitarelektronikk" er veldig sjelden ureparerbar. Båndene kan du pusse med stålull. Det er minst gris hvis du får tak i typen uten såpe. Er båndene veldig grove, kan du spare tid ved å bruke meget fint smergelpapir, la oss si 800- korning. Vanskelig å lage en eksakt oppskrift, da det er stor forskjell på hvor hard legeringen i båndene er.

Har du "groper" i gripebrettet, hadde jeg latt de være der. Det eneste gode alternativet jeg vet om, er å bytte treverket i selve gripebrettet på de båndene som er berørt. La gå at Japansquire er greie gitarer, men en så tidkrevende jobb er de ikke verdt.

Om ikke finner såpefri stålull kan man skylle stålullen under rennende vann og klemme ut vanne og såpa mange ganger for så la det tørke på f.eks det varme flisegulvet på badet over natten. Gjerne surret i et par lag toalettpapir. Såpefri stålull og bivoks er så langt to ingredienser jeg enda ikke har lykkes å finne i handel over disk i Norges nest største by. Dagens versjon av jernvarehandel begynner ligne på forfallet vi har sett innen bensinstasjonene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bivoks fikser man lett ved enten å kjøpe sånne plater som man lager bivokslys med, eller også ferdige bivokslys.

http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?QRY=bivoks&p=IXS750&m=1

Løs opp med mineralsk terpentintil passe konsistens ved å brekke de opp, putte på syltetøyglass og tømme på en skvett terpentin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Båndene er ikke scaloperte, kun roadworn som Orsvend nevner her. Har nå gått over gripebrettet med lemonoil, og det gjorde underverker. Treverket var tørt igjen i det jeg tok det på, så var tydeligvis ikke gjort før på gitaren og krevde gjentakelse et par ganger. "Skjegget" fra båndene er nesten forsvunnet og gropene er betydelig mindre, så det ser ut til at jeg lar det være sånn.

Vurderer å kjøpe en eller to humbuckere i singelsize og montere henholdsvis i neck og bridge. Har en nydelig strat jeg har bygd selv og trenger en litt røffere en.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bivoks fikser man lett ved enten å kjøpe sånne plater som man lager bivokslys med, eller også ferdige bivokslys.

http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?QRY=bivoks&p=IXS750&m=1

Løs opp med mineralsk terpentintil passe konsistens ved å brekke de opp, putte på syltetøyglass og tømme på en skvett terpentin.

Som sagt. Ikke like enkelt å oppdrive over disk her lokalt.

Til dere som lurte på bruksområde. I denne sammenheng var det til finish på trevirke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt. Ikke like enkelt å oppdrive over disk her lokalt.

Til dere som lurte på bruksområde. I denne sammenheng var det til finish på trevirke.

Ok. Takk takk. Blei bra finish med Lem-oil også så det blir knall detta bortsett fra at jeg snart har brukt en flaske med olje på to gitarer. Tørste kan du si...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Jeg er da ikke noe orakel, men stiller et spørsmålstegn ved å bruke "gammel" maskinvare når man må legge ned mange timer med jobb for å konfigurere maskinen. Trenger man en maskin for å surfe, lese e-post og andre ting man ikke må finkonfigurere, er det mange maskiner som er flere år gamle som duger. En avdanket laptop holder i mange år til med en SSD, så sant at lyset i skjermen ikke tar kvelden, eller at tastaturet slutter å virke. Noe helt annet blir det som sagt med en DAW, der man kan bruke mange dager på å finne riktige innstiller for latency og så videre. Ut over det, er jeg nok veldig enig med deg om at det er fint å slite ting helt ut. Det bærer hjemmet mitt preg av.
    • Frank Sinatra - Trilogy ! Dette hadde fortjent et myyyye bedre anlegg enn det jeg har, men låter krem og fløte uansett !    
    • Fikk hjelp på forumet til hifisentralen. En 180 grams vinyl er jo en del tykkere enn vanlig vinyl så armen løftet seg ikke høyt nok ved retur. Så det var bare å justere høyere armløft så funka det helt fint.  Har også fiksa lokket som ikke ville holde seg oppe, med ett par shims i dag. Og ny Riaa. Så nå er alt tipp topp! 🙂
    • Ja, dette er en interessant side om hobbygitarister👍
    • Ikke helt det samme problemet. Min returnerer men løfter seg ikke nok eller tidsnok. Men som sagt så er det bare på picture-discen problemet oppstår. På alle andre jeg har testet funker det helt optimalt. Så jeg er redd hvis jeg begynner å justere så blir det feil på de andre også. Så jeg får bare sveve over spilleren når jeg spiller Opeth-plata og trykke stopp-knappen når musikken slutter. Da funker det helt fint. Eller så får jeg spille Opeth bare på Spotify.  🙁 Men det er synd fordi den vinylen er så fet
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.