Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

shortscale (30") vs standard bass (34")


dominus

Anbefalte innlegg

Etter mine erfaringer taper du en del i tonekompleksitet. Shortscale har en "dumpere" lyd. Videre taper du sustain. En god del. Du må nesten prøve selv, og finn ut om det er noe for deg. Det er ikke uten grunn at den lengre skalaen er mest utbredt.

Det betyr ikke at det går an å lage flott musikk på en shortscale.

Dette blir ren synsing, men jeg synes ikke Gibson har fått helt taket på det der med bass. Forventer ikke at alle andre er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med vi snakker EB-0 her? Er du ute etter BASS så får du det der, og jeg må si meg uenig med CF, Tidligere hadde værtfall Gibson kontroll på bassene sine, Og en 60talls Thunderbird er ofte beregnet som den "hellig gral" av mange.

For å si det sånn, Hvor mye skryt har ikke Jack Bruce og John Entwistle fått for tonen sin? Personlig er jeg og glad i lyden til Pete Way (UFO), som og spiller en Thunderbird.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd ett par shortscale basser. men de manglet pondus.. jeg tenkte nå på en Epiphone EB-0 bare for å ha en litt rimelig portabel bass (for fest/reisebruk) som samtidig låter akseptabelt ok.

MEN, om jeg taper alt for mye "bunn" i lyden faller det kjøpet gjennom. da blir det å finne en rimelig bass i 34" scala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to short scale basser og begge er veldig forskjellig i karakter.

Den ene er en Epiphone EB-1 reissue (felebass). Denne har humbucker i halsposisjon og gir derfor mye basstone, selv om kroppen er liten gir det ganske bra trøkk. Mister selvfølgelig noe diskant pga plasseringen av mikrofonen men likevel god lyd.

Den andre er en japansk sak fra 60-tallet. Denne har dessverre noe elektronikkproblemer, men uansett. To singelcoil mikrofoner, ganske tykk hals (muligens mahogni) og kropp som veier veldig mye selv om den er veldig tynn (ca. sg tykkelse). Denne har veldig kort lyd, litt ullen og får litt Beatles-vibber av denne.

Altså med andre ord, to short scale basser, like vel, forskjellig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah.. Det er NULL sjangs for å tape bunn med en EB-0 bass ;) Den der pickupen kalles ikke en mudbucker bare for gøy, Hør noe Cream.

Mener du at en EB-0 kan måle seg med en 34"? i tyngde? den kan umulig bli like tung i soundet som eksempelvis en tbird.. eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med shortscale mener man vanligvis 32". Hvilken 30" bass er det du vurderer?

32" er vel strengt talt en mid-scale.. short scale er vel nede på 30" eller 30,5".

jeg vurderer å kjøpe en Epiphone EB-0. eller kanskje en duesenberg.. om jeg liker shortscale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sound har vel mer med hvor på strengene pickupen fanger opp vibrasjonene, enn hvor lang scala der er. Ganske enkelt er det jo mer bunn og woof, som Thunder Fingers sier, jo nærmere halsen(nøtta om du vil) den kommer, mens mot brua så blir lyden tynnere og skarpere.

Men sustain hviler vel mer på skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.