Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Betegnelser på rør


Anbefalte innlegg

Heisann,

Kan noen av dere rørguruer fortelle meg om 5881 er det samme som 6L6 rør da jeg har fått litt motstridige opplysninger.

Om dere i samme slengen kan bekrefte at 6550 er det samme som K88 så blir jeg glad for det (selv om jeg vet dette).

Om noen har en link til en artikkel som forklarer de forskjellige rørtypene - med betegnelser, og hva som regnes som forskjellen (i lyd) hadde det vært flott.

Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5881 er ca. det samme som 6L6GB. 6L6GC tåler litt mer iflg. spesifikasjonene. 5881 brekker opp tidligere enn 6L6GC og låter litt "mykere".

6550 og KT88 er ikke *helt* samme greia, KT88 tåler 800V anodespenning mot 600V på 6550 (hvis jeg husker riktig). Ellers er de stort sett like og KT88 går rett inn i 6550-kretser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går å kalle et GEC KT88 rør og et 6550 rør for "det samme røret",

selv om det kan brukes om hverandre.

Gamle rør, nye rør, vanlige specs, militær specs, europeisk betegnelse, amerikansk betegnelse,

produksjonssted, og forskjellig merking av samme produksjon gjør at det ikke er helt enkelt å finne ut av det med rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.